Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Nowe badania techniczne: co to oznacza dla naszych opon?

20 maja we Francji i w wielu europejskich krajach czekają nas zmiany w zakresie badań technicznych. Zapoznaj się z nowymi przepisami i dowiedz się, co nowe przepisy oznaczają dla opon w Twoim aucie!

Badanie techniczne przepisy opony

Sprawdź zmiany w przepisach dotyczących opon podczas badania technicznego. © Fotolia

3 nowe rodzaje usterek

20 maja 2018 roku wchodzą w życie przepisy, które mają na celu ujednolicenie badań technicznych pojazdów w całej Europie. Krótko mówiąc, liczba uznanych usterek wzrosła z 410 do 610. Kontrola będzie trochę bardziej zaawansowana i pozwoli wyróżnić 3 rodzaje usterek:

Usterki drobne, które zostaną odnotowane w raporcie, ale które nie mają znaczącego wpływu na bezpieczeństwo pojazdu lub środowisko. Należy je naprawić, ale nie wymagają przeprowadzenia ponownego badania pojazdu. Samochód może więc bez problemu wrócić do ruchu.

Poważne usterki narażają pojazd na niebezpieczeństwo, mogą mieć negatywny wpływ na środowisko lub stwarzają zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Jeśli zostanie stwierdzona co najmniej jedna poważna usterka, samochód może wrócić do ruchu, lecz podlega obowiązkowemu ponownemu badaniu po dwóch miesiącach.

Usterki krytyczne stanowią bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego lub mają poważny wpływ na środowisko naturalne. Po stwierdzeniu co najmniej jednej usterki krytycznej, samochód musi zostać wycofany z ruchu drogowego o północy w dniu badania, a po dwóch miesiącach należy poddać go ponownemu badaniu technicznemu.

Jakie drobne usterki mogą dotyczyć opon?

Opony są narażone na 4 rodzaje drobnych usterek:

  • Nieprawidłowe zużycie
  • Ocieranie lub ryzyko ocierania o elastyczne elementy pojazdu
  • System TPMS nie działa prawidłowo, a opona jest widocznie niedopompowana
  • Ciśnienie w oponie jest nieprawidłowe lub niemożliwe do skontrolowania

W takich przypadkach pojazd mimo wszystko przejdzie badanie techniczne, ale informacja o tych usterkach zostanie zapobiegawczo zamieszczona w raporcie.

Jakie poważne usterki mogą dotyczyć opon?

Opony są narażone na 8 rodzajów poważnych usterek:

  • Rozmiar, indeksy nośności lub prędkości nie są homologowane i stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego
  • Różny rozmiar lub różne typy opon na jednej osi
  • Opony o różnej budowie założone na pojeździe
  • Opony poważnie uszkodzone lub pocięte
  • Osiągnięty limit zużycia
  • Ocieranie lub ryzyko ocierania o inne elementy pojazdu, nienarażające bezpieczeństwa jazdy
  • Niespełniająca wymogów opona bieżnikowana
  • Niedziałający system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS)

Jeśli badanie techniczne wykaże co najmniej jedną z powyższych usterek, należy wykonać odpowiednie naprawy i w ciągu dwóch miesięcy ponownie przeprowadzić badanie techniczne pojazdu.

Jakie krytyczne usterki mogą dotyczyć opon?

Opony są narażone na 4 rodzaje krytycznych usterek. Aby pojazd pozytywnie przeszedł badanie techniczne, należy za wszelką cenę zapobiegać wystąpieniu następujących awarii:

  • Opona styka się z nieruchomą częścią pojazdu
  • Osnowa opony jest widoczna lub uszkodzona
  • Głębokość gumy jest mniejsza niż 1,6 mm
  • Bieżnikowana opona jest niezgodna z wymaganiami i wpływa na warstwę ochronną osnowy 

W takim przypadku od dnia następującego po badaniu technicznym pojazd nie ma prawa poruszać się po drogach. Aby mógł legalnie wrócić do ruchu, najpierw należy wykonać wszystkie niezbędne naprawy, a następnie w ciągu dwóch miesięcy przeprowadzić ponowne badanie techniczne.

Odkryj 3 kluczowe elementy, które trzeba sprawdzić, aby pojazd pozytywnie przeszedł badanie techniczne.

CZYTAJ TAKŻE

Porównywarka cen rezulteo już dostępna w serwisie Rastreator.com

rezulteo zacieśnia współpracę z hiszpańską porównywarką cen Rastreator.com, dostarczając jej swoje narzędzie do porównywania cen opon.

Przy zakupie opon zaufaj rezulteo!

Przeddzień wakacji, samochód załadowany po dach… a tu nagle pojawia się pytanie: od jak dawna nie zmieniałem opon? Padasz na kolana, badasz bieżnik. Bardzo szybko wątpliwość przeradza się w zmartwienie… „Nie, wyruszyć w drogę na oponach w takim stanie to zbyt duże ryzyko!” I tu zaczyna się koszmar… Gdzie ja teraz znajdę nowe opony? Ile to mnie będzie kosztowało? A poza tym, jak wybrać te najwłaściwsze?

Poznaj rezulteo 2.0: bogatsze o nowe kryteria wyboru i bardziej funkcjonalne!

Jako niezależna porównywarka cen i przewodnik po rynku oponiarskim, rezulteo towarzyszy Ci na każdym etapie wyboru i zakupu opon. Aby jak najlepiej wypełnić naszą misję zapewniając Ci wysoką jakość usług, wprowadziliśmy nową wersję rezulteo, jeszcze bardziej intuicyjną, funkcjonalną i precyzyjną.

Nowa wyszukiwarka opon rezulteo

Do opracowania nowej wyszukiwarki, rezulteo posłużyło się danymi dotyczącymi najistotniejszych kryteriów stosowanych przez konsumentów przy wyborze opon.