Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Test opon letnich 2019: najlepsze ogumienie do aut miejskich wg ADAC i TCS

Touring Club Suisse opublikował rezultaty testów opon letnich na rok 2019, przeprowadzonych we współpracy z niemiecką organizacją ADAC. Szwajcarzy porównali 16 modeli opon letnich do aut miejskich, w tym jeden model spoza kategorii.

Najlepsze opony letnie do aut miejskich 2019: test porównawczy ADAC

Najlepsze opony letnie do aut miejskich w teście ADAC i TCS. © Adobe

16 testowanych modeli opon letnich do aut miejskich

Zima nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa, ale dla Touring Club Suisse (TCS) nadszedł już czas na testowanie opon letnich. Jak zwykle w przypadku tego typu testów, Szwajcarzy zaprosili do współpracy swoich niemieckich kolegów z ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club. Do testu opon letnich 2019 wybrano 16 modeli o rozmiarze 185/65 R15 88H do samochodów miejskich jak m.in. Citroën C3, DS3, Dacia Sandero, Hyundai i20, Fiat Punto, KIA Cee’d, Mercedes Classe A, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, Seat Ibiza czy Volkswagen Polo:

Ostatni model to opony całoroczne Michelin CrossClimate +.

Wszystkie 16 modeli poddano serii testów podzielonych na 6 kategorii: sucha nawierzchnia, mokra nawierzchnia, komfort, spalanie, zużycie oraz wysoka prędkość. Wyniki uzyskane w dwóch pierwszych kategoriach składają się na 60% oceny końcowej.

Żadnych przykrych niespodzianek, 14 polecanych opon

Mimo dużej liczby modeli żadne z testowanych opon nie wypadły poniżej standardów przyjętych przez ADAC i TCS.

Chińskie opony Linglong Green-Max HP010 z samego dołu stawki całkiem dobrze poradziły sobie na mokrej nawierzchni. Gorzej od konkurencji wypadły jednak w testach wydajności na suchej nawierzchni i pozostały daleko w tyle, jeżeli chodzi o żywotność.

Opony Pirelli Cinturato P1 Verde okazały się dość wydajne na suchej drodze, ale otrzymały najgorszą ocenę w próbach na mokrej nawierzchni, podobnie jak Hankook Kinergy Eco 2, które zresztą znalazły się na tym samym miejscu w klasyfikacji końcowej.

Niewiele lepiej na mokrej nawierzchni sprawdziły się opony Petlas Imperium PT515, które za to otrzymały najniższą ocenę w próbach na suchej drodze. Ostatecznie zajęły jednak nie najgorsze miejsce dzięki niskiemu oporowi toczenia i przyzwoitej trwałości.

Giti GitiSynergy E1 to najcichsze ze wszystkich testowanych opon, ale słabo sobie poradziły na suchej i mokrej nawierzchni. Tym niemniej za sprawą niskiego oporu toczenia to jeden z najlepszych modeli pod względem oszczędności paliwa. Podobnie jest w przypadku Semperit Comfort-Life 2, które jednak nieco słabiej wypadły w testach wydajności na mokrej nawierzchni.

Falken Ziex ZE310 Ecorun bardzo dobrze sprawują się na suchej drodze i odznaczają dużą odpornością na zużycie, ale według ADAC i TCS mają trochę za słabo zrównoważone parametry użytkowe. 

Falken oferuje 2 różne wersje bieżnika, by zoptymalizować zużycie i przyczepność

Falken oferuje 2 różne wersje bieżnika, by zoptymalizować zużycie i przyczepność - Copyright © Falken

Zupełnie inaczej niż Continental ContiPremiumContact 5, które wypadły świetnie we wszystkich kategoriach z wyjątkiem trwałości. W opinii ADAC to jednak dobry wybór do mniejszych samochodów.

Podobnie jak nieźle zrównoważone Toyo Proxes CF2. Te opony uzyskały najlepszą ocenę w kategorii opór toczenia i znalazły się w czołówce, jeżeli chodzi o wydajność na suchej nawierzchni. Nieco słabsze wyniki na mokrej nawierzchni uniemożliwiły jednak zdobycie wyższej pozycji w rankingu.

Toyo Proxes CF2

© Toyo

Opony Maxxis Mecotra 3 uzyskały najlepsze rezultaty w testach zużycia paliwa. Jednak słabsza wydajność na mokrej nawierzchni nie pozwoliła zająć lepszej pozycji w rankingu, nawet mimo bardzo dobrych wyników na suchej drodze. Warto w tym miejscu podkreślić, że to jeden z najtańszych spośród wszystkich testowanych modeli. 

Kumho Ecowing ES01 odznaczają się dobrym stosunkiem jakości do ceny, zwłaszcza dzięki niskiemu oporowi toczenia i dużej trwałości. Na minus należy jednak zaliczyć nieco gorsze zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni.

Kumho Ecowing ES31 profil

© Kumho

Opony Firestone Roadhawk uzyskały najlepszą ze wszystkich testowanych modeli ocenę na suchej drodze. Niestety, słabo zrównoważone parametry użytkowe nie pozwoliły im zająć miejsca na podium. Wśród największych wad ADAC i TCS wymieniają słabszą wydajność na mokrej nawierzchni oraz najgorszy wynik w testach zużycia paliwa.

Roadhawk: nowa opona od Firestone

Firestone prezentuje swoją najnowszą oponę do aut kompaktowych i sedanów: Roadhawk - Copyright © Firestone 2016

Opony Goodyear EfficientGrip Performance dosłownie o włos nie zakwalifikowały się do kategorii „bardzo polecane” przez drobne mankamenty w zachowaniu na mokrej nawierzchni. Niemniej jednak odznaczają się bardzo dobrą wydajnością na suchej drodze, a ponadto są odporne na zużycie i dość oszczędne.

Goodyear EfficientGrip Performance

© Goodyear

Wielkim zaskoczeniem okazały się opony spoza kategorii, czyli Michelin CrossClimate +. Ich znakomite trzecie miejsce w klasyfikacji ogólnej jest zasługą imponującej trwałości oraz doskonałych wyników w testach na mokrej nawierzchni. Na minus należy zaliczyć nieco wyższy niż w konkurencyjnych modelach opór toczenia oraz nieznacznie dłuższą drogę hamowania na suchej jezdni. Mimo to omawiany test ADAC i TCS wyraźnie pokazuje, że ogumienie całoroczne może stanowić godną uwagi alternatywę dla typowo letnich opon.

Opona Michelin CrossClimate +

© rezulteo

Dwa bardzo polecane modele opon letnich

Wyraźnie lepsze od konkurencji opony Vredestein Sportrac 5 zdobyły uznanie specjalistów z ADAC i TCS dzięki dobrze zrównoważonym parametrom użytkowym. Według Szwajcarów i Niemców ten model nie ma praktycznie żadnych słabych stron. Nawet pod względem trwałości plasuje się tuż za CrossClimate +. To również jedne z niewielu opon letnich, które łączą znakomitą wydajność na mokrej nawierzchni z umiarkowanym zużyciem paliwa.

Jednak niekwestionowanym zwycięzcą testu jest całkowicie nowy model Bridgestone Turanza T005. Te wprowadzone do sprzedaży zaledwie rok temu opony wprost biją konkurencję na głowę pod względem wydajności na mokrej i suchej nawierzchni. Są również dość oszczędne i odporne na zużycie, a jedyny minus to nieco wyższy poziom hałasu. Nie wpływa on jednak na ostateczny wynik rankingu ADAC i TCS, według którego to po prostu najlepsze opony letnie 2019 roku.

Bridgestone Turanza T005

© Bridgestone / Tom Joy

Opony

Miejsce w rankingu

Bridgestone Turanza T005

1

Vredestein Sportrac 5

2

Michelin CrossClimate +

3

Goodyear EfficientGrip Performance

4

Firestone Roadhawk

5=

Kumho Ecowing ES01

5=

Maxxis Mecotra 3

5=

Toyo Proxes CF2

5=

Continental ContiPremiumContact 5

9=

Falken Ziex ZE310 Ecorun

9=

Semperit Comfort-Life 2

9=

Giti GitiSynergy E1

12

Petlas Imperium PT515

13

Hankook Kinergy Eco 2

14=

Pirelli Cinturato P1 Verde

14=

Linglong Green-Max HP010

16

Materiał filmowy z testów Touring Club Suisse:

CZYTAJ TAKŻE

Test ogumienia całorocznego do SUV-ów 2019 – najlepsze opony wielosezonowe wg magazynu Auto Bild

Specjaliści z magazynu Auto Bild przetestowali i porównali 7 modeli opon całorocznych w takich samych warunkach, w jakich sprawdzano ogumienie typowo letnie i zimowe. Do testów wybrano opony o rozmiarze 235/55 R19 przeznaczonym do SUV-ów.

Test opon letnich do aut kompaktowych 2019 – najlepsze ogumienie według ACE Lenkrad

Niemiecki magazyn motoryzacyjny ACE Lenkrad właśnie opublikował wyniki najnowszego testu opon letnich na 2019 rok. W tegorocznej edycji porównano 9 modeli opon o rozmiarze 205/55 R16.

rezulteo testuje opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

Goodyear szykuje prawdziwą rewolucję na rynku ogumienia sportowego, wprowadzając do sprzedaży cztery nowe modele opon. Największą popularnością będzie cieszył się zapewne Asymmetric 5, któremu już dziś wróżymy świetlaną karierę.

Najlepsze opony sportowe 2019 – test magazynu Sport Auto przeprowadzony na Hondzie Civic Type R

Specjaliści z niemieckiego magazynu Sport Auto przetestowali na Hondzie Civic Type R osiem modeli opon ultra high performance o wymiarze 245/30 R20. To wyjątkowo mocne auto pozwoliło ujawnić wszystkie zalety i wady testowanego ogumienia.