Wybór najlepszych opon letnich do luksusowych sedanów według magazynu Auto Bild. Specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego wybrali 50 modeli opon letnich o rozmiarze 245/45 R18 i porównali ich wydajność hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.
50 testowanych modeli o rozmiarze 245/45 R18
Sezon rankingów opon letnich można uważać za otwarty! Auto Bild inauguruje go w wielkim stylu porównaniem aż 50 modeli Ultra High Performace. W tym roku specjaliści z niemieckiego magazynu postawili na rozmiar 245/45 R18 100 Y. Do testów posłużył Mercedes klasy E, Volvo S 90 oraz BMW serii 5. Przeprowadzono dwie próby hamowania: na mokrej nawierzchni przy prędkości początkowej 80 km/h oraz na suchej nawierzchni przy prędkości 100 km/h. Pierwsza próba umożliwiła wyłonienie 20 najlepszych modeli, które zakwalifikowano do klasyfikacji finałowej.
Wydajność hamowania i bezpieczeństwo mają swoją cenę
W tym teście Auto Bild zrezygnował z selekcji wstępnej i sprawdził wszystkie dostępne na rynku modele opon o wybranym rozmiarze. Znalazł się tu nawet jeden model opon bieżnikowanych (King Meiler Sport 3), który jednak nie odniósł wielkiego sukcesu, zajmując ostatnie miejsce w rankingu z drogą hamowania o 6 metrów dłuższą od przedostatniego modelu.
Nikogo zapewne nie zdziwi, że opony klasy premium najnowszej generacji zdecydowanie najlepiej poradziły sobie w testach hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Michelin Pilot Sport 4 zajął pierwsze miejsce w rankingu z najkrótszą drogą hamowania na suchej nawierzchni tuż przed najnowszym modelem Nokian PowerProof, którego wyniki potwierdzają nasze znakomite wrażenia z autorskich testów.
Niektóre flagowe modele od dawna obecne na rynku, jak np. Yokohama Advan Sport V105 czy Pirelli P Zero, okazały się wyraźnie słabsze pod względem wydajności na mokrej nawierzchni i z wynikami znacznie poniżej oczekiwań nie dostały się do pierwszej dwudziestki. Tutaj przypomnijmy, że niedługo po testach włoski producent wprowadził do sprzedaży model P Zero PZ4 o tym rozmiarze, zaprojektowany w oparciu o najnowsze rozwiązania technologiczne.
Inne, bardziej wyspecjalizowane modele, poradziły sobie w rankingu Auto Bild całkiem nieźle. Na przykład Kumho Ecsta PS71 zajęły 5. miejsce w klasyfikacji ogólnej oraz 2. w teście hamowania na mokrej nawierzchni, dzięki czemu ostatecznie znalazły się tuż za renomowanym modelem Bridgestone Potenza S001. Niedawno wypuszczony na rynek model Laufenn S Fit EQ+ uzyskał całkiem niezłe 8. miejsce w teście hamowania na suchej nawierzchni, co pozwoliło mu znaleźć się na 14. pozycji w klasyfikacji ogólnej.
Najlepsze opony letnie pod względem wydajności hamowania
Opony | Droga hamowania na mokrej nawierzchni | Droga hamowania na suchej nawierzchni |
1- Michelin Pilot Sport 4 | 29,8 | 32,1 |
2- Nokian PowerProof | 29,1 | 32,9 |
3- Bridgestone Potenza S001 | 28,7 | 33,5 |
4- Continental PremiumContact 6 | 30,2 | 33,2 |
5- Kumho Ecsta PS71 | 29 | 34,9 |
6- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 30,8 | 33,2 |
7- Nexen NFera Sport | 30,9 | 33,2 |
8- Vredestein Ultrac Vorti | 31,3 | 33,4 |
9- Apollo Aspire XP | 30,3 | 34,7 |
9- Hankook Ventus S1 evo 3 | 30,3 | 34,7 |
11- Firestone Roadhawk | 30,8 | 34,3 |
12- Fulda SportControl 2 | 31,7 | 34,2 |
13- Kleber Dynaxer UHP | 32,3 | 34,1 |
14- Laufenn S Fit EQ+ | 32,6 | 34 |
15- Falken Azensis FK510 | 30,7 | 36 |
16- Toyo Proxes Sport | 31,5 | 35,4 |
17- Dunlop SportMaxx RT 2 | 33 | 34,3 |
18- Zeetex HP 200 vfm | 31,8 | 36 |
19- Uniroyal RainSport 3 | 32,4 | 35,7 |
20- Maxxis Victra Sport 5 | 33,4 | 34,8 |
Artykuł dotyczący testów hamowania opon letnich na stronie Auto Bild (w języku niemieckim).