W teście porównawczym ogumienia do SUV-ów 2019 niemiecki magazyn Auto Motor und Sport sprawdził 11 modeli opon letnich o rozmiarze 215/55 R17.

Przez Opublikowano dnia: 7 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi1085 słowa5.5 minut na przeczytanie
Niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Motor und Sport sprawdził i porównał 11 modeli opon letnich do kompaktowych SUV-ów
Niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Motor und Sport sprawdził i porównał 11 modeli opon letnich do kompaktowych SUV-ów © Auto Motor und Sport

11 testowanych modeli

Ostatnimi czasy SUV-y nabierają wyraźnie miejskiego charakteru, co widać m.in. po mniejszych rozmiarach pojazdów. Są one wciąż mocniejsze i cięższe od klasycznych kompaktów, ale za to coraz częściej wyposażone w ogumienie do jazdy po asfalcie i ulicach. Dostrzegając ten trend, Auto Motor und Sport postanowił wziąć pod lupę opony do kompaktowych SUV-ów, takich jak np. Opel MokkaSkoda KaroqSeat AtecaHyundai Cona czy Audi Q2. Do testów posłużył jednak Volkswagen T-Roc. A oto 11 przetestowanych modeli opon o rozmiarze 215/55 R17:

AMS najlepsze opony SUV 2019 test
© Auto Motor und Sport

Dwa modele poniżej oczekiwań

Toyo Proxes CF2 SUV są dużo tańsze od konkurencyjnych modeli, ale mimo to zapewniają całkiem niezły komfort jazdy i odznaczają się przyzwoitą wydajnością na suchej nawierzchni. Niestety o wiele gorzej radzą sobie na mokrych drogach, gdzie przede wszystkim daje się we znaki niska odporność na zjawisko akwaplanacji.

Z kolei Nexen N’blue HD+ w dość przewidywalny sposób zachowują się na różnych rodzajach nawierzchni, dając w miarę wysokie poczucie bezpieczeństwa mimo nieco słabszej przyczepności, która skutkuje wyraźnie dłuższą drogą hamowania w porównaniu do pozostałych modeli.

Dwa modele zalecane, ale z zastrzeżeniami

Opony Giti Premium H1 nie do końca dobrze radzą sobie na mokrej nawierzchni. Tendencja do nadsterowności oraz najdłuższa droga hamowania w tej kategorii uniemożliwiły im zdobycie wyższej pozycji w rankingu. Nieco lepiej sprawdziły się na suchej drodze, zapewniając niezłą zwrotność oraz przyzwoity komfort jazdy, ale i tu zauważono nieco wolniejszą reakcję na manewry kierownicą i wyraźnie słabszą skuteczność hamowania.

Falken Ziex ZE310 Ecorun całkiem dobrze wypadły w testach na suchej nawierzchni, w których wysoko oceniono reaktywność i dynamikę jazdy, choć mogłoby być jeszcze lepiej, gdyby nie odczuwalna tendencja do znoszenia tyłu pojazdu. Wśród niewątpliwych zalet należy wymienić krótką drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Na minus zaliczono z kolei dość wysoki opór toczenia oraz niższą precyzję jazdy na mokrej drodze.

Siedem polecanych modeli

Mimo że opony Continental PremiumContact doczekały się już wersji nr 6, w rankingu Auto Motor und Sport uwzględniono poprzedni model, ponieważ jego następca wszedł do oficjalnej sprzedaży zbyt późno. Tym niemniej starsze opony całkiem nieźle poradziły sobie na mokrych drogach, zwłaszcza w testach hamowania i odporności na akwaplanację. Za to gorzej wypadły na suchej nawierzchni, z wyraźną tendencją do znoszenia tyłu pojazdu i drogą hamowania znacznie poniżej przeciętnej. Wciąż jednak wyróżniają się na tle konkurencji niskim oporem toczenia. W podsumowaniu rankingu Auto Motor und Sport zaznaczono, że opony niemieckiego producenta nie miały większych szans w starciu z najlepszymi modelami właśnie ze względu na „przestarzałą” technologię. 

