Nokian, specjalista z Finlandii, wprowadza na rynek model WR D4. Jest to pierwsza opona zimowa, która otrzymała notę A za hamowanie na mokrej nawierzchni zgodnie z europejskim systemem etykietowania. Firma Nokian od samego początku zapowiadała, że będzie to najlepsza i najbardziej wszechstronna opona do użytku w warunkach zimowych. Czy dotrzymali słowa? Pojechaliśmy do Laponii, żeby to sprawdzić.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi773 słowa4.1 minut na przeczytanie
Test nowej opony Nokian WR D4 został przeprowadzony w Laponii. Jest to pierwsza w swojej kategorii opona z oceną A w hamowaniu na mokrej nawierzchni
Test nowej opony Nokian WR D4 został przeprowadzony w Laponii. Jest to pierwsza w swojej kategorii opona z oceną A w hamowaniu na mokrej nawierzchni – © Nokian

Model WR D4 jest następcąWR D3, który z kolei zastąpił sławną jużWR G2. Takie zaszczytne pokrewieństwo z pewnością zapowiada się obiecująco. Zwłaszcza biorąc pod uwagę niezaprzeczalne kompetencje firmyNokian w dziedzinie opon zimowych.

WR D4 jest oponą strategiczną dla firmy Nokian. Rozpoczynając bezpośrednią rywalizację z modelami Michelin Alpin 5 oraz Goodyear UltraGrip 9, wkroczyła przebojem na wyjątkowo konkurencyjny segment, gdzie nie brakuje mocnych zawodników.

Dlatego też musi się wyróżnić, przedstawiając solidne argumentyi przede wszystkim godnie zastąpić swojego poprzednika, który bardzo pozytywnie wypadał w licznych testach.

Bliższe spojrzenie na nową oponę zimową Nokian WR D4
© Nokian 

Głównym atutem, na który Nokian kładzie nacisk, jest bezpieczeństwo, jakie ta opona jest w stanie zagwarantować w każdych warunkach. 
Wysoki poziom osiągów został potwierdzony przez wyniki testów Nokian w zakresie europejskiego systemu etykietowania (ocena A w hamowaniu na mokrej nawierzchni w przypadku niektórych rozmiarów).
Model WR D4 rozwinął się także w zakresie swoich możliwości w warunkach czysto zimowych.

Zmiany dotknęły bieżnika, a także użytej mieszanki gumowej i struktury opony: bieżnik kierunkowy został udoskonalony na poziomie klocków, w których wyjątkowo dużą uwagę poświęcono wycięciom i połączeniom sprzyjającym sztywności i ułatwiającym odprowadzaniewody, stopionego śniegu, błota… 

Tak zwane „Snow Performance Blocks” zostały  zoptymalizowane pod kątem lepszej przyczepności na śniegu:

Performance blocks Snow Nokian WR D4
© Nokian 

Kluczowe znaczenie posiada mieszanka gumowa użyta do produkcji opony zimowej. W modelu WR D4 zastosowano połączenie krzemionki i ekstraktu oleju rzepakowego. Nokian zapowiada stabilny poziom osiągów niezależnie od temperatury, bez negatywnego wpływu na trwałość opony.

Ta mieszanka gumy pozwala między innymi na uzyskanie dobrej efektywności energetycznej, a także umiarkowanego poziomu hałasu.

Dla kogo i do jakich aut?

WR D4 to opona alpejska. Tym samym jest polecana do użytku w krajach Europy Środkowej, gdzie warunki zimowe nie są uznawane za nordyckie.

Zostanie wprowadzona na rynek w rozmiarach od 14 do 20 cali, a przeznaczona jest głównie do aut miejskich, kompaktowych i sedanów, do wszechstronnego użytku. Niektóre rozmiary dostępne będą także w wersji run flat.

Sprzedaż ruszy tego lata, dlatego trzeba będzie poczekać do zimy 2015 aby ją wypróbować. W przypadku aut sportowych i o dużej mocy, lepiej jest się zastanowić nad modelem WR A3.

Nordycki test opon alpejskich

Nokian zachęcił nas do przetestowania WR D4 w warunkach piętrzących wszelkie możliwe trudności przed tymi oponami. W tym celu wybraliśmy się do Finlandii, na północ od koła podbiegunowego, żeby wypróbować je w warunkach dużo bardziej surowych niż te, do których są przeznaczone.
A w dodatku test odbył się za kierownicą potężnego Audi RS5 o mocy 450 koni, wyposażonego – na szczęście – w napęd na cztery koła.

Test Nokian WR D4 na śniegu

© Nokian 

Mimo, że nie byliśmy w stanie ocenić wszystkich aspektów osiągów opon WR D4, próba ta pozwoliła nam uzyskać pozytywne pierwsze wrażenie.

Stwierdziliśmy, że podczas jazdy po asfalcie, poziom hałasu był bardzo umiarkowany.

Zróżnicowane warunki, które napotkaliśmy na swojej drodze podczas podróży (lód, ubity lub świeży śnieg itd.) uwydatniły ogólnie dobrą przyczepność do podłoża. Wyniki osiągnięte na lodzie były dość ograniczone, co jest logiczne. Przebyte kilometry wydobyły na światło dzienne wysoki poziom bezpieczeństwa, jaki oferują te opony, a także spójne i jednolite zachowanie na zaśnieżonej drodze.

Zobaczcie centrum testowe Nokian gdzie odbyła się nasza próba WR D4:https://www.youtube.com/embed/AcOtz8O4yCE

Z niecierpliwością czekamy na pierwsze wyniki testu tych opon, żeby móc się przekonać, czy ich potencjał znajdzie potwierdzenie oraz jak plasują się w rankingu tej kategorii. Ale jesteśmy pełni optymizmu….

Ciekawie podane informacje dla kierowcy 

Bok Nokian WR D4

© Nokian 

Na modelu WR D4 znajdziemy niedawno wprowadzone przez producenta oznaczenia, mające na celu informowanie i wzbudzanie w kierowcach odpowiedzialności w przyjemnej formie:

  • System DSI (Driving Safety Indicator): chodzi o informację umieszczoną na bieżniku, symbolizującą poziom osiągów opony w sezonie zimowym, w zależności od stopnia zużycia.
  • Informacje na boku opony: Nokian udostępnia informacje związane z montażem,to znaczy rozmieszczenie opon w samochodzie, odpowiedni moment dokręcania oraz poziom ciśnienia.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł