Najlepsze opony zimowe 2020 do SUV-ów – Auto Bild porównuje 10 modeli
Specjaliści z magazynu motoryzacyjnego Auto Bild sprawdzili i porównali 10 modeli opon o rozmiarze 225/55 R17 do SUV-ów typu BMW X1 i podobnych. Wniosek – lepiej postawić na jakość, niż oglądać się na cenę.
Co wybrać – model marki premium czy opony budżetowe?
Można odnieść wrażenie, że ostatnimi czasy Auto Bild nie zajmuje się niczym innym, tylko testowaniem i publikowaniem rankingów ogumienia, ale biorąc pod uwagę bogactwo i zróżnicowanie oferty rynkowej dla różnych typów samochodów, ma to sens. Tym razem specjaliści z niemieckiego magazynu wzięli pod lupę 10 modeli opon zimowych o rozmiarze 225/55 R17 przeznaczonym głównie do SUV-ów. Testy przeprowadzono na BMW X1, ale rozmiar ten pasuje również do innych mniejszych SUV-ów crossoverów, jak np. Land Rover Freelander, Mini Countryman, Seat Ateca, Skoda Karoq itd.
Oprócz marek, które regularnie od lat pojawiają się w tego typu zestawieniach, w ramach eksperymentu uwzględniono dwa modele niskobudżetowe:
Uwaga na tanie opony
Auto Bild przestrzega kierowców przed pozornymi oszczędnościami. Jako przykład podaje opony Duraturn Mozzo Winter, które są o 63% tańsze od najdroższych modeli z zestawienia, ale niewiele z tego wynika. Kto bowiem chciałby stanąć przed koniecznością wymiany całkiem nowych opon, przekonawszy się po przejechaniu zaledwie stu kilometrów, że zwyczajnie zagrażają one jego bezpieczeństwu? – pytają nie bez racji dziennikarze z Auto Bild.
Wyposażone w te opony BMW X1, a więc auto wysokiej klasy, do zahamowania na mokrej nawierzchni potrzebowało o 15 metrów więcej niż na najlepszym modelu w kategorii. Równie źle było na suchej drodze i tylko na śniegu wyraźnie lepiej. Syron Everest 1 Plus też pozostawiają sporo do życzenia, nawet mimo odrobinę wyższej wydajności na mokrej nawierzchni. Biorąc pod uwagę tendencję do podsterowności na mokrym podłożu oraz słabą przyczepność, Auto Bild zdecydowanie odradza ich zakup. To najgorzej ocenione spośród dwudziestu ostatnio przetestowanych przez Auto Bild modeli zimowych o rozmiarze 245/45 R18.
W tej samej kategorii cenowej mamy też Maxxis Premitra Snow WP6, które w przeciwieństwie do dwóch poprzednio omawianych modeli oferują wydajność zasługującą na ocenę dostateczną. Choć nie dorównują najlepszym w hamowaniu na mokrej nawierzchni, to radzą sobie w miarę przyzwoicie i są dość odporne na zjawisko akwaplanacji. Na plus należy zaliczyć również stabilność na suchej jezdni oraz krótką drogę hamowania na śniegu.
Uniroyal MS plus 77 otrzymały taką samą notę mimo nieco lepszej wydajności na śniegu. Jednak zbyt długa droga hamowania na suchej i mokrej nawierzchni oraz lekka tendencja do podsterowności na mokrym podłożu nie pozwoliły uplasować się wyżej.
Tych problemów nie odnotowano w przypadku Toyo Observe S944, które mimo identycznego wyniku w klasyfikacji końcowej zasłużyły na ocenę dobrą. Auto Bild docenił w ten sposób dobrze zrównoważone parametry użytkowe na śniegu i mokrej nawierzchni, a zwłaszcza odporność na zjawisko akwaplanacji, a co za tym idzie – wyższy poziom bezpieczeństwa. Na minus zaliczono delikatne opóźnienie reakcji na manewry kierownicą oraz tendencję do podsterowności na mokrej nawierzchni.
Od dawna obecne na rynku Dunlop Winter Sport 5 powoli zaczynają odstawać od najlepszych modeli. Choć wciąż znakomicie radzą sobie na śniegu oraz w testach odporności na zjawisko akwaplanacji, a także całkiem nieźle trzymają się mokrej drogi przy wyższych prędkościach, to wyraźnie ustępują konkurencji pod względem skuteczności hamowania na suchej nawierzchni. Mimo wszystko jednak w opinii redaktorów z niemieckiego magazynu nadal zasługują na ocenę dobrą.
Cztery modele o najlepiej zrównoważonych parametrach
Na czele rankingu Auto Bild mamy cztery dosyć drogie, ale warte swojej ceny modele. O ile tańsze opony jako tako radzą sobie na śniegu, o tyle miewają problemy z wydajnością na mokrej nawierzchni, która jednak ma duży wpływ na ocenę końcową.
Na trzecim miejscu ex aequo znalazły się opony Vredestein Wintrac Pro i Michelin Alpin 6 o podobnych i dobrze zrównoważonych parametrach użytkowych. Vredestein zapewniają dynamiczną jazdę na mokrym podłożu i odznaczają się wysoką odpornością na zjawisko akwaplanacji. Zasadniczo jedyna wada tych opon to stosunkowo wysoki opór toczenia, który jest ceną, jaka trzeba zapłacić za naprawdę krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Opony Michelin zapewniają stabilną i precyzyjną jazdę w każdych warunkach drogowych oraz najlepsze prowadzenie na mokrej nawierzchni. Auto Bild ma uwagi wyłącznie do ceny (najwyższa spośród wszystkich testowanych modeli).
Bridgestone Blizzak LM005 ponownie na czele stawki po wielkim teście opon zimowych do felg 18-calowych i teście opon zimowych do aut sportowych[2] . I po raz kolejny specjaliści z niemieckiego magazynu dostrzegają praktycznie same zalety. Wśród najważniejszych wymieniono uniwersalny charakter, przekonujące wyniki w każdych warunkach testowych, precyzyjne kierowanie, krótką drogę hamowania i dobrą przyczepność przy dużych prędkościach jazdy.
Lepiej poradziły sobie tylko Goodyear UltraGrip Performance +, konsekwentnie zdobywając jedne z najlepszych wyników we wszystkich kategoriach testowych. Auto Bild docenił precyzję i dynamikę w każdych warunkach, a zwłaszcza wydajność na suchej nawierzchni porównywalną z możliwościami opon typowo letnich.
5 najlepszych opon zimowych do małych SUV-ów |
+ |
- |
1 - Goodyear UltraGrip Performance + |
Najlepsze we wszystkich kategoriach |
|
2 - Bridgestone Blizzak LM005 |
Uniwersalne, precyzyjne, bezpieczne |
|
3 = Michelin Alpin 6 |
Śnieg, mokra nawierzchnia |
Cena |
3 = Vredestein Wintrac Pro |
Mokra nawierzchnia |
Zużycie paliwa |
5 - Dunlop Winter Sport 5 |
Śnieg, akwaplanacja |
Hamowanie na suchej nawierzchni |
Pełne wyniki wraz z opisem testów można znaleźć na stronie internetowej magazynu Auto Bild (po niemiecku).