AutoBild z rozmachem wkracza w sezon testowania opon zimowych. Niemiecki magazyn porównał 51 opon w rozmiarze 195/65 R15 używanym w wielu nowych modelach samochodów kompaktowych.

Przez Opublikowano dnia: 2 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi1442 słowa7.3 minut na przeczytanie
Magazyn AutoBild przetestował i porównał 51 opon zimowych.
Magazyn AutoBild przetestował i porównał 51 opon zimowych. © AutoBild

Wstępna selekcja oparta na długości drogi hamowania

AutoBild zna się na testowaniu. Swoim zwyczajem niemiecki magazyn wybrał najpierw jak najwięcej opon zimowych w rozmiarze 195/65 R15. Pierwszy odsiew na podstawie długości drogi hamowania przy prędkości 80 km/h pozwolił wyeliminować następujące opony:

Opona Droga hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h
Antares Grip20 49,8m
Maxtrek Trek M7 46,7m
Z-Tire Z8 Winter 45,5 m
Chengshan Montice CSC-901 45,5 m
Momo W1 North Pole 44m
Taurus 601 Winter 43,7 m
Syron Everest 1 plus 43,7 m
Meteor Winter 43,3 m
Laufenn I FIT 43,2 m
Compasal Iceblazer II 43,1 m
Star Performer SPTS Winter AS 42,5 m
Nankang NK Snow SV-2 42,5 m
King-Meiler Winter Tact WT 81 42,5 m
Tristar Snowpower HP 42 m
Minerva Frostrack HP 41,7 m
Fortuna Winter 41,6 m
Kenda Wintergen 2 40,9 m
Dayton DW 510Evo 40,3 m
Tomket Snowroad 3 40,2 m
Lassa Snoways 3 40 m
Imperial Snowdragon HP 39,8 m

10 kolejnych opon odpadło w teście hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h:

Opona Droga hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h Droga hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h
Westlake Snowmaster SW608 39 m 30,6 m
Aoteli Ecosnow 38,9 m 30,6 m
Goodride SW608 37,5 m 31,3 m
Maxxis Arctictrekker WP-05 39,4 m 28,3 m
Toyo Snowprox S943 36,7 m 30,6 m
Cooper Weather-Master SA2+ 37 m 30,1 m
Giti GitiWinter W1 38,9 m 28 m
Kumho Wintercraft WP51 38,8 m 28 m
Apollo Alnac 4G Winter 37,8 m 28,7 m
Nexen Winguard Snow G WH2 36,8 m 29,4 m

20 opon, które uzyskały najkrótsze drogi hamowania w dwóch powyższych testach, weszło do „finału” i zostało poddanych serii bardziej zaawansowanych sprawdzianów (w zakresie hamowania, prowadzenia na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, aquaplaningu, trwałości i oporu toczenia):

Opona Droga hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h Droga hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h
Gislaved Euro Frost 6 37 m 28,1 m
Firestone Winterhawk 3 38,2 m 27,8m
Matador MP92 Sibir Snow 36,6 m 28,6 m
Vredestein Snowtrac 5 38 m 27,9 m
Barum Polaris 3 36,7 m 27,8 m
Yokohama BluEarth-Winter V905 36,6 m 29,5 m
Bridgestone Blizzak LM 001-Evo 34,3 m 29,8 m
Pirelli Cinturato Winter 35,9 m 27,4 m
Semperit Master-Grip 2 35,9 m 27,4 m
Michelin Alpin 5 37,1 m 28,4 m
Uniroyal MS plus 77 36,1 m 27,9 m
Nokian WR D4 37,3 m 27,6 m
Falken Eurowinter HS01 36,2 m 28 m
Debica Frigo HP2 36,6 m 28,1 m
Goodyear UltraGrip 9 35,5 m 27 m
Hankook Winter i’cept RS2 34,9 m 27,7 m
Fulda Kristall Control HP2 34,8 m 27,6 m
Kleber Krisalp HP 3 35,9 m 27,1 m
Continental WinterContact TS 860 34,5 m 27,6 m
Dunlop Winter Sport 5 34,8 m 28,1 m

2 modele opon polecane „z zastrzeżeniami”

Pierwszą oponą polecaną przez AutoBild jest Gislaved Euro Frost 6. Ma wyważone osiągi w warunkach zimowych i zapewnia niezły komfort, ale na mokrej nawierzchni z opóźnieniem reaguje na działania kierowcy, szczególnie na zakrętach. Jej droga hamowania na suchej nawierzchni jest dość długa.

Firestone Winterhawk 3 to jedna z tańszych opon. Bardzo dobrze sprawuje się na śniegu, jednak na innych nawierzchniach ma słabsze wyniki. Zbyt długa droga hamowania i niezbyt imponująca przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni uniemożliwiły jej uzyskanie lepszej pozycji w tym rankingu.

10 opon uznanych za zadowalające

Matador MP92 Sibir Snow zapewnia wygodną i bezpieczną jazdę po śniegu. Atutem tej opony jest też niezwykle przystępna cena. AutoBild sądzi jednak, że w niektórych sytuacjach jej przyczepność na mokrej i suchej drodze jest zbyt niska, a droga hamowania na suchej nawierzchni jest dość długa. Model ten ma również ograniczone przebiegi.

Vredestein Snowtrac 5 zapewnia podobny poziom bezpieczeństwa na zaśnieżonych i suchych nawierzchniach. Choć opór toczenia tej opony jest niski, AutoBild ubolewa nad jej zbyt słabą przyczepnością na mokrej nawierzchni i dość wysoką ceną.

Opona Barum Polaris 3 uzyskała dobrą drogę hamowania na mokrej nawierzchni, jednak na suchej hamuje trochę zbyt długo. Jest niedroga i zapewnia dobrą przyczepność oraz dynamiczną jazdę po śniegu. Magazyn AutoBild odnotował u niej niewielką skłonność do podsterowności na mokrej nawierzchni i ograniczone przebiegi.

Yokohama BluEarth-Winter V905 to najlepsza opona zestawienia w zakresie hamowania na suchej nawierzchni, która jest również bardzo wygodna w prowadzeniu. Raczej dobrze radzi sobie na mokrej nawierzchni, ale brakuje jej przyczepności na śniegu.

Bridgestone Blizzak LM 001 Evo należy do opon, które najlepiej sprawują się na mokrej nawierzchni, oferując krótką drogę hamowania i dobrą odporność na aquaplaning. Wykazuje również niski opór toczenia. Zdaniem magazynu AutoBild słabe strony opony uwidaczniają się na śniegu, na którym hamuje ona zbyt długo.

Model Pirelli Cinturato Winter wyróżnił się w oczach dziennikarzy niemieckiego magazynu swoim sportowym charakterem. Nic dziwnego, skoro włoski producent zadbał o precyzję i dynamikę w zakresie właściwości jezdnych opony zarówno na mokrej nawierzchni, jak i na śniegu. Opona nie zdobyła wyższej pozycji w zestawieniu z powodu swoich ograniczonych przebiegów i słabszych osiągów podczas jazdy na suchym podłożu.

Semperit Master-Grip 2 zapewnia dość wyważone osiągi na mokrej i zaśnieżonej drodze. Oferuje bardzo dobrą stabilizację boczną i dość cichą jazdę. Jednak osiągi tej opony na suchej nawierzchni pozostają w tyle za konkurencją, co dotyczy szczególnie dość długiej drogi hamowania.

Mimo że firma Michelin niedawno wprowadziła na rynek następczynię opony Alpin 5, model ten radzi sobie dość dobrze. Jest trwały i bardzo skuteczny zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, zapewniając przy tym wygodną i przyjemną jazdę. Jednak na śniegu jego możliwości są dość ograniczone, co zdaniem producenta zostało poprawione w modelu Alpin 6.

