Rezulteo
Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

Nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Jak producenci ogumienia walczą z globalnym ociepleniem?

W miarę wzrostu świadomości nadciągającej katastrofy ekologicznej, zarówno firmy jak i konsumenci poszukują zrównoważonych rozwiązań mających na celu ograniczenie możliwych szkód. Branża oponiarska nie jest pod tym względem wyjątkiem. Do produkcji opon potrzeba surowców naturalnych i rozmaitych chemikaliów. Zużyte ogumienie wymaga złożonego procesu recyklingu, o ile tylko nie zostało beztrosko porzucone w lesie. W jaki sposób producenci starają się ograniczać negatywny wpływ swojej działalności na środowisko? Jakie podejmują działania na rzecz ekologicznego rozwoju?

Oddziaływanie na środowisko – producenci opon wdrażają rozwiązania ukierunkowane na walkę z globalnym ociepleniem

W jaki sposób producenci ogumienia mogą ograniczyć negatywny wpływ swojej działalności na środowisko? © iStock

Transformacja ekologiczna – co planują producenci opon?

  • Jak Pirelli walczy ze zmianami klimatu?
  • Jak osiągnąć zerową emisję CO2? Cel firmy Michelin
  • Jakie działania proekologiczne podejmuje Nokian Tyres?
  • Co dla planety może zrobić przeciętny kierowca?

Podstawowym celem, do którego dążą producenci ogumienia, zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i czysto asortymentowym, jest wdrożenie zrównoważonych rozwiązań. Weźmy pod uwagę, że opony są produktem niezbędnym do zapewnienia mobilności społeczeństwa. Tymczasem materiały tradycyjnie wykorzystywane do ich produkcji bardzo niekorzystnie wpływają na środowisko. Dlatego właśnie wielu producentów ogumienia podjęło aktywne działania na rzecz poprawy tej sytuacji.

Jak Pirelli walczy ze zmianami klimatu?

Pirelli drugi rok z rzędu zdobył tytuł światowego lidera w walce ze zmianami klimatu. Firma uzyskała najwyższą możliwą notę – „A” podobnie jak Sumitomo i Yokohama. Michelin i Bridgestone otrzymali A-. Z kolei Goodyear, Nokian i Continental na razie muszą zadowolić się oceną B.

Włoski producent ogumienia znalazł się dzięki temu na prestiżowej Klimatycznej Liście A prowadzonej przez Carbon Disclorure Project (CDP). To międzynarodowa organizacja non profit, która zajmuje się rozpowszechnianiem wiedzy na temat ochrony środowiska. Pomaga również firmom i rządom w ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko, udostępniając zgromadzone dane o zarządzaniu zasobami wodnymi, gospodarce leśnej itp.

Ocena przyznana firmie Pirelli jest wyrazem uznania za skutecznie podejmowane wysiłki w zakresie:

  • redukcji emisji gazów cieplarnianych i innych czynników szkodliwych dla klimatu
  • rozwoju gospodarki o niskiej emisji CO2
  • wyraźnego informowania o działaniach proekologicznych
  • stosowania najlepszych praktyk w trosce o ochronę klimatu

Jak osiągnąć zerową emisję CO2? Cel firmy Michelin

Michelin wdraża strategię zeroemisyjności na wszystkich etapach cyklu życia opon: od produkcji, poprzez łańcuch dostaw, aż po okres użytkowania przez konsumentów.

Nie zapominajmy, że transport odpowiada za 23% globalnej emisji gazów cieplarnianych.

Firma Michelin, już mocno zaangażowana w rozwój zrównoważonego transportu, zdradza nowe pomysły na przyspieszenie planowanej transformacji energetycznej:

  • osiągnięcie zerowej emisji CO2 we wszystkich zakładach produkcyjnych do 2050 roku;
  • obniżenie zużycia zasobów o 20% w przełożeniu na zakładany przebieg opon do 2030 roku.

W jaki sposób Michelin zamierza osiągnąć ten optymistyczny i ambitny cel w walce z globalnym ociepleniem?

  • promując w europejskich zakładach produkcyjnych korzystanie z energii elektrycznej pozyskanej ze źródeł odnawialnych. W ten sposób tylko w latach 2010-2018 udało się obniżyć emisję CO2 o 22%;
  • rozszerzając korzystanie z odnawialnych źródeł energii na cały koncern, aby ostatecznie zrezygnować z węgla do 2030 roku;
  • promując bardziej zrównoważony transport i skracając odległości przewozów na poziomie organizacyjnym całego koncernu, np. poprzez rezygnację z transportu samochodowego na rzecz kolejowego lub poprzez łączenie dostaw;
  • oferując klientom opony o lepszej efektywności energetycznej i zachowujące optymalną wydajność przez cały okres użytkowania;
  • inwestując w zrównoważone rozwiązania oparte na ogniwach wodorowych, ponieważ niższa emisja CO2 oznacza lepszą jakość powietrza.

Zobowiązania wynikające z porozumienia paryskiego podpisanego podczas szczytu COP21 w 2015 r. mają przyczynić się do ograniczenia globalnego ocieplenia do wartości poniżej 2°C oraz do dekarbonizacji branży transportowej.

Jakie działania proekologiczne podejmuje Nokian Tyres?

Nokian Tyres w ramach działań proekologicznych proponuje opracowanie produktów z większym naciskiem na walkę ze zmianami klimatu. W ofercie znajdziemy więc m.in. bardziej przyjazne dla środowiska pokrowce na opony wykonane częściowo z biomateriałów. Ich produkcja w porównaniu do tradycyjnych pokrowców z tworzywa sztucznego generuje o 75% mniej dwutlenku węgla.

W samej tylko Finlandii i Norwegii Nokian zużywa ok. 40 000 kg tworzyw sztucznych na pokrowce do opon. Produkcja pokrowców z tzw. zielonego polietylenu (PE) i polietylenu o niskiej gęstości (LDPE) generuje w przybliżeniu 20 ton dwutlenku węgla w porównaniu do ok. 88 ton przy wykorzystaniu nowego tworzywa i ok. 44 ton przy użyciu materiałów z recyklingu.

Pokrowce na opony Nokian oznaczone są etykietą „I’m green”, która potwierdza, że surowce wykorzystane do produkcji są bardziej przyjazne dla środowiska. Używany do produkcji pokrowców Nokian etylen – pozyskany z trzciny cukrowej ze zrównoważonych upraw – pochłonął CO2 w ilości występującej podczas wzrostu roślin, zmniejszając tym samym łączną emisję gazów cieplarnianych generowanych podczas produkcji pokrowców.

Co dla planety może zrobić przeciętny kierowca?

Z roku na rok coraz więcej światowych producentów, w tym również z branży oponiarskiej, przyspiesza proces transformacji energetycznej poprzez działania na rzecz ekologicznej gospodarki i zrównoważonego rozwoju. Jako konsumenci również możemy przyczynić się do poprawy sytuacji w tym zakresie, podejmując z pozoru drobne, ale istotne z ekologicznego punktu widzenia działania, np.:

  • decydując się na zakup ekologicznego ogumienia, gdy dotychczas zamontowane opony wytrą się do wskaźnika zużycia;
  • stosując zasady ekonomicznej jazdy;
  • promując carpooling.

CZYTAJ TAKŻE

Producenci ogumienia próbują zaistnieć na zawodach e-sportowych

Zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że wielu producentów ogumienia regularnie pojawia się ze swoimi markami na rozmaitych zawodach motorowych, a obecność tę regulują poważnie negocjowane umowy – niekiedy również na wyłączność. Tymczasem w wirtualnym świecie wyłaniają się nowe możliwości współpracy. Wraz z profesjonalizacją graczy, a także za sprawą odwołania licznych tradycyjnych imprez w 2020 roku coraz więcej producentów opon próbuje zaistnieć na wirtualnych torach wyścigowych.

Covid-19 – Michelin zamierza produkować milion masek wielorazowego użytku tygodniowo

Giganci przemysłu mobilizują się do walki z koronawirusem. Michelin zapowiedział, że 10 jego zakładów w rożnych krajach Europy aktywnie włączy się do walki z pandemią, produkując maski klasy FFP1 i FFP2.

Goodyear w Lexusie LF-30 – opony chłodzące silnik w trakcie jazdy

Targi motoryzacyjne Genewa 2020 to znakomita okazja do zaprezentowania innowacyjnych pomysłów na transport przyszłości. Podczas imprezy zaprezentowano prototyp elektrycznego Lexusa LF-30 wyposażonego w komplet opon Goodyear zaprojektowanych z myślą o poprawie funkcjonalności tego luksusowego samochodu.

Samochodowy szyk Pirelli i Junya Watanabe na Tygodniu Mody w Paryżu

Ubrania spod znaku znanego producenta opon zaczynają być modne. Pirelii i kreator mody Junya Watanabe zaprezentowali na Tygodniu Mody w Paryżu nową, czteroczęściową kolekcję odzieży męskiej na sezon jesień/zima 2020. To odważna linia ubrań łączących modę vintage ze sportami motorowymi.