Portal Auto Club Europa (ACE) porównał po jednym modelu opon letnich i zimowych z ośmioma modelami opon całorocznych o wymiarze 205/60 R16. W jakim celu? Aby sprawdzić, jak ogumienie całoroczne poradzi sobie w warunkach, w których opony zimowe stają się zbyt miękkie. Wyniki testów przeprowadzonych w Finlandii i pod Wiedniem jasno pokazują, że wybór ogumienia całorocznego wymaga starannego porównania różnych parametrów wydajnościowych.
Warunki testowania opon całorocznych
Auto Club Europa wybrał do testów osiem modeli ogumienia całorocznego, które cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w regionach, gdzie zimy nieszczególnie dają się kierowcom we znaki. Opony przetestowano w typowo letnich warunkach na suchej drodze oraz na zaśnieżonej nawierzchni w temperaturze poniżej zera stopni. Rezultaty prób w danych warunkach pogodowych zestawiono z osiągami ogumienia typowo sezonowego, aby wnikliwie ocenić ewentualne różnice w wydajności.
Do porównania wybrano rozmiar 205/60 R16 przeznaczony do średniej wielkości sedanów, jak np. BMW Serii 3 czy Audi A4 oraz minivanów, jak VW Sharan i Renault Scénic. Do testów posłużył jednak osobowo-dostawczy Citroen Berlingo. Jazdy próbne w warunkach zimowych przeprowadzono w Finlandii, a w warunkach letnich – pod Wiedniem w Austrii.
Najlepsze opony całoroczne wg ACE
Opinie na temat ogumienia całorocznego Continental AllSeasonContact
Oto niekwestionowany zwycięzca rankingu opon całorocznych ACE. Bije konkurencję na głowę pod względem wydajności na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Niewiele ustępuje typowo zimowym oponom w testach hamowania na mokrej drodze i umożliwia pewne prowadzenie auta. Poza tym istotnym atutem tego modelu jest przewidywalność reakcji. W zasadzie jedyne, do czego można mieć uwagi, to skuteczność hamowania na suchej nawierzchni i podczas zmiany rozkładu obciążeń. Model sytuuje się w górnych widełkach cenowych – nie należy do najtańszych opon całorocznych, ale nie jest też najdroższy.
Opony Continental AllSeasonContact : rozmiary i ceny
Les 8 pneus 4 saisons testés par ACE
Miejsce w rankingu ACE | |
Zalety | Wady |
1 – Continental AllSeasonContact | |
Skuteczne hamowanie na zaśnieżonej i mokrej nawierzchniNiski opór toczenia | Drobne problemy z trakcją na śniegu |
2 – Fulda Multicontrol | |
Znakomita wydajność na śnieguNiski opór toczenia | Nieco za wysoki hałas toczenia |
3 – Goodyear Vector4Seasons Gen-2 | |
Dobra wydajność na suchej i mokrej nawierzchniNiski opór toczeniaNiski hałas toczenia | Słabsza wydajność na śniegu |
4 – Nokian Weatherproof | |
Dobra wydajność na śnieguNiski opór toczenia | Nieco słabsza wydajność na suchej i mokrej nawierzchniNieco za wysoki hałas toczenia |
5 – Hankook Kinergy 4S 2 | |
Dobra wydajność na suchej nawierzchniNiski opór toczenia | Słabsza wydajność na mokrej nawierzchniNieco za wysoki hałas toczenia |
6 – Michelin Crossclimate + | |
Dobra wydajność na suchej nawierzchniNiski opór toczenia | Słabsza wydajność na mokrej nawierzchni i śniegu |
7 – Bridgestone Weather Control A005 | |
Dobra wydajność na suchej nawierzchniNiski hałas toczeniaNiski opór toczenia | Słabsza wydajność na mokrej nawierzchni i śniegu |
8 – Nexen N’blue 4Season | |
Dobra wydajność na suchej nawierzchniAtrakcyjna cena | Słabsza wydajność na mokrej nawierzchni i śnieguNieco za wysoki hałas toczeniaWysoki opór toczenia |
Opony całoroczne jako rozwiązanie kompromisowe według ACE
W komentarzu do testów ACE zaznacza, że zakup ogumienia całorocznego to rozwiązanie kompromisowe. Przykładowo opony Fulda Multicontrol doskonale sprawdzają się na śniegu i lodzie, Continental AllSeasonContact nie mają sobie równych podczas opadów deszczu, a z kolei Michelin Crossclimate + to ogumienie wielosezonowe z homologacją zimową, które świetnie radzi sobie na suchej nawierzchni. Według Auto Club Europa najważniejsza jest dobra znajomość własnego pojazdu i jego ograniczeń. Ponadto przy wyborze opon warto wziąć pod uwagę najchętniej uczęszczane trasy oraz prognozę pogody dla regionu, a zwłaszcza przewidywania dotyczące opadów śniegu. Jeżeli szykują się trudne warunki, dla własnego bezpieczeństwa lepiej zainwestować w komplet opon zimowych.
Należy pamiętać, że stosowanie opon letnich na śniegu czy lodzie to proszenie się o kłopoty. Jako przykład niech posłuży model Dunlop Sport BluResponse, który fatalnie wypadł w testach przyczepności, przyspieszania i hamowania na tego rodzaju nawierzchni. Zimno, śnieg i lód to ewidentnie nie są warunki do jazdy na letnich oponach.