Co roku specjaliści z Touring Club Suisse wraz z kolegami z ADAC testują i porównują wydajność różnych modeli opon, aby ułatwić kierowcom wybór ogumienia. Tym razem padło na opony Ultra High Performance o rozmiarze 225/40 R18.
Najlepsze opony letnie Ultra High Performance wg ADAC i TCS
Najlepsze opony letnie Ultra High Performance | + | – |
Continental Premium Contact 6 (bardzo polecane) | Trwałość i wydajność na mokrej nawierzchni | Brak |
Michelin Pilot Sport 4 (bardzo polecane) | Komfort i zużycie paliwa | Brak |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 (bardzo polecane) | Kompromis między wydajnością a trwałością | Brak |
Maxxis Victra Sport 5 (bardzo polecane) | Kompromis między wydajnością a komfortem jazdy | Brak |
Nexen N’Fera Sport (polecane) | Trwałość i zużycie paliwa | Wydajność na mokrej nawierzchni |
Sava Intensa UHP 2 (polecane) | Trwałość i zużycie paliwa | Wydajność na mokrej nawierzchni |
Vredestein Ultrac Vorti (polecane) | Trwałość i zużycie paliwa | Wydajność na mokrej nawierzchni |
Falken Azenis FK510 (polecane) | Trwałość i wydajność na mokrej nawierzchni | Wydajność na suchej nawierzchni |
Bridgestone Potenza S001 (polecane) | Wydajność na suchej nawierzchni | Wydajność na mokrej nawierzchni |
Kumho Ecsta PS71 (polecane) | Zrównoważone parametry użytkowe | Trwałość |
Nokian PowerProof (polecane) | Komfort jazdy | Trwałość |
Pirelli P Zero (niepolecane) | Wydajność na suchej i mokrej nawierzchni | Trwałość i zużycie paliwa |
Toyo Proxes Sport (polecane) | Wydajność na suchej nawierzchni | Trwałość |
Hankook Ventus S1 evo3 (polecane) | Zużycie paliwa | Wydajność na mokrej nawierzchni |
Cooper Zeon CS-Sport (polecane) | Trwałość | Wydajność na mokrej nawierzchni |
Rotalla Setulla S-Pace RU01 (polecane warunkowo) | Zużycie paliwa | Wydajność na mokrej i suchej nawierzchni |
W ubiegłym roku specjaliści z TCS i ADAC testowali opony letnie do aut miejskich. W edycji 2020 poddano próbie 16 modeli opon letnich Ultra High Performance o bardzo popularnym rozmiarze 225/40 R18 pasującym m.in. do Volkswagena Golfa GTI. Rozmiar ten pasuje również do samochodów takich jak Audi A3, BMW serii 1, 2, 3 oraz Z4, Ford C-Max i Focus, Hyundai i30, Mercedes klasy A, B, C, CLA i SLK, Opel Astra, Meriva i Zafira, Skoda Octavia i Superb oraz Volkswagen Golf, Jetta i Touran.
- Bridgestone Potenza S001
- Cooper Zeon CS-Sport , które doczekały się już następcy o nazwie Cooper CS8
- Continental PremiumContact 6
- Falken Azenis FK510
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
- Hankook Ventus S1 evo3
- Kumho Ecsta PS71
- Maxxis Victra Sport 5
- Michelin Pilot Sport 4
- Nexen N’Fera Sport
- Nokian Powerproof
- Pirelli P Zero
- Rotalla Setulla S-Pace RU01
- Sava Intensa UHP 2
- Toyo Proxes Sport
- Vredestein Ultrac Vorti
W rankingu najwyżej oceniano opony o najlepiej zrównoważonych parametrach użytkowych w 6 kategoriach: wydajność na suchej i mokrej nawierzchni, komfort jazdy, spalanie, zużycie i zachowanie przy dużej prędkości, przy czym wyniki z dwóch pierwszych kategorii składają się na 60% oceny końcowej.
Test ogumienia Ultra High Performance – tylko jeden model polecany z zastrzeżeniami
Zgodnie z metodologią przyjętą przez ADAC i TCS, najważniejszą cechą dobrych opon jest wydajność na mokrej nawierzchni. To właśnie dlatego wiele całkiem przyzwoitych modeli otrzymało w poprzednich rankingach adnotację „niepolecane”.
W tym roku najgorszy wynik przypadł oponom Rotalla Setulla S-Pace RU01, które jako jedyne otrzymały adnotację „polecane z zastrzeżeniami”. Dlaczego? Po prostu nie spełniły oczekiwań ADAC i TCS w zakresie wydajności na mokrej nawierzchni.
Ranking opon sportowych – problematyczna wydajność na mokrej nawierzchni
Jak mogliśmy się przekonać przy okazji omawiania poprzedniego testu ogumienia do SUV-ów i furgonetek, niektóre opony po prostu nie są w stanie zapewnić idealnych wyników w pewnych kategoriach, jak np. trwałość czy skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni.
Z tego właśnie powodu 11 modeli w tym zestawieniu otrzymało adnotację „polecane” zamiast „bardzo polecane”. I tak np. Toyo Proxes Sport, Pirelli P Zero, Nokian Powerproof i Kumho Ecsta PS71 otrzymały niższe noty za szacowany przebieg ok. 30 000 km, podczas gdy najlepsze modele mogą pokonać nawet do 10 000 km więcej.
Opony Bridgestone Potenza S001, Hankook Ventus S1 evo3, Cooper Zeon CS-Sport, Vredestein Ultrac Vorti, Sava intensa UHP 2 oraz Nexen N’Fera Sport otrzymały niższe noty za słabszą wydajność na mokrej nawierzchni. Z kolei na ostatecznym wyniku Falken Azenis FK510 zaważyły pewne mankamenty na suchej jezdni.
Najlepsze opony Ultra High Performance – cztery bardzo polecane modele
W najnowszym rankingu ADAC i TCS cztery modele otrzymały adnotację „bardzo polecane”, która potwierdza znakomitą wydajność we wszystkich kategoriach testowych. Opony Maxxis Victra Sport 5, które trafiły na podium wraz z ogumieniem Continental, Michelin, Goodyear, ujęły autorów testu przede wszystkim nadzwyczajnym komfortem jazdy oraz dobrze zrównoważonymi parametrami użytkowymi. Uzyskały tę samą notę końcową co Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, a na suchej nawierzchni ustąpiły tylko modelowi Pirelli P Zero, gwarantując przy tym doskonale zrównoważone parametry użytkowe.
Na pierwszym miejscu ex aequo Michelin Pilot Sport 4 i Continental PremiumContact 6. Modele te jednak znacznie różnią się pod względem wydajności w poszczególnych kategoriach. Opony francuskiego producenta są bardziej ekonomiczne i zapewniają wyższy komfort jazdy, podczas gdy ogumienie z Niemiec gwarantuje wyższy poziom bezpieczeństwa, zwłaszcza jeżeli chodzi o jazdę i hamowanie na mokrej nawierzchni.