Goodyear EfficientGrip Performance to jedne z najdroższych opon z zestawienia. Trzeba jednak przyznać, że za ceną idzie wydajność na suchym i mokrym asfalcie. Auto Motor und Sport wysoko ocenił szybkość reakcji na manewry kierownicą oraz pewne prowadzenie auta. Na plus zaliczono też odporność na zjawisko akwaplanacji, a wśród największych wad wymieniono tendencję do znoszenia tyłu pojazdu na zakrętach na suchej nawierzchni. 

Hankook Ventus Prime 3 odznaczają się krótką drogą hamowania zarówno na mokrej, jak i suchej jezdni. Niestety wyniki pozostałych testów nie są już tak zrównoważone (wyraźnie lepsza wydajność na suchej nawierzchni). Na mokrej drodze odstają od konkurencji pod względem reaktywności i precyzji jazdy.

Opony Pirelli Cinturato P7 wyróżniają się sportowym charakterem. Mimo słabszej odporności na zjawisko akwaplanacji bardzo dobrze radzą sobie na mokrej nawierzchni, co widać zwłaszcza po rewelacyjnych wynikach prób hamowania. Wprawdzie nieco gorzej wypadły pod tym względem na suchej jezdni, ale nadrobiły straty znakomitą dynamiką i nadzwyczajnym komfortem jazdy. 

Michelin Primacy 4 to najdroższe opony w rankingu, ale z pewnością warte swojej ceny. Mają dobrze zrównoważone parametry i odznaczają się najkrótszą drogą hamowania zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni. Zapewniają też dość precyzyjną kontrolę nad pojazdem mimo kilku drobnych mankamentów na mokrych drogach. Ponadto opony te charakteryzują się najniższym oporem toczenia pośród wszystkich testowanych modeli.

Perfekcyjnie zrównoważone Bridgestone Turanza T005 miały duże szanse wygrać ten pojedynek, gdyby nie ciut za długa droga hamowania na mokrej nawierzchni. Niewiele pomogła tu nawet znakomita przyczepność poprzeczna i wysoka precyzja jazdy przy dużej prędkości, ani też niskie opory toczenia czy znakomity komfort jazdy.

Zaszczytny tytuł najlepszego ogumienia do SUV-ów w rankingu Auto Motor und Sport 2019 zdobyły nowe opony Nokian WetProof, głównie dzięki krótkiej drodze hamowania na mokrej nawierzchni (wynik tylko o 10 cm gorszy od lidera w kategorii). Nokian WetProof zajęły drugie miejsce w testach prędkości na mokrym torze i pobiły konkurencję na głowę na suchej nawierzchni. Jedyną wadą tych opon jest dość wysoki opór toczenia, który jednak można wybaczyć, biorąc pod uwagę niezły komfort jazdy. 

Opony Miejsce Uwagi
Nokian WetProof 1 Najlepsze opony w testach jazdy i hamowania, wysoki opór toczenia
Bridgestone Turanza T005 2= Dobre wyniki w każdych warunkach, nieco dłuższa droga hamowania na mokrej nawierzchni
Michelin Primacy 4 2= Dobrze zrównoważone parametry, nieco słabsza wydajność na mokrej nawierzchni
Pirelli Cinturato P7 4= Opony sportowe, nieco dłuższa droga hamowania na suchej nawierzchni
Hankook Ventus Prime 3 K125 4= Dobrze zrównoważone parametry hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, gorsze wyniki w testach jazdy
Goodyear EfficientGrip Performance 4= Dobre wyniki na mokrej nawierzchni, podsterowność na suchej drodze
Continental ContiPremiumContact 5 7 Dobre wyniki na mokrej nawierzchni, nieco słabsze na suchej drodze
Falken Ziex ZE310 EcoRun 8 Krótka droga hamowania, bardzo wysokie opory toczenia
Giti Premium H1 9 Nadsterowność na mokrej nawierzchni, przyzwoity komfort jazdy
Nexen N’Blue HD+ 10 Długa droga hamowania, bezpieczna jazda
Toyo Proxes CF2 SUV 11 Dobrze radzą sobie na suchej nawierzchni, nieco słabiej na mokrej drodze

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł