Rezulteo
Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

Nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Odpowiedzi na 10 najważniejszych pytań o opony zimowe

Co roku powracają te same pytania w sprawie opon zimowych. Zebraliśmy 10 najczęstszych wraz z odpowiedziami, które pozwolą Ci dowiedzieć się więcej o oponach zimowych i generalnie o kwestiach związanych z użytkowaniem ogumienia zimą – prawidłowym ciśnieniu, wpływie na środowisko, oznaczeniach 3PMSF i M+S, oponach całorocznych i nie tylko...

Odpowiedzi na pytania dotyczące ogumienia zimowego – ciśnienie, przepisy, łańcuchy śniegowe, ceny, ekologia, 3PMSF itp.

10 pytań o opony zimowe – czy znasz prawidłowe odpowiedzi? © Adobe Photo

Po co zmieniać opony na zimowe?

Opony zimowe to nieodzowne wyposażenie pojazdu w regionach, w których temperatury zbliżają się do lub spadają poniżej zera, a niespodziewane opady śniegu i gołoledzie mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Takie ogumienie charakteryzuje się krótszą drogą hamowania oraz lepszą przyczepnością na mokrej, oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni. 

2 czy 4 opony zimowe?

Kiedy należy zamontować opony zimowe?

To proste – kiedy tylko temperatury zaczną zbliżać się do 7°C. Jeżeli nie chcesz na bieżąco sprawdzać termometru, dobrym przypomnieniem o konieczności wymiany ogumienia może być październikowa zmiana czasu. Opony zimowe zdecydowanie lepiej sprawują się w czasie chłodów, zwłaszcza jeżeli chodzi o przyczepność i skuteczność hamowania. W Polsce nie ma jak na razie szczegółowych przepisów dotyczących opon zimowych. Nie określono też obowiązkowych dat sezonowej wymiany ogumienia. Ale warto pamiętać, że tylko odpowiednie przygotowanie pojazdu zapewni maksimum bezpieczeństwa w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Czym różnią się opony letnie od zimowych?

Poszczególne odmiany sezonowe ogumienia różnią się przede wszystkim pod względem budowy i zastosowanych materiałów. Opony letnie produkuje się z mieszanki gumowej przystosowanej do pracy w łagodnym klimacie. Ich bieżnik dobrze trzyma się suchej drogi, a odpowiednio zaprojektowane rowki dobrze odprowadzają wodę podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Z kolei opony zimowe wykonane są z mieszanki zaprojektowanej do pracy w niskich, a nawet ujemnych temperaturach i jazdy po nawierzchni zalanej wodą lub pokrytej śniegiem, szronem czy lodem. Głębokie rowki bieżnika sprawnie odprowadzają wodę i śnieg spod kół, a liczne lamele zdecydowanie poprawiają trakcję. Wszystko to pozwala zachować odpowiednią wydajność w trudniejszych warunkach jazdy.

Czym różnią się opony zimowe od letnich?

Czy opony zimowe są droższe od letnich?

Tak, i ma to swoje logiczne uzasadnienie. Jakie? Przede wszystkim, są wykonane z bardziej poszukiwanych, a więc droższych materiałów. Specjalnie wyprofilowany bieżnik opon zimowych zdecydowanie lepiej radzi sobie m.in. na śniegu niż płytsze bieżniki opon przeznaczonych do jazdy w lecie. Poza tym do produkcji ogumienia zimowego wykorzystuje się bardziej skomplikowane formy. Różnice w cenach mogą sięgać od 10 do 20% w zależności od marki i indeksu prędkości.

Dobra rada: aby nie narazić na szwank swojego portfela, możesz zaopatrzyć się w nieco mniejsze opony zimowe lub pomyśleć o zakupie zanim ceny gwałtownie wzrosną w związku z nadchodzącymi chłodami.

Dwie korzyści płynące ze stosowania opon zimowych o mniejszym rozmiarze niż letnie

Czy opony zimowe mają wpływ na środowisko?

Owszem, i to na kilka sposobów. Po pierwsze – są produkowane z pochodnych ropy naftowej i innych związków chemicznych. Po drugie – zimą drogowcy posypują ulice solą, aby roztopić śnieg i lód. Tysiące ton uwolnionego w ten sposób chlorku sodu nie pozostają bez wpływu na ekosystem. Gdyby wszyscy kierowcy konsekwentnie stosowali opony zimowe, można by było znacznie ograniczyć ilość rozsypywanej na drogach szkodliwej soli.

Opony ekologiczne – mniejsze zużycie paliwa i mniej zanieczyszczeń

Po czym rozpoznać opony zimowe?

Oznaczenie 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) umieszczane jest wyłącznie na oponach, które spełniają szereg warunków ściśle określonych w stosownych przepisach. Logo z płatkiem śniegu i trzema szczytami górskimi jako jedyne gwarantuje odpowiednią wydajność jazdy po zaśnieżonej nawierzchni. Aby uzyskać oznaczenie 3PMSF, opony muszą przejść szereg testów sprawnościowych w ściśle określonych warunkach.

Czym różnią się opony zimowe z oznaczeniami M+S i 3PMSF?

Co wybrać: opony zimowe czy całoroczne?

Wybór zależy w głównej mierze od terenu i przeważających warunków pogodowych. Jeżeli temperatury w Twojej okolicy często spadają poniżej zera, to zdecydowanie doradzamy zaopatrzyć się w komplet typowo zimowych opon. Opony całoroczne – jako rozwiązanie kompromisowe – pod względem wydajności nigdy nie dorównają oponom zimowym na zaśnieżonej czy oblodzonej nawierzchni.

Ile warte są opony całoroczne zimą?

Czy stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe?

W jakich krajach należy obowiązkowo stosować opony zimowe?

Jak pompować opony zimowe?

Oto garść najistotniejszych wskazówek:

  • Najpierw sprawdź ciśnienie zalecane przez producenta pojazdu. Zazwyczaj jest ono podane w instrukcji obsługi samochodu, a w niektórych modelach pojazdów również po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub pod klapką wlewu paliwa. Można ją również znaleźć w naszym zestawieniu pojazdów.
  • Dodaj 0,2 bara do zalecanej wartości ciśnienia.
  • Opony zawsze pompuj „na zimno”, tzn. po co najmniej 2-godzinnym postoju lub zanim przejedziesz 3 km (z niską prędkością).

Jak dostosować ciśnienie w oponach zimą?

Jak prowadzić auto zimą? Wskazówki dotyczące jazdy po śniegu i lodzie

W skrócie – przewiduj i dostosuj styl jazdy do panujących warunków, zwłaszcza na zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni:

  • Staraj się jeździć płynnie
  • Nie spiesz się i zachowuj bezpieczną odległość od innych aut
  • Zwalniaj przed zakrętami i unikaj gwałtownego przyspieszania, aby nie utracić przyczepności
  • Na stromych podjazdach oraz w razie buksowania kół wrzuć wyższy bieg
  • Przy gorszych warunkach oświetleniowych włącz światła mijania
  • W razie utraty kontroli podczas hamowania zwolnij pedał hamulca

Trzy błędy, jakich należy się wystrzegać podczas jazdy po lodzie lub śniegu

Pytania i odpowiedzi na temat opon zimowych

© rezulteo

CZYTAJ TAKŻE

Z której strony samochodu znajduje się wlew paliwa?

Po której stronie samochodu znajduje się zbiornik paliwa – po prawej czy po lewej? Po wjeździe na stację benzynową zawsze zastanawiasz się, z której strony dystrybutora ustawić samochód? Poznaj jeden prosty trik, który pozwoli zlokalizować wlew paliwa bez ruszania się z fotela kierowcy.

Zakupy świąteczne – co na prezent gwiazdkowy dla Twojego auta?

Już czas pomyśleć o prezentach na Boże Narodzenie. Dla odmiany w tym roku proponujemy wybór przydatnych akcesoriów do ogumienia. Oto lista propozycji rezulteo, które mogą Ci przypaść do gustu...

Porównywarka cen rezulteo już dostępna w serwisie Rastreator.com

rezulteo zacieśnia współpracę z hiszpańską porównywarką cen Rastreator.com, dostarczając jej swoje narzędzie do porównywania cen opon.

Nowe badania techniczne: co to oznacza dla naszych opon?

20 maja we Francji i w wielu europejskich krajach czekają nas zmiany w zakresie badań technicznych. Zapoznaj się z nowymi przepisami i dowiedz się, co nowe przepisy oznaczają dla opon w Twoim aucie!