Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Test opon zimowych 2018/2019 przeprowadzony przez magazyn Auto Express

Angielski magazyn motoryzacyjny Auto Express sprawdził i porównał 8 najpopularniejszych modeli opon zimowych o rozmiarze 205/55 R16. W teście uwzględniono również jeden model opon letnich oraz jeden model opon całorocznych celem porównania wydajności w warunkach zimowych.

Testowanie opon zimowych na śniegu

Test opon zimowych 2018 – specjaliści z magazynu Auto Express przetestowali i porównali 8 modeli opon zimowych © Auto Express

Test uwzględniający typowo brytyjskie warunki jazdy

Zimówki to opony nie tylko do jazdy po śniegu. Właśnie to chcieli udowodnić specjaliści z magazynu Auto Express w swoim teście opon zimowych 2018. Wybrali popularny rozmiar 205/55 R16 i przyjęli następujące kryteria oceny według ważności dla typowego brytyjskiego kierowcy:

  • Wydajność na śniegu (20% oceny końcowej),
  • Wydajność na mokrej nawierzchni (40% oceny końcowej),
  • Wydajność na suchej nawierzchni, hałas, opór toczenia, cena (40% oceny końcowej),

Do testów wybrano 8 najpopularniejszych opon zimowych najnowszej generacji, z wyjątkiem Alpin 6 firmy Michelin, które nie były jeszcze dostępne na rynku:

W porównaniu uwzględniono również zwycięskie modele z poprzednich testów Auto Express: opony całoroczne Michelin CrossClimate+ oraz letnie Continental ContiPremiumContact 5.

Test opon zimowych 2018

© Auto Express

Alternatywy, które nie zapewniają odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa

Zgodnie z przewidywaniami opony letnie Continental ContiPremiumContact 5 nie sprawdziły się na śniegu. Nawet nie udało się na nich dojechać do miejsca prób. Za to świetnie wypadły w kategorii wydajność na suchej nawierzchni z drogą hamowania o 7 do 10 metrów krótszą od pozostałych testowanych modeli. Wniosek: opony absolutnie nie na zimę.

Ogumienie całoroczne Michelin CrossClimate+ sprawdziło się dużo lepiej. Mogłoby nawet znaleźć się w zwycięskiej trójce. To głównie dzięki bardzo dobrej wydajności na suchej nawierzchni oraz bezpiecznej jeździe po śniegu. Największym zaskoczeniem okazała się droga hamowania na zaśnieżonej nawierzchni, krótsza niż w przypadku opon typowo zimowych.

Test opon zimowych 2018/2019 przeprowadzony przez magazyn Auto Express

© Auto Express

Opony zimowe dostosowane do umiarkowanych warunków pogodowych w Europie

Opony zimowe Bridgestone Blizzak LM001 EVO wypadły nieco gorzej od konkurencji w testach wydajności w warunkach zimowych. Znalazły się na ostatnim miejscu pod względem zachowania na śniegu i odporności na zjawisko akwaplanacji. Słabo też wypadły na mokrej nawierzchni i to mimo całkiem dobrej przyczepności na zakrętach. Za to okazały się niepokonane na suchej nawierzchni, głównie za sprawą najkrótszej drogi hamowania.

W testach dość obiecująco wypadły opony zimowe Falken Eurowinter HS01. Mimo że ostatecznie zajęły dopiero szóstą pozycję, całkiem dobrze radziły sobie zarówno na śniegu, jak i na suchej nawierzchni. O końcowym wyniku zadecydowała niska wydajność na mokrej nawierzchni i dłuższa droga hamowania niż w przypadku konkurencyjnych modeli.

Opony Nokian WR D4, które dotychczas stanowiły wzór zimowego ogumienia, powoli oddają pole konkurencji. Choć wciąż bardzo dobrze radzą sobie na śniegu, zdobywając drugie miejsce we wszystkich testach, zdecydowanie słabiej wypadają na mokrej nawierzchni. Plasują się na ostatnim miejscu w teście jazdy i w teście hamowania. Mimo tego, to wciąż bardzo dobre opony wyróżniające się najniższym oporem toczenia pośród wszystkich testowanych modeli oraz ponadprzeciętną wydajnością na suchej nawierzchni. 

Rezultaty uzyskane przez Dunlop Winter Sport 5 wskazują, że mamy do czynienia z ogumieniem o dość wyważonych parametrach, dalekim jednak od ideału. Auto Express docenia komfort jazdy mimo pewnych mankamentów odczuwalnych na zaśnieżonej nawierzchni. Ponadto zwraca uwagę na niższą precyzję na suchej nawierzchni, a   zwłaszcza nieco dłuższą drogę hamowania. Specjaliści z brytyjskiego magazynu motoryzacyjnego twierdzą, że gdyby nie te drobne niedociągnięcia, model ten miałby spore szanse trafić do zwycięskiej trójki.

A skoro już o niej mowa, to na trzecim miejscu znalazły się ex aequo Pirelli Cinturato Winter oraz Goodyear UltraGrip Performance Gen-1. Opony marki Pirelli świetnie sobie radzą w typowo zimowych warunkach. Mimo nieco dłuższej drogi hamowania na śniegu odznaczały się bardzo dobrą przyczepnością we wszystkich testach na zaśnieżonej drodze. Pozytywnie też zaskoczyły kierowców zachowaniem na mokrej nawierzchni, stąd drugie miejsce w tej kategorii. Do mocnych stron należy zaliczyć również dobrą odporność na zjawisko akwaplanacji, z kolei największym rozczarowaniem jest wydajność na suchej nawierzchni (ostatnie miejsce w teście jazdy i hamowania).

Opony zimowe Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 znakomicie spisują się w każdych warunkach. Kierowcy z Auto Express docenili przede wszystkim sprawne hamowanie oraz pewne trzymanie się drogi podczas jazdy po torze. Zwrócili również uwagę na dobrą stabilność tylnej osi, która pozytywnie odznacza się na tle niektórych konkurencyjnych modeli. Mimo nieco niższej stabilności na śniegu opony zapewniają precyzyjną kontrolę nad pojazdem i krótką drogę hamowania. Wielki plus należy się też za bezpieczeństwo jazdy na mokrej nawierzchni, a zwłaszcza za najlepszą odporność na zjawisko akwaplanacji. Dość cicha praca i niski opór toczenia mogą ostatecznie przekonać do zakupu tych, którzy wahają się ze względu na wysoką cenę.

Opony Hankook i*cept RS2 powtórzyły znakomity wynik z zeszłorocznego testu. Znów okazały się najlepsze w każdej z prób na zaśnieżonej nawierzchni. To samo dotyczy odporności na akwaplanację. Całkiem dobrze sprawdzają się też na mokrej nawierzchni mimo nieco słabszych wyników w tej kategorii. Na uwagę zasługują również niezłe wyniki prób na suchej nawierzchni, uzyskane głównie dzięki szybkiej reakcji na manewry kierownicą. Bardzo atrakcyjna cena równoważy wysokie opory toczenia.

Tak jak w zeszłym roku, na pierwszym miejscu uplasowały się opony Continental WinterContact TS 860. Tak jak Hankook nie ma sobie równych na śniegu, tak Continental wiedzie prym na mokrej nawierzchni. Potwierdza to pierwsze miejsce w każdym teście na tego rodzaju drogach, z którymi najczęściej mamy do czynienia zimą na zachodzie Europy. Kierowcy z Auto Express docenili oferowany komfort jazdy. Mimo nieco słabszych wyników w testach akwaplanacji opony całkiem nieźle radzą sobie w tej kategorii. Na uwagą zasługuje też poprawne zachowanie na śniegu, a zwłaszcza drugie miejsce w teście jazdy na zaśnieżonej nawierzchni. Również drugie miejsce opony Continental zajęły w testach jazdy i hamowania na suchej nawierzchni. Ponadto, jak na ogumienie o tak dobrej wydajności na mokrej drodze, odznaczają się wyjątkowo niskim oporem toczenia. Są też najcichsze ze wszystkich testowanych modeli.

Opony

Miejsce

Continental WinterContact TS 860

1

Hankook i*cept RS2

2

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

3=

Pirelli Cinturato Winter

3=

Dunlop Winter Sport 5

5

Nokian WR D4

6

Falken Eurowinter HS01

7

Bridgestone Blizzak LM001 EVO

8

CZYTAJ TAKŻE

Test porównawczy sprawności opon całorocznych w warunkach zimowych i letnich przeprowadzony przez TCS

Szwajcarski automobilklub Touring Club Suisse porównał sprawność całorocznych i typowo sezonowych opon o rozmiarze 225/40 R18 92Y.

Test opon zimowych UHP 2018/2019: 10 modeli pod lupą magazynu Auto Bild

Magazyn Auto Bild przetestował i porównał 10 opon zimowych UHP w rozmiarze 245/45 R18 z przeznaczeniem do samochodów sportowych o wysokich osiągach.

Opony zimowe do SUV-ów i samochodów 4x4 – Auto Bild porównuje 10 najlepszych modeli 2018

Magazyn Auto Bild przetestował 10 modeli opon zimowych w popularnym rozmiarze 235/60 R18 do SUV-ów i samochodów z napędem 4x4, a następnie umieścił je w zestawieniu porównawczym.

Opony zimowe kontra opony całoroczne – Test 2018: ACE Lenkrad porównuje 12 modeli

Magazyn Auto Club Europe, ACE Lenkrad porównał 9 modeli opon zimowych i 3 modele opon całorocznych w rozmiarze 185/65 R15.