Aby samochód mógł jeździć, konieczne jest przeniesienie napędu z silnika na koła – przednie, tylne bądź jedne i drugie. Obecnie najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest napęd na przednią oś. W takim przypadku mamy dwa koła napędowe z przodu pojazdu i dwa koła skrętne z tyłu. Mniej popularnym rozwiązaniem jest napęd na tylną oś. Jakie funkcje pełnią poszczególne pary kół? Oczywiście mamy też na rynku auta z napędem na cztery (lub wszystkie) koła, określane zazwyczaj skrótem 4x4. Czy takie rozwiązanie lepiej sprawdza się na śniegu? W jaki sposób typ napędu wpływa na zużywanie się opon?

Przez Opublikowano dnia: 21 czerwca, 2021Kategorie: Mój samochód623 słowa3.2 minut na przeczytanie
Na które koła ma napęd moje auto? Koła napędowe to te, które w ruch wprawia silnik pojazdu.
© Adobe

Czym różnią się koła napędowe od skrętnych?

Koła napędowe to te, które w ruch wprawia silnik pojazdu, umożliwiając tym samym poruszanie się po drodze. Za przenoszenie napędu z silnika na koła odpowiada układ napędowy samochodu. Koła napędowe zapewniają pojazdom odpowiednią przyczepność.

Pozostałe dwa koła samochodu współpracują z układem, który umożliwia ich skręcanie niezależnie od kół napędowych. Są to tzw. koła skrętne lub kierowane. Umożliwiają one zmianę toru jazdy i zapewniają sterowność, stabilność oraz bezpieczeństwo podczas hamowania w sytuacjach awaryjnych.

Na które koła ma napęd moje auto?

Koła napędowe mogą znajdować się z przodu lub z tyłu pojazdu. Oczywiście wyjątkiem są auta 4×4, które posiadają napęd na wszystkie koła. Pod tym względem więc samochody można podzielić na trzy główne grupy:

●      z napędem na przednią oś

●      z napędem na tylną oś

●      oraz 4×4, czyli takie, w których napęd przenoszony jest na wszystkie koła

© rezulteo

Większość dostępnych na rynku samochodów ma napęd na przednią oś. Koła napędowe znajdują się z przodu pojazdu, tak samo jak silnik, co upraszcza budowę układu napędowego.

Jest to obecnie najczęściej spotykane rozwiązanie konstrukcyjne. Niektórzy producenci samochodów, m.in. BMW i Porsche, mieli kiedyś w ofercie auta z napędem na tylną oś. Takie rozwiązanie zastosowano również w nowym Renault Twingo z silnikiem z tyłu pojazdu. Największą zaletą aut tego typu jest bardziej sportowe zachowanie uzyskane dzięki lepszemu przenoszeniu napędu i rozsądniejszemu rozłożeniu ciężaru pojazdu. Wśród wad natomiast należy wymienić szybsze zużywanie się ogumienia, zwłaszcza na tylnej osi. Warto wobec tego pamiętać o regularnej rotacji opon – o ile w danym pojeździe takie rozwiązanie jest możliwe – aby zapewnić równomierne zużywanie się bieżnika na wszystkich kołach.

W autach z napędem na tylną oś należy również zwracać większą uwagę na typ stosowanych opon. Ponadto są one trudniejsze do prowadzenia po śliskiej, np. zaśnieżonej czy oblodzonej nawierzchni.

Co lepsze – napęd na dwa czy cztery koła?

Dwa czy cztery koła napędowe? Podobnie jak w przypadku ogumienia, przed zakupem nowego samochodu warto zastanowić się, w jakich warunkach najczęściej będziemy z niego korzystać. Czy będziemy jeździć głównie tu i tam tylko po mieście, a może więcej po autostradach albo rekreacyjnie po wiejskich drogach?

W porównaniu do tradycyjnych pojazdów auta z napędem na cztery koła zapewniają wyższy komfort jazdy w trudnych warunkach terenowych, np. na nieutwardzonej nawierzchni. Lepiej sprawdzają się też w mroźniejszym klimacie dzięki skuteczniejszej trakcji na śniegu. Aby zapewnić jeszcze lepszą przyczepność, warto pomyśleć o zakupie opon zimowych o odpowiednich parametrach.

Niestety auta z napędem na cztery koła nie są pozbawione wad:

●      Zużycie paliwa. Samochody z napędem na cztery koła pochłaniają więcej energii od konwencjonalnych pojazdów, dlatego też mają większe zapotrzebowanie na moc.

●      Bardzo szybkie zużywanie się opon. Weźmy pod uwagę, że układ napędowy przez cały czas pracuje, aby poradzić sobie z niejednakową prędkością obrotową poszczególnych kół, np. gdy jedno z nich wpada w poślizg. Może to niekorzystnie wpływać na trwałość ogumienia, a także prowadzić do uszkodzenia niektórych mechanizmów.

Jak radzić sobie ze zużyciem opon, aby uniknąć uszkodzenia napędu na 4 koła?

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł