Rezulteo
Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

Nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

ADAC porównuje 30 opon letnich do felg o średnicy 14 i 16 cali

Niemiecki klub samochodowy ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) przetestował 30 opon letnich w dwóch różnych rozmiarach. Jak się okazuje, znane modele niekoniecznie są tymi najbardziej godnymi polecenia.

ADAC porównuje 30 opon letnich do felg o średnicy 14 i 16 cali

ADAC porównał 30 opon letnich w dwóch rozmiarach © ADAC 2018

Precyzyjna metoda testowania

Jak co roku znany niemiecki klub motoryzacyjny ADAC opublikował wyniki swojego niezwykle wyczekiwanego testu opon letnich. W tym roku ponownie wybrano dwa różne rozmiary i wzięto pod lupę aż 30 dostępnych na rynku modeli opon.

Każda z opon przeszła serię sześciu testów przeprowadzonych w należącym do firmy Continental ośrodku testowym Contidrom w Hanowerze oraz w jednym z ośrodków Bridgestone we Włoszech. Dla jak najlepszego odzwierciedlenia osiągów danej opony ocena końcowa liczona jest jako średnia ważona wyników poszczególnych testów. I tak zachowanie opony na mokrej nawierzchni odpowiada za 40% noty finalnej, zachowanie na suchej nawierzchni oraz żywotność stanowią po 20% oceny, a jeśli chodzi o generowany hałas oraz opór toczenia, każdy z tych parametrów przekłada się na 10% końcowego wyniku. Test wytrzymałości opony przy dużej prędkości nie jest brany pod uwagę przy obliczaniu oceny końcowej. Według skali ADAC najlepsze opony to te, które otrzymały najniższą notę.

 

W kategorii opon 14-calowych prym wiodą marki pośrednie

Do testów opon o rozmiarze 175/65 R14 wykorzystano Forda Fiestę. Wśród czternastu zbadanych modeli próżno szukać marek takich jak Bridgestone, Hankook czy Michelin, których opony zostały sprawdzone w innym cyklu testów. Główny test obejmował następujące modele opon:

Wyniki testów ADAC są dość zaskakujące: jedynie dwa modele zasłużyły na ocenę „dobrą” i żaden z nich nie należy do marek kategorii premium. Najwyższą ocenę w porównaniu z konkurencją otrzymała opona Falken Sincera SN832. Według ADAC jest to bardzo dobrze wyważona opona, która świetnie sprawuje się we wszystkich aspektach związanych z bezpieczeństwem, szczególnie na suchej jezdni. Drugie miejsce w klasyfikacji zajął bardzo zbliżony pod względem osiągów model Semperit Comfort-Life 2. Choć może nie tak wydajny na suchej nawierzchni, jazda po mokrej drodze uwydatnia wszystkie atuty tego modelu.

Kolejne jedenaście opon otrzymało notę „zadowalającą”. Zdobywczyni brązowego medalu, czyli oponie Dunlop Street Response 2, niewiele zabrakło do osiągnięcia wyższej oceny mimo zrównoważonych osiągów, lecz ocenę końcową zaniżyły słabe wyniki na mokrej nawierzchni. Znajdujące się ex aequo na czwartym miejscu Kleber Dynaxer HP3 i Vredestein T-trac 2 dobrze poradziły sobie w testach zużycia opony, a w przypadku tego drugiego modelu również w testach oporów toczenia. 

Zwycięzcą pod względem oporu toczenia został jednak model Apollo Amazer 4G Eco, osiągający dobre wyniki na suchej nawierzchni. Niestety i w tym przypadku słabe osiągi na mokrej jezdni przeszkodziły w zdobyciu wyższej pozycji na liście. Taką samą notę otrzymały modele Pirelli Cinturato P1 Verde oraz Pneumant Summer ST2 o podobnym stosunku wad do zalet. Razem te trzy opony zajmują szóstą pozycję w klasyfikacji.

Na dziewiątym miejscu uplasował się model Continental ContiPremiumContact 5, który może pochwalić się najlepszymi osiągami na mokrej nawierzchni. Oponie niewiele zabrakło również do najlepszej noty za zachowanie na nawierzchni suchej, jednak duża podatność na zużycie zniweczyła jej szanse na dominację w tabeli porównawczej ADAC.

Zajmująca dziesiątą pozycję opona Goodyear EfficientGrip Compact wykazuje pewnie niedociągnięcia w zachowaniu na mokrej drodze, jednak zdobyła najwyższą notę w testach zużycia, podobnie jak Fulda EcoControl z miejsca jedenastego. Mimo otrzymania niższej noty w kategorii zużycia paliwa, model Firestone MultiHawk 2 osiąga dobre wyniki w jeździe po suchej jezdni oraz zapewnia wyższy od konkurencji komfort jazdy. Trzynaste miejsce zajął model Maxxis Mecotra 3 oceniony jako najlepszy na suchej nawierzchni, jednak sklasyfikowany na ostatniej pozycji pod względem zachowania na mokrej drodze.

Opona Sava Perfecta, która jako jedyna otrzymała ocenę „dostateczną”, osiągnęła najgorszy wynik w jeździe po mokrej jezdni, co tłumaczy jej ostatnie, czternaste miejsce, mimo poprawnych rezultatów w innych testach.

Falken Sincera SN832 Ecorun

1er

Semperit Comfort-Life 2

2e

Dunlop Street Response 2

3e

Kleber Dynaxer HP 3

4e

Vredestein T-trac 2

4e

Apollo Amazer 4G Eco

6e

Pirelli Cinturato P1 Verde

6e

Pneumant Summer ST2

6e

Continental ContiPremiumContact 5

9e

Goodyear EfficientGrip Compact

10e

Fulda EcoControl

11e

Firestone Multihawk 2

12e

Maxxis Mecotra 3

13e

Sava Perfecta

14e

Wśród opon 16-calowych trafiło się kilka niespodzianek, ale to Michelin rozdaje karty

W kategorii rozmiarowej 205/55 R16 ADAC przetestował 16 modeli opon, wykorzystując do tego Volkswagena Golfa VII. Tym razem znane marki Michelin, Bridgestone i Hankook również stanęły w szranki z konkurencją, mimo że dwóch pierwszych producentów nie zaoferowało swoich najnowszych opon (które w momencie przeprowadzania testów nie weszły jeszcze na rynek):

Sześć modeli otrzymało ocenę „dobrą”. Na szczycie klasyfikacji znalazła się opona Michelin Primacy 3, niedawno zastąpiona nowszym modelem Primacy 4. Otrzymała ona najwyższą notę w testach zużycia, a dodatkowo może pochwalić się bardzo dobrymi osiągami zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.

Drugie miejsce dzielą ex aequo trzy modele: Bridgestone Turanza T001 Evo – według ADAC opona bez wad (jej następczyni weszła na rynek na początku tego roku), Continental ContiPremiumContact 5 – mistrz w kategorii oporów toczenia, oraz Firestone Roadhawk, który pod względem osiągów na suchej drodze dorównuje zwycięskiemu modelowi Michelin.

Na piątej pozycji znajduje się opona Ventus Prime 3 K125, która otrzymała najwyższą notę za zachowanie na suche drodze i charakteryzuje się bardzo wyważonymi osiągami, podobnie jak dzielący z nią miejsce w klasyfikacji model Semperit Speed-Life 2. 

Na dalszych pozycjach listy znalazło się osiem opon z oceną „zadowalającą”. Modele ESA Tecar Spirit 5 HP oraz Pirelli Cinturato P7 Blue, mimo bardzo dobrych wyników na suchej nawierzchni oraz w testach zużycia, wykazały znaczne słabości w jeździe po mokrej drodze. Ostatecznie zajęły siódmą pozycję w rankingu, wraz z oponą Kumho Ecsta HS51, której w osiągnięciu oceny „dobrej” przeszkodziły słabe wyniki na suchej nawierzchni.

