Portal Auto Club Europa (ACE) porównał po jednym modelu opon letnich i zimowych z ośmioma modelami opon całorocznych o wymiarze 205/60 R16. W jakim celu? Aby sprawdzić, jak ogumienie całoroczne poradzi sobie w warunkach, w których opony zimowe stają się zbyt miękkie. Wyniki testów przeprowadzonych w Finlandii i pod Wiedniem jasno pokazują, że wybór ogumienia całorocznego wymaga starannego porównania różnych parametrów wydajnościowych.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi659 słowa3.4 minut na przeczytanie
Ranking opon całorocznych 2019: ACE sprawdził, jak opony całoroczne radzą sobie na śniegu
ACE porównał ogumienie całoroczne z jednym modelem opon letnich i zimowych. © ACE

Warunki testowania opon całorocznych

Auto Club Europa wybrał do testów osiem modeli ogumienia całorocznego, które cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w regionach, gdzie zimy nieszczególnie dają się kierowcom we znaki. Opony przetestowano w typowo letnich warunkach na suchej drodze oraz na zaśnieżonej nawierzchni w temperaturze poniżej zera stopni. Rezultaty prób w danych warunkach pogodowych zestawiono z osiągami ogumienia typowo sezonowego, aby wnikliwie ocenić ewentualne różnice w wydajności.

Do porównania wybrano rozmiar 205/60 R16 przeznaczony do średniej wielkości sedanów, jak np. BMW Serii 3 czy Audi A4 oraz minivanów, jak VW Sharan i Renault Scénic. Do testów posłużył jednak osobowo-dostawczy Citroen Berlingo. Jazdy próbne w warunkach zimowych przeprowadzono w Finlandii, a w warunkach letnich – pod Wiedniem w Austrii.

Ranking opon całorocznych 2019: ACE sprawdził, jak opony całoroczne radzą sobie w deszczu
© ACE

Najlepsze opony całoroczne wg ACE

Opinie na temat ogumienia całorocznego Continental AllSeasonContact

Oto niekwestionowany zwycięzca rankingu opon całorocznych ACE. Bije konkurencję na głowę pod względem wydajności na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Niewiele ustępuje typowo zimowym oponom w testach hamowania na mokrej drodze i umożliwia pewne prowadzenie auta. Poza tym istotnym atutem tego modelu jest przewidywalność reakcji. W zasadzie jedyne, do czego można mieć uwagi, to skuteczność hamowania na suchej nawierzchni i podczas zmiany rozkładu obciążeń. Model sytuuje się w górnych widełkach cenowych – nie należy do najtańszych opon całorocznych, ale nie jest też najdroższy.

Opony Continental AllSeasonContact : rozmiary i ceny

Les 8 pneus 4 saisons testés par ACE

Miejsce w rankingu ACE
Zalety Wady
1 – Continental AllSeasonContact
Skuteczne hamowanie na zaśnieżonej i mokrej nawierzchniNiski opór toczenia Drobne problemy z trakcją na śniegu
2 – Fulda Multicontrol
Znakomita wydajność na śnieguNiski opór toczenia Nieco za wysoki hałas toczenia
3 – Goodyear Vector4Seasons Gen-2
Dobra wydajność na suchej i mokrej nawierzchniNiski opór toczeniaNiski hałas toczenia Słabsza wydajność na śniegu
4 – Nokian Weatherproof
Dobra wydajność na śnieguNiski opór toczenia Nieco słabsza wydajność na suchej i mokrej nawierzchniNieco za wysoki hałas toczenia
5 – Hankook Kinergy 4S 2
Dobra wydajność na suchej nawierzchniNiski opór toczenia Słabsza wydajność na mokrej nawierzchniNieco za wysoki hałas toczenia
6 – Michelin Crossclimate +
Dobra wydajność na suchej nawierzchniNiski opór toczenia Słabsza wydajność na mokrej nawierzchni i śniegu
7 – Bridgestone Weather Control A005
Dobra wydajność na suchej nawierzchniNiski hałas toczeniaNiski opór toczenia Słabsza wydajność na mokrej nawierzchni i śniegu
8 – Nexen N’blue 4Season
Dobra wydajność na suchej nawierzchniAtrakcyjna cena Słabsza wydajność na mokrej nawierzchni i śnieguNieco za wysoki hałas toczeniaWysoki opór toczenia

Opony całoroczne jako rozwiązanie kompromisowe według ACE

W komentarzu do testów ACE zaznacza, że zakup ogumienia całorocznego to rozwiązanie kompromisowe. Przykładowo opony Fulda Multicontrol doskonale sprawdzają się na śniegu i lodzie, Continental AllSeasonContact nie mają sobie równych podczas opadów deszczu, a z kolei Michelin Crossclimate + to ogumienie wielosezonowe z homologacją zimową, które świetnie radzi sobie na suchej nawierzchni. Według Auto Club Europa najważniejsza jest dobra znajomość własnego pojazdu i jego ograniczeń. Ponadto przy wyborze opon warto wziąć pod uwagę najchętniej uczęszczane trasy oraz prognozę pogody dla regionu, a zwłaszcza przewidywania dotyczące opadów śniegu. Jeżeli szykują się trudne warunki, dla własnego bezpieczeństwa lepiej zainwestować w komplet opon zimowych.

Należy pamiętać, że stosowanie opon letnich na śniegu czy lodzie to proszenie się o kłopoty. Jako przykład niech posłuży model Dunlop Sport BluResponse, który fatalnie wypadł w testach przyczepności, przyspieszania i hamowania na tego rodzaju nawierzchni. Zimno, śnieg i lód to ewidentnie nie są warunki do jazdy na letnich oponach.

Ile warte są opony całoroczne zimą?

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł