Porównaj opony i znajdź je w najlepszej cenie!

Test opon całorocznych 2020 – rozwiązanie kompromisowe wg ADAC

W ramach trwającej od wielu lat współpracy specjaliści z Touring Club Suisse i ADAC przeprowadzili wspólnie kolejny test ogumienia, którego wyniki ujrzały niedawno światło dzienne. Po teście opon letnich 235/55 R17 do furgonetek tym razem wzięto pod lupę ogumienie całoroczne o tym samym rozmiarze.

Test opon całorocznych na Volkswagenie T6 – przyczepność i hamowanie na mokrej nawierzchni

© Youtube / Touring Club Suisse

7 testowanych modeli opon całorocznych

Po zeszłorocznym teście 12 opon letnich o rozmiarze 235/55 R17 specjaliści z ADAC i TCS znów wsiedli za kółko Volkswagena California T6 i Forda Kuga, tym razem w celu sprawdzenia 7 modeli opon całorocznych.

Ten rozmiar nadaje się zarówno do średnich SUV-ów, jak i furgonetek, a nawet do luksusowych limuzyn: Audi A7, Q3, Ford Kuga, S-Max, Jaguar XF, Mercedes klasy S i klasy V, Volvo S60, V60, XC60, Volkswagen Tiguan, T6 itp.

ADAC testuje opony całoroczne na suchej nawierzchni w Fordzie Kuga

© Youtube / Touring Club Suisse

Przetestowano następujące modele opon:

Testowane opony całoroczne poddano różnym próbom na suchej (15%), mokrej (30%), zaśnieżonej (20%) i oblodzonej nawierzchni (10%), których wyniki składają się łącznie na 75% oceny końcowej. Pozostałe 25% to hałas, zużycie paliwa oraz odporność na zużycie. Specjaliści z TCS i ADAC wychodzą z założenia, że „prawdziwe opony całoroczne powinny móc mierzyć się z ogumieniem sezonowym w ekstremalnych warunkach charakterystycznych dla danej pory roku”. Chodzi, rzecz jasna, o gorące lata i mroźne zimy. Jest to oczywiście niemożliwe, co tłumaczy dość mizerne wyniki. Przy obecnym stanie techniki opony całoroczne nie dorównają modelom stworzonym do jazdy w konkretnych warunkach pogodowych.

Ogumienie całoroczne jako niekończąca się historia kompromisów

W związku z kurczowym trzymaniem się przyjętych przez ADAC i TCS kryteriów, żaden z testowanych modeli nie otrzymał adnotacji „zalecane”. Nawet jeżeli z technicznego punktu widzenia dane opony można uznać za zimowe z uwagi na oznaczenie 3PMSF, modele całoroczne nie mają szans z „prawdziwym” ogumieniem zimowym. Zwłaszcza jeśli chodzi o wydajność na mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej nawierzchni oraz przy bardzo niskich temperaturach.

ADAC testuje opony całoroczne na śniegu

© Youtube / Touring Club Suisse

Opony Vredestein Quatrac Pro i Bridgestone Weather Control A005 otrzymały adnotację „niezalecane” z racji słabych wyników w co najmniej jednej kategorii. Mimo że np. Bridgestone uzyskały najlepsze noty na suchej, mokrej i oblodzonej drodze. Niestety dużo słabiej wypadły na śniegu na tle konkurencji, a co dopiero w porównaniu do opon zaprojektowanych do jazdy w takich warunkach. Niemniej jednak wydają się rozsądnym wyjściem dla kierowców, którzy rzadko mają do czynienia z zaśnieżoną jezdnią, za to zimą głównie borykają się z niską temperaturą i dużą wilgotnością.

5 modeli zalecanych, ale z zastrzeżeniami

Z pięciu modeli zalecanych z zastrzeżeniami aż cztery zawiniły niedostateczną – według ADAC i TCS – wydajnością na suchej nawierzchni jak na opony letnie. Opony Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Nokian Weatherproof oraz Uniroyal AllSeasonExpert 2 sprawdziły się na mokrej nawierzchni, ale nie przekonały kierowców na suchej drodze. Według nich wymagały zbyt częstego korygowania toru jazdy.

Specjaliści z ADAC i TCS testują opony całoroczne na mokrej nawierzchni

© Youtube / Touring Club Suisse

Z kolei Michelin CrossClimate + świetnie poradziły sobie na suchej drodze, ale gorzej na mokrej nawierzchni, szczególnie jeżeli chodzi o odporność na zjawisko akwaplanacji. Znacznie słabiej od konkurencji wypadły też na śniegu, zwłaszcza w teście hamowania i zwrotności i to pomimo całkiem przyzwoitej trakcji.