Model Fulda Ecocontrol HP z dziesiątego miejsca osiągnął bardzo dobre wyniki pod względem zużycia, oporów toczenia oraz komfortu jazdy, jednak nie wykazał się w testach jazdy po suchej i mokrej drodze.

Jedenaste miejsce w klasyfikacji przypadło do podziału trzem oponom: model Giti Premium H1, choć niezły w kwestii oporów toczenia, zawodzi na suchej i mokrej jezdni oraz nie imponuje trwałością; Goodyear EfficientGrip Performance, mimo dobrych wyników w testach oporów toczenia oraz jazdy po suchej drodze, również zawodzi pod względem odporności na zużycie, a Nexen N’blue HD Plus otrzymuje najniższą notę za wpływ na zużycie paliwa.

Model z czternastego miejsca, Cooper Zeon CS8, otrzymał wprawdzie najgorsze noty w testach na suchej i mokrej nawierzchni, jednak mimo to udało mu się zachować ocenę „zadowalającą”. 

Zaledwie „wystarczający” wynik dwóch ostatnich modeli opon jest skutkiem ich degradacji po tym, jak nie zaliczyły testów ADAC przy dużej prędkości. Po pomyślnym przejściu podobnego, mniej wymagającego testu, modele te zamykają listę rankingową z pozycją piętnastą. Pierwszy z nich, Ecosis Infini, choć nie najlepiej sprawuje się na suchej i mokrej nawierzchni, słabości te nadrabia niskim oporem toczenia. W przypadku drugiego modelu, Vredestein Sportrac 5, nawet najwyższa nota za opory toczenia oraz drugi najlepszy wynik w jeździe po suchej drodze nie były w stanie zrównoważyć złych osiągów na mokrej nawierzchni.

 

Michelin Primacy 3

1er

Bridgestone Turanza T001 Evo

2e

Continental ContiPremiumContact 5

2e

Firestone Roadhawk

2e

Hankook Ventus Prime 3 K125

5e

Semperit Speed-Life 2

5e

ESA Tecar Spirit 5 HP

7e

Kumho Ecsta HS51

7e

Pirelli Cinturato P7 Blue

7e

Fulda Ecocontrol HP

10e

Giti Premium H1

11e

Goodyear EfficientGrip Performance

11e

Nexen N’blue HD Plus

11e

Cooper Zeon CS8

14e

Infinity Ecosis

15e

Vredestein Sportrac 5

15e

CZYTAJ TAKŻE

10 najlepszych opon sportowych 2020 do Mercedes-AMG C63 wg Auto Bild

W najnowszym teście ogumienia specjaliści Auto Bild przesiedli się do samochodu par excellence sportowego, jakim jest Mercedes AMG C63. Różne rozmiary kół na przedniej i tylnej osi w połączeniu z bardzo szerokim bieżnikiem zapewniają bardziej dynamiczną jazdę.

Test opon letnich Auto Bild 2020 do SUV-ów i samochodów terenowych

Specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Bild przetestowali i porównali 10 modeli opon o rozmiarze 255/55 R18 do SUV-ów i samochodów terenowych. Poznaj najlepsze ogumienie do tego typu pojazdów na wszystkie rodzaje nawierzchni: suche i mokre, żwirowe, piaszczyste, drogi gruntowe itd.

Test opon 2020 na łamach Auto Motor und Sport – najlepsze ogumienie Ultra High Performance do sportowych sedanów

Niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Motor und Sport sprawdził i porównał 11 opon letnich o rozmiarze 225/45 R18 na BMW serii 3. W efekcie powstało zestawienie modeli zapewniających najlepszą wydajność i maksymalną przyjemność z jazdy.


Test ogumienia High Performance 2020 w Auto Zeitung: 20 modeli porównanych na BMW serii 3

Specjaliści z Auto Zeitung porównali wydajność 20 modeli opon letnich High Performance o rozmiarze 225/50 R17 do BMW serii 3 i podobnych samochodów Wyniki testu pokazują po raz kolejny, że za bezkompromisową jakość trzeba sporo zapłacić.