Rezulteo
Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

Nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Na które koła ma napęd moje auto?

Aby samochód mógł jeździć, konieczne jest przeniesienie napędu z silnika na koła – przednie, tylne bądź jedne i drugie. Obecnie najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest napęd na przednią oś. W takim przypadku mamy dwa koła napędowe z przodu pojazdu i dwa koła skrętne z tyłu. Mniej popularnym rozwiązaniem jest napęd na tylną oś. Jakie funkcje pełnią poszczególne pary kół? Oczywiście mamy też na rynku auta z napędem na cztery (lub wszystkie) koła, określane zazwyczaj skrótem 4x4. Czy takie rozwiązanie lepiej sprawdza się na śniegu? W jaki sposób typ napędu wpływa na zużywanie się opon?

Na które koła ma napęd moje auto? Koła napędowe to te, które w ruch wprawia silnik pojazdu.

© Adobe

Czym różnią się koła napędowe od skrętnych?

Koła napędowe to te, które w ruch wprawia silnik pojazdu, umożliwiając tym samym poruszanie się po drodze. Za przenoszenie napędu z silnika na koła odpowiada układ napędowy samochodu. Koła napędowe zapewniają pojazdom odpowiednią przyczepność.

Pozostałe dwa koła samochodu współpracują z układem, który umożliwia ich skręcanie niezależnie od kół napędowych. Są to tzw. koła skrętne lub kierowane. Umożliwiają one zmianę toru jazdy i zapewniają sterowność, stabilność oraz bezpieczeństwo podczas hamowania w sytuacjach awaryjnych.

Na które koła ma napęd moje auto?

Koła napędowe mogą znajdować się z przodu lub z tyłu pojazdu. Oczywiście wyjątkiem są auta 4x4, które posiadają napęd na wszystkie koła. Pod tym względem więc samochody można podzielić na trzy główne grupy:

●      z napędem na przednią oś

●      z napędem na tylną oś

●      oraz 4x4, czyli takie, w których napęd przenoszony jest na wszystkie koła

Samochody 4x4 oraz z napędem na przednią i tylną oś – gdzie znajdują się koła napędowe w moim samochodzie?

© rezulteo

Większość dostępnych na rynku samochodów ma napęd na przednią oś. Koła napędowe znajdują się z przodu pojazdu, tak samo jak silnik, co upraszcza budowę układu napędowego.

Jest to obecnie najczęściej spotykane rozwiązanie konstrukcyjne. Niektórzy producenci samochodów, m.in. BMW i Porsche, mieli kiedyś w ofercie auta z napędem na tylną oś. Takie rozwiązanie zastosowano również w nowym Renault Twingo z silnikiem z tyłu pojazdu. Największą zaletą aut tego typu jest bardziej sportowe zachowanie uzyskane dzięki lepszemu przenoszeniu napędu i rozsądniejszemu rozłożeniu ciężaru pojazdu. Wśród wad natomiast należy wymienić szybsze zużywanie się ogumienia, zwłaszcza na tylnej osi. Warto wobec tego pamiętać o regularnej rotacji opon – o ile w danym pojeździe takie rozwiązanie jest możliwe – aby zapewnić równomierne zużywanie się bieżnika na wszystkich kołach.

W autach z napędem na tylną oś należy również zwracać większą uwagę na typ stosowanych opon. Ponadto są one trudniejsze do prowadzenia po śliskiej, np. zaśnieżonej czy oblodzonej nawierzchni.

Co lepsze – napęd na dwa czy cztery koła?

Dwa czy cztery koła napędowe? Podobnie jak w przypadku ogumienia, przed zakupem nowego samochodu warto zastanowić się, w jakich warunkach najczęściej będziemy z niego korzystać. Czy będziemy jeździć głównie tu i tam tylko po mieście, a może więcej po autostradach albo rekreacyjnie po wiejskich drogach?

W porównaniu do tradycyjnych pojazdów auta z napędem na cztery koła zapewniają wyższy komfort jazdy w trudnych warunkach terenowych, np. na nieutwardzonej nawierzchni. Lepiej sprawdzają się też w mroźniejszym klimacie dzięki skuteczniejszej trakcji na śniegu. Aby zapewnić jeszcze lepszą przyczepność, warto pomyśleć o zakupie opon zimowych o odpowiednich parametrach.

Niestety auta z napędem na cztery koła nie są pozbawione wad:

●      Zużycie paliwa. Samochody z napędem na cztery koła pochłaniają więcej energii od konwencjonalnych pojazdów, dlatego też mają większe zapotrzebowanie na moc.

●      Bardzo szybkie zużywanie się opon. Weźmy pod uwagę, że układ napędowy przez cały czas pracuje, aby poradzić sobie z niejednakową prędkością obrotową poszczególnych kół, np. gdy jedno z nich wpada w poślizg. Może to niekorzystnie wpływać na trwałość ogumienia, a także prowadzić do uszkodzenia niektórych mechanizmów.

Jak radzić sobie ze zużyciem opon, aby uniknąć uszkodzenia napędu na 4 koła?

CZYTAJ TAKŻE

Jak wymienić przepalony bezpiecznik w samochodzie?

Dzisiejsze samochody są naszpikowane elektroniką odpowiadającą za wspomaganie kierowcy, bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Bezpiecznik ma za zadanie chronić wrażliwe układy elektryczne przed ewentualnym uszkodzeniem w razie przegrzania. Dlatego warto wiedzieć, jak go wymienić w razie awarii. Ale jak to zrobić? Gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami? Jak rozpoznać przepalony bezpiecznik?

Samodzielna wymiana oleju – proste i ekonomiczne!

Czy naprawdę za każdym razem trzeba udawać się do warsztatu, aby wymienić olej silnikowy? To przecież dość prosta i niespecjalnie kosztowna czynność. Ale jak się za nią zabrać? Jakie narzędzia będą potrzebne? Aby prawidłowo wymienić olej silnikowy, przeczytaj nasz poradnik i postępuj dokładnie według podanych wskazówek.

6 astuces pour garder sa voiture propre

Vous souhaitez garder votre automobile propre avec l’arrivée des beaux jours ? On préfère parfois le faire tranquillement à côté de sa maison au lieu d’aller au lavage auto. Avec des produits d’entretien naturels pas cher qu’on a souvent chez soi, on peut bien nettoyer sa voiture. Le grand ménage de son véhicule doit se faire deux fois par an pour garder l’intérieur sain et l’extérieur entretenu. Voici des conseils sur les produits à utiliser pour laver sa voiture le plus naturellement possible.

Koronawirus – jak zadbać o samochód podczas kwarantanny?

Podczas kwarantanny z powodu epidemii Covid-19 Twój samochód raczej nie będzie zbyt często używany. Właściwie przez większość czasu będzie stał na parkingu albo w garażu. Dlaczego więc zawracać sobie nim głowę? Odpowiedź jest prosta – prawidłowa konserwacja unieruchomionego pojazdu pozwoli uniknąć zanieczyszczenia silnika i miejscowego spłaszczenia opon. Warto pomyśleć o tym zawczasu, jeżeli nie chcemy, aby spotkała nas przykra niespodzianka przy pierwszym rozruchu auta po zniesieniu stanu wyjątkowego.