Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Jakiej wielkości opony zimowe wybrać? Według TCS węższe opony sprawdzają się lepiej

Touring Club Suisse przeprowadził test porównawczy pięciu różnych rozmiarów opon tego samego modelu. Na pierwszy rzut oka wyniki są dość podobne, ale po bliższej analizie zauważymy pewne różnice.

Test opon zimowych o różnej wielkości przeprowadzony przez TCS

TCS przetestował opony zimowe o różnych rozmiarach pod kątem wydajności na śniegu. ©iStock

Ten sam model w pięciu różnych rozmiarach

Jaki wymiar najlepiej sprawdza się zimą? Oto pytanie, na które próbuje odpowiedzieć szwajcarski automobilklub Touring Club Suisse w swoim najnowszym teście ogumienia. Różnił się on nieco od klasycznych testów porównawczych tym, że zamiast kilku różnych modeli przebadano zachowanie opon o pięciu różnych rozmiarach, w których dostępny jest jeden konkretny model:

  • 195/65 R15 91H
  • 205/55 R16 91H
  • 205/50 R17 93H
  • 225/45 R17 91H
  • 225/40 R18 92V

Do testów wybrano opony Dunlop Winter Sport 5, które zamontowano w Volkswagenie Golfie 7. Dlaczego akurat ten model? Ponieważ we wszystkich rozmiarach zastosowano ten sam wzór bieżnika oraz taki sam skład mieszanki gumowej. Jazdy testowe odbywały się na suchej i mokrej nawierzchni, a także na śniegu i lodzie.

Zimą warto postawić na węższe opony

Na zaśnieżonej drodze lepiej sprawdzają się cieńsze opony. O ile poszczególne wymiary badanej opony nie różniły się długością drogi hamowania, o tyle w wynikach testów ruszania i prowadzenia auta widać pewne rozbieżności. Touring Club Suisse stwierdził znaczną poprawę trakcji na śniegu w przypadku stosowania mniejszych opon (195/65 R15) w porównaniu do większych rozmiarów, jak np. 225/40 R18. Poza gorszą wydajnością na śniegu opony o średnicy 18 cali mają też tę wadę, że w wielu przypadkach nie da się zamontować na nich łańcuchów, które mogłyby ułatwić poruszanie się po zaśnieżonych drogach. Dlatego właśnie TCS zdecydowanie odradza stosowanie tej wielkości ogumienia do jazdy po grubszej warstwie śniegu.

Niemniej jednak na suchej nawierzchni (z oczywistych względów rzadziej spotykanej w sezonie zimowym) to właśnie opony 225/40 R18 sprawdziły się najlepiej. Niezależnie od jednakowej długości drogi hamowania w przypadku w wszystkich testowanych opon, Touring Club Suisse stwierdził pewne różnice w stabilności i zwrotności pojazdu, jakkolwiek mniej wyraźne niż na zaśnieżonej nawierzchni. Dzięki sztywniejszym bokom i większej powierzchni styku z podłożem Winter Sport 5 o średnicy 18 cali wyprzedza pod tym względem zwłaszcza opony 195/65 R15 oraz 205/50 R17.

Tymczasem na mokrej nawierzchni to mniejsze opony pozytywnie wyróżniają się na tle pozostałych. Różnice są wprawdzie mniejsze niż na śniegu, ale jednak opony 225/45 R17 i 225/40 R18 poradziły sobie gorzej w testach zwrotności i odporności na zjawisko akwaplanacji. Trochę lepiej wypadły 205/55 R16 i 205/50 R17 ze zbliżonymi wynikami, jednak bezkonkurencyjne w tej kategorii okazały się opony o rozmiarze 195/65 R15.

Na oblodzonej nawierzchni wszystkie opony sprawdziły się całkiem nieźle, aczkolwiek pod względem stabilności bocznej nieco lepiej wypadły 225/45 R17 oraz 225/45 R18.

Jeżeli chodzi o trwałość, to należy zaznaczyć, że mniejsze opony – 195/65 R15 zużywają się nieznacznie szybciej od pozostałych modeli. Z kolei największe opony, czyli 225/45 R18, plasują się w końcówce stawki pod względem zużycia paliwa, co zresztą uczciwie wskazano na etykiecie. W kategorii opór toczenia uzyskały notę E, podczas gdy wszystkie pozostałe modele oceniono na C.

Jak się kształtują ceny?

Korzystając z porównywarki opon rezulteo, możesz znaleźć najlepsze oferty cenowe dla modelu Dunlop Winter Sport 5 we wszystkich pięciu rozmiarach przetestowanych przez Touring Club Suisse. Najbardziej przyjazne dla portfela są opony o najmniejszym rozmiarze, czyli 195/65 R15 91H. Ich ceny zaczynają się już od ok. 270 zł za sztukę, podczas gdy za największy rozmiar 225/40 R18 92V zapłacimy co najmniej 462 zł za sztukę*.

Wyniki z naszej porównywarki potwierdzają, że mniejsze opony zimowe to najlepszy wybór zarówno pod względem ekonomii, jak i wydajności.

Dunlop Winter Sport 5

195/65 R15

205/55 R16

205/50 R17

225/45 R17

225/40 R18

Sucha nawierzchnia

✓✓

✓✓

✓✓✓

Mokra nawierzchnia

✓✓✓

✓✓

✓✓

Śnieg

✓✓✓

✓✓

✓✓

✓✓

Oblodzenie

✓✓

✓✓

Cena

€€

€€

€€

*Ceny wg porównywarki rezulteo, stan na dzień 17 stycznia 2019 r.

Więcej na ten temat znajdziesz w naszym poradniku „Dwie korzyści płynące ze stosowania opon zimowych o mniejszym rozmiarze niż letnie”

CZYTAJ TAKŻE

Michelin okrzyknięty producentem roku przez Auto Bild dzięki znakomitym wynikom w testach wydajności

Auto Bild przyznał firmie Michelin tytuł „producent roku – lato 2019” na podstawie wyników testów hamowania uzyskanych w pięciu ostatnich rankingach opon letnich.

Test opon letnich 2019 – najlepsze opony 18″ do aut turystycznych według Auto Zeitung

Do najnowszego testu ogumienia 2019 Auto Zeitung wybrał 9 modeli opon letnich i jedne opony całoroczne. Wyniki zasadniczo nie odbiegły od oczekiwań, ale było też kilka niespodzianek.

Najlepsze ogumienie sportowe 2019 wg Auto Bild – test opon letnich Ultra High Performance

W tegorocznym teście ogumienia letniego Auto Bild porównał 11 modeli opon sportowych o rozmiarze 245/45 R18. Próby na różnych typach nawierzchni ujawniły mocne i słabe strony poszczególnych opon.

Test opon letnich 2019 – najlepsze ogumienie do SUV-ów wg Auto Bild

W swoim porównaniu opon letnich 2019 Auto Bild uwzględnił 10 modeli o wymiarze 225/55 R17, które zamontowano w BMW X3 i przetestowano w różnych warunkach drogowych i terenowych.