Tu znajdziesz najlepsze opony w najlepszej cenie

rezulteo pomaga wybrać i kupić opony

Test magazynu Auto Express: wyniki najlepszych opon letnich HP coraz bardziej wyrównane

Które opony letnie HP są najlepsze na rynku? W swoim najnowszym numerze Auto Express usiłuje odpowiedzieć na to pytanie. Brytyjski magazyn przetestował i porównał 10 letnich opon High Performance w rozmiarze 225/45 R17.

Test 10 opon letnich przeprowadzony przez magazyn AutoExpress w 2018 r. w Teksasie

Redaktorzy magazynu Auto Express odwiedzili teksański tor w Uvalde, aby przetestować 10 letnich opon w różnych warunkach jazdy. © AutoExpress

Dopracowane i szczegółowe kryteria testu

W ubiegłym roku magazyn AutoExpress porównał 11 opon letnich do felg o średnicy 16 cali. Tym razem brytyjski tygodnik wybrał do testu 10 opon HP w rozmiarze 225/45 R17:

Testy zostały przeprowadzone w teksańskim ośrodku firmy Continental w Uvalde. Do kryteriów widniejących na etykiecie UE czasopismo Auto Express dołączyło 9 kolejnych, w tym poziom hałasu w kabinie samochodu. W przypadku suchej nawierzchni magazyn sprawdził drogę hamowania przy prędkości 100 km/h oraz czas okrążenia. Natomiast testy na mokrej nawierzchni objęły drogę hamowania przy prędkości 80 km/h, czas okrążenia, przyczepność boczną oraz odporność na aquaplaning na zakręcie i w linii prostej.

Montaż opon letnich przed testem magazynu Auto Express w 2018 r.

© AutoExpress

 

Minimalne różnice między testowanymi oponami

W pierwszej kolejności magazyn Auto Express stwierdził, że końcowe wyniki są coraz bardziej wyrównane. Różnica między pierwszą i ostatnią oponą wynosi zaledwie 3,7%. Jeszcze trudniej jest wyłonić zwycięzców z pierwszej szóstki, której wyniki są bardzo zbliżone.

Zamykająca zestawienie opona Avon ZV7 wyróżnia się bezkonkurencyjną ceną 72,65 GBP, czyli o prawie 10 GBP mniej niż druga najtańsza opona na liście. Zaskoczyła ona magazyn Auto Express także niskim poziomem hałasu. Mimo że na etykiecie posiada notę A w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni, w teście hamowania wykonanym przez Auto Express znalazła się za oponami posiadającymi niższą ocenę. Na jej obronę należy przyznać, że tygodnik przeprowadził swoje testy w dość gorącym klimacie Teksasu. Tak czy inaczej, do zatrzymania na mokrej nawierzchni potrzebowała ona 7 metrów więcej niż zwycięzca zestawienia w zakresie hamowania na podłożu tego typu.

Test opon letnich na mokrej nawierzchni

Magazyn AutoExpress przetestował osiągi 10 opon letnich na mokrej nawierzchni © AutoExpress

Niezłe wyniki opon Nokian, Hankook i Bridgestone

Firma Nokian, znana przede wszystkim z opon zimowych, oferuje jednak również dobre opony letnie. Jej model zLine, który wszedł do sprzedaży w 2013 r. i powoli kończy karierę, nie odbiega klasą od ogumienia produkowanego przez specjalistów w tej dziedzinie. Opona ta zapewnia niski opór toczenia, zachowując przy tym niezłe osiągi na mokrej nawierzchni, co przekłada się na ocenę A w zakresie tego kryterium na unijnej etykiecie. Nie może jednak rywalizować z rynkowymi czempionami na suchej nawierzchni.

Opona Hankook Ventus S1 evo2 plasuje się tuż za rywalami prowadzącymi w zestawieniu, ale spadła o kilka miejsc w porównaniu z poprzednimi testami. Największą przeszkodą w uzyskaniu lepszej pozycji w klasyfikacji końcowej okazał się wynik w zakresie oporu toczenia (9. miejsce). Pomijając to kryterium, magazyn Auto Express dobrze ocenił zachowanie tej opony na suchym podłożu, na którym jej droga hamowania wyniosła zaledwie o metr więcej niż w przypadku zwycięzcy zestawienia. Podobna sytuacja ma miejsce na mokrej nawierzchni, na której dobra przyczepność zapewnia tej oponie lepsze przyspieszenie na zakrętach.

Redaktorzy czasopisma Auto Express wiele spodziewali się po oponie Bridgestone Turanza T005, następczyni modelu T001 EVO, który zajął trzecie miejsce w ostatnim zestawieniu magazynu. Mimo że uzyskała ona słabszą pozycję w klasyfikacji w związku z silną konkurencją i zbliżonymi wynikami, jest to opona o dość wyważonych osiągach. Oferując oponę o najniższym w zestawieniu oporze toczenia, firma Bridgestone postawiła na oszczędność paliwa. To jej silny atut, dzięki któremu obniża zużycie paliwa o 3 do 5% w porównaniu do swoich rywalek. Jednak jak się często zdarza, ucierpiały na tym osiągi na suchej nawierzchni, na której opona uzyskała najsłabsze wyniki zarówno w zakresie hamowania, jak i właściwości jezdnych. 

Magazyn Auto Express przetestował opony letnie w zakresie hamowania

Magazyn Auto Express przetestował opony letnie w zakresie hamowania © AutoExpress

Bardzo zbliżone wyniki pierwszej szóstki

Pirelli i Falken muszą podzielić się tą samą pozycją końcową. Pirelli P Zero ma najlepsze osiągi w zakresie hamowania niezależnie od rodzaju nawierzchni. Przyczepność tej opony na suchym podłożu wzbudziła uznanie podczas testów właściwości jezdnych. Jednak najlepsze osiągi uzyskuje na mokrej nawierzchni. Zdaniem kierowców magazynu Auto Express, opona P Zero pozwalała im dłużej wciskać pedał gazu i szybciej rozpoczynać przyspieszanie na wyjściu z zakrętu bez ryzyka spowodowania nadsterowności. Ograniczenia producenta uwidaczniają się w testach aquaplaningu i oporu toczenia, w których plasuje się wśród najsłabszych uczestników zestawienia.

Pod tym względem Falken Azenis FK510 nie ma mankamentów P Zero. W teście aquaplaningu opona znalazła się w czołówce. Tuż za oponą Pirelli (+40 cm) w zakresie hamowania na suchej nawierzchni, model ten nie wyróżnił się w pozostałych testach, nie pozostając jednak zbyt daleko w tyle za innymi. Według Auto Express jest to opona o bardzo wyważonych osiągach, choć niestety na mokrej nawierzchni ma skłonność do uruchamiania ABS częściej niż jej rywalki.

Opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, plasująca się wśród najlepszych we wszystkich testach, ma jednak zbyt słabe osiągi na mokrej nawierzchni, by zająć lepszą lokatę w klasyfikacji końcowej. Potrzebowała o 2 metry więcej niż P Zero, aby zatrzymać się na mokrej drodze. Niemniej jednak ogumienie Goodyear uzyskało dobre osiągi we wszystkich innych testach, szczególnie w zakresie oporu toczenia i aquaplaningu.

Tak jak w przypadku ogumienia Falken i Pirelli, poziomy osiągów opon Michelin i Dunlop są porównywalne. Michelin Pilot Sport 4 najlepiej sprawuje się na suchej nawierzchni. Jest to opona, która osiągnęła najlepszy czas okrążenia oraz dość krótką drogę hamowania na tym podłożu. W testach aquaplaningu plasuje się wśród najlepszych. Jest również skuteczna na mokrej nawierzchni mimo spadku przyczepności odnotowanego przez Auto Express po pokonaniu pierwszych zakrętów. Opór toczenia nie należy do priorytetów firmy Michelin i opony Pilot Sport 4, o czym świadczy ocena C na unijnej etykiecie w tej kategorii.

Opona Dunlop Sport Maxx RT2 uzyskała nieco słabsze wyniki w testach aquaplaningu. Ale to w zasadzie wszystko, jeśli chodzi o jej słabe strony. Charakteryzuje się ona bardzo wyważonymi osiągami i uzyskuje wysokie wyniki zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Na mokrej drodze pokonuje okrążenie w najkrótszym czasie, zapewniając jednocześnie dość niski opór toczenia i niewielki poziom hałasu w kabinie samochodu.

Najlepszą oponą zdaniem magazynu Auto Express jest Continental PremiumContact 6 idąca w ślady swojej poprzedniczki, ContiPremiumContact 5. Redaktorzy czasopisma zauważają, że opona marki Continental zapewniała najlepsze wrażenia podczas prowadzenia. Model ten uzyskał również najlepszy czas okrążenia na suchej nawierzchni, ex aequo z oponą Michelin Pilot Sport 4, która w opinii kierowców magazynu Auto Express wydawała się nieco mniej przekonująca. Opona ta była też najszybsza na mokrej nawierzchni, wyprzedzając o pół sekundy rywalkę, która uplasowała się tuż za nią. Nawet jeśli nie należy to do jej priorytetów, ma dobre wyniki w zakresie oporu toczenia i wyróżnia się jako jedna z najciszej pracujących.

Zapoznaj się z wszystkimi wynikami testu na angielskojęzycznej stronie magazynu Auto Express:

CZYTAJ TAKŻE

Magazyn AutoBild testuje opony do aut 4x4: czy oznaczenie M+S i 3PMSF gwarantuje skuteczność zimą?

Magazyn AutoBild porównał 6 opon całorocznych, 2 opony terenowe, 1 oponę letnią i 1 oponę zimową, aby sprawdzić skuteczność opon całorocznych w warunkach zimowych.

Kompromisowe rozwiązanie, czyli opony całoroczne w najnowszym teście klubu TCS

W ostatnim teście Touring Club Suisse porównał 9 modeli opon całorocznych pasujących do felg o średnicy 14 cali. Nie wytrzymują konkurencji w porównaniu ze specjalistycznymi oponami letnimi lub zimowymi, ale mogą okazać się całkiem rozsądnym kompromisem.

Magazyn ACE Lenkrad porównał 11 opon letnich w rozmiarze 18 cali

Magazyn ACE Lenkrad przeprowadził zróżnicowane testy porównawcze 11 modeli opon letnich w rozmiarze 235/45 ZR18. Co ciekawe, najdroższe z nich wcale nie okazały się najlepsze.

Magazyn AutoBild testuje osiem 20-calowych opon sportowych

Niemiecki magazyn AutoBild porównał osiem 20-calowych opon sportowych. Pięć z przetestowanych modeli otrzymało ocenę „wzorową”, a tylko jedną uznano za niewartą polecenia.