Producent opon Nokian zaprezentował właśnie WR A4, nowa oponę zimową do samochodów o wysokich osiągach Mieliśmy okazję wypróbować tę obiecującą i wykonaną przy użyciu nowoczesnych technologii oponę w ojczyźnie firmy Nokian, czyli Finlandii.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi589 słowa3.1 minut na przeczytanie
Nokian WRA4 - test rezulteo

Fiński producent Nokian jest niekwestionowanym specjalistą od opon zimowych. Jego ośrodek testowy, gdzie zapoznawaliśmy się z WR A4,  jest doskonałym przykładem ogromnych inwestycji tego producenta w tworzenie nowych produktów.  W istocie, ze wszystkich zimowych centrów rozwojowych, które mieliśmy okazję odwiedzić, to jest najbardziej imponujące. Środki, którymi dysponują inżynierowie, pozwalają im pracować w naprawdę optymalnych warunkach, weźmy choćby tunel o długości 800 metrów przeznaczony do testów hamowania na lodzie… Ludzie stojący za WR A4 mieli do dyspozycji wszystko co najlepsze.

https://youtu.be/AcOtz8O4yCE

Znacząco lepsze osiągi

Model WR A4 zastąpiły WR A3. Jest to opona zimowa o najbardziej sportowym charakterze w całej gamie produktów tego fińskiego producenta, na co wskazuje asymetryczny profil bieżnika. Koncepcja ta przypomina rozwiązanie zastosowane w poprzednim modelu, nawet jeśli poczyniono w stosunku do niego znaczne postępy.

Nokian zerwał nieco ze swym wizerunkiem specjalisty od jazdy po śniegu, by zaprezentować oponę o wyjątkowo wszechstronnym charakterze. Mimo tej zmiany, producent lubi przypominać, że jego największą specjalnością pozostaje ostra zima.

Postawiono zatem na skuteczność na mokrej nawierzchni dzięki zastosowaniu bieżnika zoptymalizowanego pod kątem odprowadzania wody. Od wzoru bieżnika, aż po wypolerowanie jego rowków: uczyniono wszystko co możliwe, by opona była niezawodna podczas deszczu.

© Nokian

Oczywiście Nokian WR A4 nie stracił ani trochę skuteczności w warunkach typowo zimowych. Rewelacyjne połączenie know-how Nokian, zwłaszcza w zakresie optymalizacji mieszanki gumowej, oraz najnowszej generacji gumy, daje doskonałe efekty również na tym polu.

Wymiar sportowy i dynamiczny zapewniony został przez wzmocnioną strukturę, wykorzystującą technologię identyczną do tej stosowanej w kamizelkach kuloodpornych.

Test na fińskich drogach

Propozycja Nokian, by wypróbować tę oponę w warunkach nordyckiej zimy, wydała nam się nader śmiała. Teoretycznie nie jest ona przeznaczona do jazdy w tak trudnych warunkach.

Mimo to Audi RS5 wyposażone w opony 255 35 R19 96V nie wydaje się mieć problemów z jazdą po zamarzniętych jeziorach i oblodzonych drogach. Czucie drogi podczas kierowania samochodem oraz komfort jazdy sprawiają wrażenie jeszcze lepszych niż w przypadku opon Nokian WR D4, które wypróbowaliśmy w podobnych warunkach  kilka miesięcy temu. Nawet jeśli te ostatnie należą do innej kategorii.

Na dużych łukach, na których wiejący lodowaty wiatr pokrywa drogę warstwą śniegu, opony WR A4 sprawdziły się bardzo dobrze, dając poczucie bezpieczeństwa. Odcinki pokryte świeżym śniegiem były banalnym wyzwaniem. W tych warunkach połączenie napędu na cztery koła w naszym samochodzie testowym z nowymi oponami wydaje się być nie do pobicia.

Logicznie rzecz biorąc, na gołym lodzie skuteczność opon jest ograniczona, ale w takich warunkach jedynie opony z kolcami sprawowałyby się przyzwoicie.

© Nokian

Szczerze mówiąc, mieliśmy nadzieję na dłuższy test, który pozwoliłby nam realnie ocenić potencjał tej obiecującej opony. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze rezultaty testów przeprowadzonych przez oficjalne instytucje (Adac itp.), by zobaczyć jak opona ta będzie się prezentować w stosunku do konkurencji.

Do jakich samochodów?

Opona WR A4 będzie dostępna w sprzedaży z końcem lata 2016 w ponad 50 rozmiarach, począwszy od 16 aż do 21 cali, dla kierowców samochodów o dużej mocy oraz/lub sportowych. Dostępne będą również różne rozmiary typu Run-Flat.

https://youtu.be/QSURh5gZa0Y

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł