Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Komisja Europejska proponuje nowy system etykietowania opon

Niemal 6 lat po wprowadzeniu obowiązku etykietowania opon w Europie, Komisja Europejska zamierza zmodyfikować jego zasady dodając jednocześnie kilka nowych elementów. Tę inicjatywę wspiera wiele firm z branży oponiarskiej.

Oznaczenia na etykiecie ułatwiają wybór odpowiednich opon

© rezulteo

Nowe kryteria klasyfikacji

Po prawie 6 latach funkcjonowania system etykietowania czekają duże zmiany. Komisja Europejska zdecydowała się umieścić go w porządku obrad i zaproponowała zmianę ustawodawstwa, zaczynając od rozszerzenia jego zastosowania. Obecnie etykietowanie jest obowiązkowe dla nowych opon przeznaczonych do samochodów osobowych. Według propozycji Komisji etykiety mają też dotyczyć opon będących częścią oryginalnego wyposażenia nowych pojazdów, opon do samochodów ciężarowych o dużej ładowności (kategoria C3) oraz opon bieżnikowanych. Etykietowanie byłoby też obowiązkowe dla wypożyczalni samochodów.

Komisja Europejska, której przewodzi Jean-Claude Juncker, chciałaby również wprowadzić nowe kryteria klasyfikacji. Do zewnętrznego hałasu toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i oporu toczenia dojdą informacje dotyczące przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni oraz trwałości i ścierania opony. 

Dokładniejsze testy i lepsza dostępność informacji

Jeśli chodzi o obecne kryteria, to Komisja chciałaby zaostrzyć zasady przeprowadzania testów wykonywanych obecnie przez producentów. Będą musieli przeprowadzać próby w upoważnionych do tego laboratoriach i zapewnić bardziej szczegółową dokumentację techniczną. Komisja chce także skorygować wszystkie kryteria etykietowania i zmodyfikować progi dla każdej kategorii.

Dla konsumentów oznacza to, że wszystkie opony i ich etykiety powinny być dostępne online, w oficjalnej bazie danych wspólnej dla wszystkich krajów UE. Łatwo je będzie znaleźć w internecie dzięki obowiązkowi umieszczania kodów QR na nowych etykietach. Europejski system etykietowania opon zyskałby też na widoczności, gdyż Komisja proponuje obowiązkowe umieszczanie etykiet na wszystkich reklamach opon.

Wdrażenie tych nowych elementów ma podlegać bardzo napiętemu harmonogramowi. Komisja Europejska chciałaby, aby baza danych była dostępna od 1 stycznia 2019 r. i nakazuje producentom rejestrację opon do 1 stycznia 2020 r. Wejście ustawy w życie jest natomiast przewidziane na 1 czerwca 2020 r., pod warunkiem przyjęcia jej przez Parlament Europejski.

CZYTAJ TAKŻE

Bridgestone Blizzak Ice – ogumienie na najcięższe zimy

Japoński producent ogumienia Bridgestone zaprezentował najnowszy model opon przeznaczonych do użytku w północnej Europie – Blizzak Ice.

Vredestein Quatrac Pro – pierwsze opony całoroczne do samochodów o wysokich osiągach

Holenderski producent ogumienia Vredestein zaprezentował nowe opony całoroczne Quatrac Pro – to pierwszy na rynku europejskim model pasujący do felg o średnicy od 17 do 21 cali.

Opony Bridgestone do prototypu miejskiego kompaktu elektrycznego Seat Minimó

Japoński producent ogumienia Bridgestone pojawił się na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie w ramach współpracy z hiszpańskim Seatem, który zaprezentował ciekawy prototyp elektrycznego miejskiego kompaktu.

Nokian WR Snowproof – poczucie bezpieczeństwa w warunkach zimowych

Fiński producent ogumienia Nokian Tyres prezentuje zupełnie nowe opony WR Snowproof przystosowane do środkowoeuropejskich zim. Zapewniają one maksymalny poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach pogodowych, jakie można zimą napotkać w Europie.