Uniroyal MS Plus 77 oferuje bardzo wysokie osiągi na zaśnieżonych i mokrych drogach, komfortową jazdę i przystępną cenę. Nie wybija się ponad inne modele z powodu swoich słabych wyników na suchej nawierzchni, a szczególnie spóźnionej reakcji na tego typu podłożu i długiej drogi hamowania.

Nokian WR D4 to bez wątpienia opona, która najlepiej radzi sobie na śniegu i gołoledzi. Oferuje również dobry stosunek jakości do ceny, a jej opór toczenia jest najniższy w całym zestawieniu. Niestety nie dorównuje pozostałym na mokrej nawierzchni i ma bardzo niską odporność na aquaplaning.

4 opony uznane za dobre

Falken Eurowinter HS01 zapewnia ponadprzeciętną równowagę między bezpieczeństwem i jakością właściwości jezdnych zarówno na suchych, jak i zaśnieżonych drogach, kusząc przy tym bardzo przystępną ceną. Jest to również opona, która najlepiej radzi sobie z aquaplaningiem mimo kilku zastrzeżeń magazynu AutoBild dotyczących jej zachowania na zakrętach na mokrej nawierzchni.

Dębica Frigo HP2 należy do najtańszych opon zestawienia, ale bynajmniej nie do najsłabszych. Opona zaimponowała dziennikarzom czasopisma krótką drogą hamowania w każdych warunkach pogodowych. Zapewnia dobre wrażenia podczas jazdy, ale brakuje jej przyczepności bocznej na zakrętach.

Opona Goodyear UltraGrip 9 uzyskała w testach magazynu AutoBild bardzo wyważone osiągi. Jedynym słabym punktem tej opony jest dość długa droga hamowania na suchej nawierzchni. Jednak zapewnia precyzyjne prowadzenie, szczególnie na mokrej i zaśnieżonej drodze. Jest również bardzo odporna na aquaplaning.

Hankook Winter i*cept RS2, mimo ceny i pozycjonowania jako produkt wysokiej klasy, zapewnia znakomite osiągi i zwrotność w każdych warunkach jazdy. Dzięki bardzo wysokim przebiegom oferuje świetny stosunek jakości do ceny mimo dość wysokiego oporu toczenia i słabej odporności na aquaplaning, szczególnie na zakrętach.

 4 opony ocenione jako znakomite

Zdaniem magazynu AutoBild opona Fulda Kristall Control HP2 to prawdziwa specjalistka od warunków zimowych. Ma bardzo wyważone osiągi i krótką drogę hamowania na wszystkich nawierzchniach. Zaimponowała niemieckiemu magazynowi brakiem znaczących wad. Jest bardzo odporna na aquaplaning, cicha i ergonomiczna, a przy tym jej wyniki w zakresie oporu toczenia należą do najlepszych.

Model Kleber Krisalp HP 3 okazał się bardzo tani, szczególnie biorąc pod uwagę jego zalety. Uzyskał najwyższe wyniki w zakresie prowadzenia po zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Ma krótką drogę hamowania w każdych warunkach, szczególnie na śniegu, na którym jest najlepszy.

Opona Continental Winter Contact TS 860 przekonuje swoją wszechstronnością w warunkach zimowych. Zapewnia precyzyjną jazdę i prowadzenie, jest dynamiczna na zaśnieżonych i mokrych drogach, a ponadto gwarantuje wygodę; magazyn AutoBild nie odnotował słabych stron tej opony.

Model Dunlop Winter Sport 5 całkowicie podbił serca testerów magazynu. Zachowywał się stabilnie w każdych warunkach jazdy i precyzyjnie reagował na polecenia kierowcy. Jest to również opona o najwyższej wydajności ze względu na niskie opory toczenia.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł