Niemiecki magazyn motoryzacyjny ACE Lenkrad właśnie opublikował wyniki najnowszego testu opon letnich na 2019 rok. W tegorocznej edycji porównano 9 modeli opon o rozmiarze 205/55 R16.

Przez Opublikowano dnia: 3 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi1016 słowa5.3 minut na przeczytanie
Najlepsze ogumienie na lato 2019 do aut kompaktowych według ACE
© ACE Lenkrad

9 testowanych modeli opon do samochodów kompaktowych

ACE Lenkrad to oficjalny magazyn drugiego pod względem wielkości niemieckiego automobilklubu Auto Club Europe, który liczy ponad 620 000 członków. Szykując się na nadejście lata, redaktorzy przygotowali test opon o popularnym rozmiarze 205/55 R16 przeznaczonym do samochodów kompaktowych, takich jak Audi A3Citroën C4Ford FocusMercedes-Benz Classe A, Classe B et Classe COpel AstraPeugeot 2008Renault MeganeSeat LeonVolvo V40Volkswagen Golf i Passat i nie tylko.

Ogumienie testowano na Skodzie Octavii. Oto 9 modeli, które uwzględniono w rankingu:

Testy przeprowadzono w ośrodku badawczym Bridgestone we Włoszech. Wyniki prób na mokrej nawierzchni składają się na nieco ponad 40% oceny końcowej, wydajność na suchej drodze – nieco ponad 30%, a pozostałe elementy składowe to cena, hałas i opór toczenia.

Test ACE Lenkrad: zakręt na mokrej nawierzchni
© ACE Lenkrad

W miarę wyrównany poziom

Specjaliści z ACE Lenkrad podkreślają, że w tegorocznej edycji rankingu uwagę zwraca wyrównany i dość wysoki poziom testowanych produktów.

Tylko Pirelli Cinturato P7 odstają od reszty stawki, przez co uzyskały adnotację „polecane z zastrzeżeniem”. Przyczyną tego stanu rzeczy są nieco słabsze wyniki w próbach na suchej drodze. Co gorsza, opony włoskiego producenta zajęły przedostatnie miejsce w testach na mokrej nawierzchni i to mimo naprawdę krótkiej drogi hamowania.

Michelin Primacy 4 poradziły sobie nieco lepiej, przede wszystkim za sprawą niezłej wydajności jazdy na mokrej nawierzchni. Nie spisały się jednak na suchej jezdni, zwłaszcza jeżeli chodzi o drogę hamowania, która okazała się nieco dłuższa niż u liderów w tej kategorii. Ponadto opony francuskiego producenta straciły sporo punktów w rankingu za najwyższą cenę.

Test ACE Lenkrad hałas
© ACE Lenkrad

Hankook Ventus Prime 3 to z kolei najtańsze opony z całego zestawienia. I to właśnie niską ceną nadrabiają pewne mankamenty na mokrej nawierzchni, zwłaszcza jeżeli chodzi o odporność na zjawisko akwaplanacji. Drugą ich istotną wadą jest nieprzewidywalne zachowanie na mokrej jezdni (czasem mamy do czynienia podsterownością, innym znów razem z wyraźnym znoszeniem tyłu pojazdu). Całkiem dobrze jednak spisały się na suchej nawierzchni, pozytywnie zaskakując dość krótką drogą hamowania, niezłą reaktywnością i precyzją.

Opony Goodyear EfficientGrip Performance znalazły się na tym samym miejscu rankingu, choć rzecz jasna zyskały diametralnie inne wyniki w poszczególnych konkurencjach. Wprawdzie mają nieco dłuższą drogę hamowania na mokrej nawierzchni, ale przynajmniej zachowują się w sposób przewidywalny. ACE Lenkrad podobnie ocenił wydajność na suchej jezdni. Nie mogąc konkurować z oponami Hankook pod względem ceny, zyskały jednak kilka cennych punktów w rankingu za najniższy opór toczenia spośród wszystkich testowanych modeli.

Mimo najdłuższej drogi hamowania na mokrej nawierzchni opony Falken ZIEX ZE310 Ecorun pozytywnie zaskoczyły oferowanym poziomem bezpieczeństwa. Przede wszystkim okazały się bezkonkurencyjne pod względem odporności na zjawisko akwaplanacji, zarówno na zakrętach, jak i podczas jazdy po linii prostej. Z kolei nieco dłuższą drogę hamowania na suchej nawierzchni rekompensuje znakomity komfort jazdy. Są to najtańsze ze wszystkich testowanych opon, ale jednocześnie najmniej oszczędne pod względem zużycia paliwa, za co odpowiada wysoki opór toczenia.

Test ACE Lenkrad akwaplanacja
© ACE Lenkrad

Bridgestone Turanza T005 dosłownie otarły się o podium. Te doskonale zrównoważone opony mają praktycznie tylko jeden słaby punkt – wysoki hałas toczenia. Ex aequo z innym modelem zajęły pierwsze miejsce w testach na suchej nawierzchni za wyjątkowo krótką drogę hamowania i optymalny poziom bezpieczeństwa. Tylko drobne mankamenty na mokrej nawierzchni przeszkodziły w uzyskaniu adnotacji „bardzo polecane”.

Pierwszym modelem w rankingu, który zasłużył na to wyróżnienie jest Continental PremiumContact 6. Opony niemieckiego producenta okazały się bezkonkurencyjne w testach hamowania, wydajności i szybkości jazdy na mokrej nawierzchni i tylko nieco gorzej wypadły w teście odporności na zjawisko akwaplanacji. Ex aequo z Bridgestone zajęły pierwsze miejsce w testach na suchej drodze, gdzie nie powinny sprawiać żadnych problemów nawet mniej doświadczonym kierowcom.

Dunlop Sport BluResponse także wypadły rewelacyjnie. Właściwie jedyną wadą tych opon jest nieco za słaba przyczepność poprzeczna na mokrej nawierzchni. Niemniej jednak, okazały się bezkonkurencyjne pod względem odporności na zjawisko akwaplanacji i całkiem nieźle poradziły sobie w testach na suchej drodze. Poza tym nie są szczególnie drogie i mają niski opór toczenia, co przekłada się na korzystny stosunek jakości do ceny.

Pierwsze miejsce w rankingu ACE Lenkrad 2019 oraz zaszczytny tytuł najlepszych opon letnich do aut kompaktowych zdobyły Nokian WetProof. Mieliśmy okazję przetestować je na początku roku i ten werdykt wcale nas nie dziwi. Fiński producent postawił sobie za cel stworzenie idealnych opon na deszczową pogodę i dopiął swego. Opony Nokian okazały się bezkonkurencyjne w testach hamowania na mokrej nawierzchni i nie miały sobie równych pod względem bezpieczeństwa. Kierowcy z ACE Lenkrad zwrócili też uwagę na „prawie idealną” przyczepność poprzeczną tego modelu. Poza tym opony Nokian całkiem nieźle wypadły w testach na suchej nawierzchni i uzyskały sporo punktów w kategorii cenowej.

Test ACE Lenkrad: hamowanie
© ACE Lenkrad
Opony Miejsce Uwagi
Nokian WetProof 1 Znakomite w deszczu, dobre na suchej drodze
Dunlop Sport BluResponse 2 Dobre w każdych warunkach
Continental PremiumContact 6 3 Bardzo dobre na suchej nawierzchni, średnia odporność na zjawisko akwaplanacji
Bridgestone Turanza T005 4 Bardzo dobre na suchej nawierzchni, wysoki hałas
Falken ZIEX ZE310 Ecorun 5 Korzystna cena, dłuższe hamowanie na mokrej nawierzchni
Goodyear EfficientGrip Performance 6= Przystępna cena, nie najlepsza wydajność na mokrej nawierzchni
Hankook Ventus Prime3 6= Nieprzewidywalne zachowanie na mokrej nawierzchni, najniższa cena
Michelin Primacy 4 8 Najwyższa cena, dobra wydajność na mokrej nawierzchni
Pirelli Cinturato P7 9 Krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni, mało wydajna jazda

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł