Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Komisja Europejska proponuje nowy system etykietowania opon

Niemal 6 lat po wprowadzeniu obowiązku etykietowania opon w Europie, Komisja Europejska zamierza zmodyfikować jego zasady dodając jednocześnie kilka nowych elementów. Tę inicjatywę wspiera wiele firm z branży oponiarskiej.

Oznaczenia na etykiecie ułatwiają wybór odpowiednich opon

© rezulteo

Nowe kryteria klasyfikacji

Po prawie 6 latach funkcjonowania system etykietowania czekają duże zmiany. Komisja Europejska zdecydowała się umieścić go w porządku obrad i zaproponowała zmianę ustawodawstwa, zaczynając od rozszerzenia jego zastosowania. Obecnie etykietowanie jest obowiązkowe dla nowych opon przeznaczonych do samochodów osobowych. Według propozycji Komisji etykiety mają też dotyczyć opon będących częścią oryginalnego wyposażenia nowych pojazdów, opon do samochodów ciężarowych o dużej ładowności (kategoria C3) oraz opon bieżnikowanych. Etykietowanie byłoby też obowiązkowe dla wypożyczalni samochodów.

Komisja Europejska, której przewodzi Jean-Claude Juncker, chciałaby również wprowadzić nowe kryteria klasyfikacji. Do zewnętrznego hałasu toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i oporu toczenia dojdą informacje dotyczące przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni oraz trwałości i ścierania opony. 

Dokładniejsze testy i lepsza dostępność informacji

Jeśli chodzi o obecne kryteria, to Komisja chciałaby zaostrzyć zasady przeprowadzania testów wykonywanych obecnie przez producentów. Będą musieli przeprowadzać próby w upoważnionych do tego laboratoriach i zapewnić bardziej szczegółową dokumentację techniczną. Komisja chce także skorygować wszystkie kryteria etykietowania i zmodyfikować progi dla każdej kategorii.

Dla konsumentów oznacza to, że wszystkie opony i ich etykiety powinny być dostępne online, w oficjalnej bazie danych wspólnej dla wszystkich krajów UE. Łatwo je będzie znaleźć w internecie dzięki obowiązkowi umieszczania kodów QR na nowych etykietach. Europejski system etykietowania opon zyskałby też na widoczności, gdyż Komisja proponuje obowiązkowe umieszczanie etykiet na wszystkich reklamach opon.

Wdrażenie tych nowych elementów ma podlegać bardzo napiętemu harmonogramowi. Komisja Europejska chciałaby, aby baza danych była dostępna od 1 stycznia 2019 r. i nakazuje producentom rejestrację opon do 1 stycznia 2020 r. Wejście ustawy w życie jest natomiast przewidziane na 1 czerwca 2020 r., pod warunkiem przyjęcia jej przez Parlament Europejski.

CZYTAJ TAKŻE

Yokohama Geolandar X-CV i X-MT – wybór dla SUV-ów

Japoński producent ogumienia Yokohama przedstawił na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie dwie nowe opony z serii 4x4 Geolandar: X-MT do jazdy terenowej oraz X-CV do użytku na drogach.

Yokohama Advan Neova AD08RS w zgodzie z najnowszymi przepisami

Na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie japoński producent ogumienia Yokohama zapowiedział premierę semi-slicków Advan Neova AD08RS, które spełniają najnowsze europejskie standardy dotyczące oporu toczenia.


Yokohama BluEarth-air EF21 – lekkie jak piórko dla większej oszczędności energii

Na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie Yokohama zaprezentowała swoje najnowsze ekologiczne opony BluEarth-air EF21.

Pirelli P Zero Winter – zimowe opony do sportowej jazdy?

Na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie Pirelli zaprezentował najnowsze ogumienie ze sportowej serii P Zero – P Zero Winter, zaprojektowane we współpracy z wieloma producentami samochodów.