Jako że TCS i ADAC wyraźnie preferują ogumienie typowo sezonowe, w rankingu nie ma bezdyskusyjnego zwycięzcy. Trudno jednak nie zgodzić się co do jednej niezaprzeczalnej zalety opon całorocznych, jaką jest akceptowalna wydajność w każdych warunkach pogodowych, prze co nadają się do użytku przez okrągły rok. Dzięki zaawansowanej technologii użytkownicy aut miejskich oraz mieszkańcy regionów o mniej surowym klimacie mogą nie obawiać się o bezpieczeństwo swoje i pasażerów podczas kilku śnieżnych dni w roku. Jednakże ci, którzy mieszkają w górach lub bardziej na północy, powinni raczej zainwestować w typowe opony zimowe. Nasz rada przy zakupie ogumienia – przede wszystkim weź pod uwagę swoje potrzeby i warunki jazdy. A już po zamontowaniu nowych opon pamiętaj o ich mocnych i słabych stronach i przewiduj możliwe reakcje.

Najlepsze opony całoroczne do SUV-ów

                                         +

 -

Continental AllSeasonContact

Dobre na śniegu i lodzie. Najniższe zużycie paliwa

Słabsza wydajność na suchej nawierzchni

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Dobre na mokrej i oblodzonej nawierzchni, odporne na zużycie

Słabsze na śniegu i suchej nawierzchni

Michelin CrossClimate +

Jedne z najlepszych na suchej nawierzchni i lodzie. Najwyższa odporność na zużycie

Niższa wydajność na śniegu i odporność na zjawisko akwaplanacji

Nokian Weatherproof

Dobre na mokrej nawierzchni i śniegu

Słabsza wydajność na suchej nawierzchni

Uniroyal AllSeasonExpert 2

Dobre na śniegu i lodzie

Słabsza wydajność na suchej nawierzchni

Vredestein Quatrac Pro

Niski hałas toczenia i małe zużycie paliwa

Niższa wydajność na śniegu i suchej nawierzchni

Bridgestone WeatherControl A005

Najlepsze na mokrej, suchej i oblodzonej nawierzchni

Najsłabsze na śniegu

Ze szczegółowymi wynikami testu można zapoznać się na stronie internetowej Touring Club Suisse. Wydajność poszczególnych opon można również sprawdzić na stronie z rankingiem ADAC (w języku niemieckim), klikając nazwę konkretnego modelu w tabeli wyników.

CZYTAJ TAKŻE

Test opon ACE Lenkrad 2021 – ogumienie letnie o najlepszym stosunku jakości do ceny

ACE Lenkrad, magazyn wydawany przez niemiecki automobilklub Auto Club Europa, opublikował niedawno wyniki ostatniego testu opon letnich na 2021 rok. Tym razem wzięto pod lupę 9 modeli o rozmiarze 225/45 R17 pasującym do Volkswagena Golfa i innych popularnych kompaktów.

Test ogumienia Ultra High Performance w Auto Bild – porównanie 9 najlepszych modeli opon sportowych

Specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Bild sprawdzili i porównali 9 modeli opon Ultra High Performance o rozmiarze 265/35 R20 pasującym do Forda Mustanga GT i innych samochodów sportowych i wyczynowych. Jakie opony sportowe najlepiej sprawdzą się w nadchodzącym sezonie letnim?

Ranking ogumienia do SUV-ów 2021 – test 10 najlepszych modeli letnich w wykonaniu Auto Bild

Specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Bild przetestowali i porównali 10 modeli opon o rozmiarze 215/60 R17 przeznaczonym do kompaktowych SUV-ów i crossoverów. Prawie wszystkie opony sprawdziły się znakomicie, tylko jeden model zawiódł oczekiwania testujących.

Test opon sportowych 2021 – Auto Zeitung UHP porównuje 10 modeli Ultra High Performance

Le magazine allemand Auto Zeitung a testé et comparé les 10 meilleurs pneus sport (UHP) dans la dimension 225 40 R18 sur la nouvelle Seat Leon 1.5 eTSI de 150 ch et compatible avec de nombreux autres modèles de compactes et berlines sportives.

Kontynuując nawigację na stronie akceptujesz, że będziemy wykorzystywać pliki Cookies do udoskonalania doświadczeń użytkownika oraz statystyk. Więcej informacji na temat naszej polityki prywatności znajdziesz w regulaminie.