Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Koncerny motoryzacyjne i stosowane przez nie oznaczenia opon

W niniejszym artykule przedstawimy wiodące koncerny samochodowe i opowiemy, jakie oznaczenia opon stosują niektóre z nich.

Koncerny motoryzacyjne

© Skoda 

Koncern Volkswagen

Volkswagen to jeden z największych na świecie koncernów samochodowych. Zatrudnia przeszło 600 000 osób, a w 2017 r. osiągnął obrót wielkości 230 mld euro. Jest właścicielem aż 12 marek: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (pojazdy użytkowe), Scania oraz MAN. W tym artykule skupimy się wyłącznie na samochodach osobowych.

Volkswagen Golf

© Volkswagen

Volkswagen

Założona w 1937 r. w Wolfsburgu firma Volkswagen jest obecnie jednym z największych producentów samochodów – 6,23 mln sztuk sprzedanych w 2017 roku. Ma w ofercie wszystkie rodzaje aut – od miejskich, jak up! czy Polo, poprzez kompakty, w tym bijący rekordy popularności Golf, po SUV-y Tiguan i Touareg. Na rynku dostępne są opony z homologacją do samochodów Volkswagena. Modele te zwykle oznaczone są literami VO lub napisem VOLKSWAGEN.

Audi

Firma Audi, założona przez Augusta Horcha w 1909 r. w niemieckim Ingolstadt, dołączyła do koncernu Volkswagen w 1964 roku. Marka z logo czterech pierścieni jest obecnie największym producentem luksusowych samochodów – ponad 1,8 mln sztuk sprzedanych w 2017 roku. Obecnie Audi posiada w ofercie wiele modeli SUV-ów, aut miejskich, sedanów, kombi i sportowych coupé. Na poszczególnych modelach opon dedykowanych do samochodów Audi znajdziemy różne oznaczenia: AOE, RO1, AO1, AUDI, RO2, AO2, RO3 lub AO.

Seat

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, czyli Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych, lepiej znane pod nazwą SEAT, powstało w 1950 roku pod egidą hiszpańskiego rządu, który miał ambicję rozwinąć krajowy rynek motoryzacyjny przy wsparciu Fiata. W 1986 roku SEAT przeszedł pod kontrolę Volkswagena. W 2017 roku hiszpański potentat wypuścił na rynek ponad 450 000 różnych modeli samochodów osobowych, poczynając od aut miejskich, jak Mii czy Ibiza, poprzez minivany Alhambra, po SUV-y Arona i Ateca, nie zapominając oczywiście o wyjątkowo popularnym kompakcie Leon i jego cenionych odmianach sportowych. Sportowe auta SEAT-a od 2018 roku oferowane są pod osobną marką Cupra.

Škoda

Škoda to jeden z najstarszych producentów samochodów – sama firma powstała w 1895 roku w czeskim mieście Mladá Boleslav. Motoryzacją zajęła się jednak dopiero w 1919 roku. Przejęta w 1991 roku przez koncern Volkswagena Škoda sprzedała w 2018 roku 1,3 mln samochodów miejskich, kompaktowych, rodzinnych, turystycznych i SUV-ów. Marka cieszy się dużą popularnością nie tylko w Europie – od 15 lat jest jednym z głównym sponsorów Tour de France – ale zdobywa też coraz większe uznanie na rynkach wschodzących. SUV coupé Kodiaq GT pobił rekordy sprzedaży w Chinach.

Bugatti

Francuska firma założona w 1909 w Molsheim w departamencie Dolny Ren nigdy nie oglądała się na konkurencję. Do sloganu Bugatti „Wszystko może być piękniejsze, wszystko może być droższe” należałoby dodać jeszcze „wszystko może być szybsze”. Od przeszło stu lat Bugatti produkuje znakomite bolidy bijące kolejne rekordy prędkości. Zaprezentowany na międzynarodowych targach motoryzacyjnych 2019 w Genewie Czarny Samochód (fr. la Voiture Noire) sprzedano za bagatela 11 mln euro netto. Silnik W16 quadri-turbo o pojemności 8,0 litrów i mocy 1500 KM pozwala rozwinąć zawrotną prędkość 420 km/h, a nawet więcej, gdyby tylko powstały opony zdolne wytrzymać takie obciążenia. Podobne osiągi ma wyprodukowany dotychczas w zaledwie 500 egzemplarzach model Bugatti Chiron. Ile kosztują opony do Bugatti Chiron? Niecałe 40 000 euro, ale producent w tej cenie zapewnia własną ekipę montażystów.

Bugatti La Voiture Noire

© Bugatti 

Lamborghini

Lamborghini jest obecnie jednym z największych producentów luksusowych samochodów sportowych. Początkowo jednak założony przez Ferruccio Lamborghiniego w 1963 roku pod Bolonią zakład wytwarzał ciągniki rolnicze. Przejęta przez koncern Volkswagena w 1998 firma Lamborghini wyprodukowała w 2018 roku 6333 samochody, w tym m.in. SUV-y Urus i Huracán. Auta te fabrycznie wyposażone są w ogumienie P Zero Corsa. Litera „L” na bocznej ścianie opony potwierdza homologację do samochodów Lamborghini.

Bentley

Znana z aut wyścigowych i luksusowych firma Bentley została założona w 1919 roku przez Waltera Owena Bentleya Cricklewood, w północnej części Londynu. Wskutek kłopotów finansowych będących pokłosiem wielkiego przedwojennego kryzysu gospodarczego firma została przejęta w 1931 roku przez Rolls-Royce’a. Odkupiony w 1998 roku przez Volkswagena Bentley sprzedał w 2018 roku niemal 10 500 samochodów na całym świecie, w tym flagowe modele Continental, Mulsanne oraz Flying Spur. Opony homologowane do pojazdów tej brytyjskiej marki mają oznaczenia B, BC, BL, BL1 lub B1.

Porsche

To spółka założona w 1947 roku przez Ferry’ego i Louisę Porsche, dzieci genialnego inżyniera Ferdinanda Porsche, twórcy Volkswagena Garbusa. Pierwszy samochód sportowy Porsche 356 zawierał zresztą wiele części z tego kultowego już auta. Od 2011 roku marka stanowi integralną część wiodącego europejskiego koncernu motoryzacyjnego Volkswagen. Rodzinna firma z czasem wyrosła na liczącego się producenta, a w 2018 roku sprzedała ponad 250 000 samochodów. Ta prestiżowa marka znana jest z wielu znakomitych samochodów, jak choćby 911, Cayenne, Macan, Boxter, Panamera i nie tylko. Opony z homologacją Porsche oznaczone są symbolami od N0 do N6 lub NA0, NF0, PORSCHE.

Koncern PSA

Powstały w 1976 roku francuski koncern motoryzacyjny PSA (Peugeot Société Anonyme) jest właścicielem marek Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel i Vauxhall. W 2018 roku sprzedał niemal 4 mln samochodów na całym świecie, co stawia go na drugim miejscu pod względem wielkości w Europie.

Koncern PSA marki

© Koncern PSA

Peugeot

To jedna z pierwszych firm motoryzacyjnych, założona w 1810 roku we francuskiej miejscowości Sochaux.  Jej flagowy model Peugeot 206, wyprodukowany w ponad 7 milionach egzemplarzy, przeszedł do historii jako jeden z najlepiej sprzedających się samochodów. Obecny w 160 krajach świata Peugeot jako jedyny posiada w swojej ofercie nie tylko samochody, ale także skutery i rowery. Opony z homologacją Peugeot oznaczone są symbolem SI.

Citroën

Założone w 1919 roku przez André Citroëna przedsiębiorstwo z charakterystycznymi daszkami w logo wzbogaciło przemysł samochodowy o wiele rewolucyjnych rozwiązań. W 1934 spółka Citroën została przejęta przez Michelin, a w 1976 roku stała się częścią koncernu PSA. Francuska firma produkuje m.in. auta miejskie, sedany, SUV-y i minivany, które w 2018 roku sprzedały się w łącznej liczbie przeszło miliona egzemplarzy. Opony z homologacją Citroëna również oznaczone są symbolem SI. 

DS Automobiles

DS to linia prestiżowych aut marki Citroën obejmująca trzy modele: miejski DS3, kompaktowy DS4 i crossover DS5, która w 2014 roku wyrosła na odrębną markę samochodów. Swoją nazwę zawdzięcza flagowemu modelowi Citroën DS produkowanemu w latach 1955-1975. Francuska marka odniosła wielki sukces w Azji, głównie dzięki pierwszemu SUV-owi DS6 produkowanemu w Chinach. 

Opel

To niemieckie przedsiębiorstwo założone w drugiej połowie XIX w. w Rüsselsheim przez Adama Opla. Przez niemal sto lat należało do General Motors, ale w 2017 roku po długich negocjacjach zostało sprzedane francuskiemu koncernowi PSA. Marka z logo błyskawicy obecna w ponad 60 krajach świata sprzedała w 2018 roku przeszło milion samochodów. Łączna sprzedaż najpopularniejszych modeli Astra i Corsa, które doczekały się już piątej generacji, przekroczyła 13,6 mln egzemplarzy. Opony z homologacją Opla oznaczone są symbolem OP lub OP1.

Vauxhall

Założona w 1857 roku w Londynie firma Vauxhall to brytyjski oddział Opla. Większość oferowanych modeli to adaptacje niemieckich pojazdów przystosowane do potrzeb lokalnego rynku (chodzi zwłaszcza o kierownicę po prawej stronie). 

Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles)

Powstały w 2014 roku w wyniku przejęcia Chryslera przez Fiata koncern FCA jest właścicielem marek Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep i Ram.

Fiat 500 logo

© Fiat

Fiat

Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli włoska fabryka samochodów w Turynie) został założony w 1899 roku przez trzydziestu akcjonariuszy, których ambicją była „demokratyzacja mobilności”. Włoska marka co roku sprzedaje ponad 1,3 miliona głównie mini, małych i średnich aut. Jednym z najpopularniejszych modeli jest Fiat 500. Pierwsza wersja kultowej 500 powstała w 1957 roku, a obecnie eksportowana jest do przeszło 100 krajów świata. 

Alfa Romeo

Historia tej marki znanej przede wszystkim z aut sportowych rozpoczęła się w 1910 roku w Mediolanie, gdzie założono ALFA – skrót od „Anonima Lombarda Fabbrica Automobili” (Lombardzka Spółka Akcyjna Producentów Pojazdów Silnikowych). Spółka zmieniła nazwę na Alfa Romeo po tym, jak zakupił ją neapolitański inżynier Nicola Romeo. W 1986 została odkupiona przez krajowego konkurenta – firmę Fiat. Slogan Alfa Romeo „Mechanika emocji” ucieleśniają dziś modele Giulietta, Giulia, 4C i Stelvio. Auta fabrycznie wyposażone są w opony z oznaczeniem AR lub ARR.

Lancia

Lancia została założona w 1906 w Turynie przez Vincenzo Lancię. Od 2017 roku obecna jest wyłącznie na włoskim rynku i produkuje tylko jeden model – Ypsilon. Homologację opon przez Lancię potwierdza oznaczenie LZ.

Abarth

Firma Abarth została założona krótko po II wojnie światowej przez Carlo Abartha i początkowo zajmowała się ulepszaniem seryjnych samochodów, głównie marki Fiat, które przystosowywano do bicia rekordów w wyścigach. Pierwszym wielkim sukcesem firmy był zestaw do tuningu Fiata 600.  

Maserati

Firma specjalizująca się w produkcji aut luksusowych, sportowych i wyścigowych założona w 1914 roku przez braci Maserati. W ostatnich latach, zgodnie z ambitną strategią poszerzenia oferty produktowej o luksusowe SUV-y i wysokiej klasy limuzyny, marka spod znaku trójzębu przeszła gruntowną transformację i odnotowała wyjątkowy wzrost – w 2017 roku sprzedano 51 500 pojazdów. Auta Maserati fabrycznie wyposażone są w opony Pirelli P Zero z oznaczeniem MGT. Ten włoski producent ogumienia od dawna współpracuje z Maserati, zarówno w dziedzinie sportów motorowych, jak i przy produkcji seryjnej.   

Chrysler

Pierwsze auto marki Chrysler został zaprojektowane w 1924 roku przez Waltera Percy’ego Chryslera w Nowym Jorku. To właśnie firma Chrysler zrewolucjonizowała transport rodzinny, wprowadzając w latach 80. innowacyjne nadwozie typu minivan. Od kiedy została kupiona przez Fiata w 2009 roku, jej samochody w pierwszym obiegu w Europie dostępne są tylko w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Obecnie marka Chrysler skupia się przede wszystkim na minivanach i samochodach full-size przeznaczonych na rynek północnoamerykański. Opony z homologacją Chryslera mają oznaczenie C1. 

Dodge

Założony w 1914 roku Dodge produkuje odważne i agresywne samochody z potężnymi silnikami. Przed powołaniem własnej marki bracia Dodge wspierali finansowo fabrykę Henry’ego Forda i zostali w ten sposób pierwszymi udziałowcami Ford Motor Company. Obecnie marka Dodge należy do koncernu FCA, a jej auta nie są sprzedawane w Europie. 

Jeep

Powstała w 1941 roku marka Jeep znana jest na całym świecie przede wszystkim z SUV-ów i niezrównanych samochodów terenowych. Początkowo Jeep dostarczał terenowe auta z napędem na 4 koła dla amerykańskich wojsk walczących na frontach II Wojny Światowej. W 1945 roku rozpoczął produkcję na rynek cywilny. Obecny w ponad 140 krajów świata Jeep w 2017 roku sprzedał łącznie ok. 1,4 miliony aut.

Ram

Ram to amerykańska marka specjalizująca się w pojazdach użytkowych. Początkowo była to linia pick-upów Dodge Ram, która w 2009 roku wybiła się na niepodległość. Pick-up Ram SRT-10 trafił do księgi rekordów Guinnessa jako najszybszy seryjnie produkowany pojazd użytkowy. Obecnie auta Ram dostępne są w sprzedaży wyłącznie w Ameryce Północnej. 

Renault Nissan Mitsubishi

Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi powstał w 1999 roku na skutek kłopotów finansowych Nissana, w wyniku których ten odsprzedał część udziałów firmie Renault. Pozycja grupy wzmocniła się w 2016 roku wraz z dołączeniem Mitsubishi. Ten motoryzacyjny gigant posiada obecnie 10 marek: Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Renault-Samsung, Lada, Alpine, Infiniti, Venucia, oraz Datsun. W 2017 roku sojusz wysunął się na pierwsze miejsce ze sprzedażą za poziomie 10,6 mln samochodów i lekkich pojazdów użytkowych. Obecnie zatrudnia 450 000 osób, a jeden na dziewięć sprzedawanych na świecie samochodów pochodzi z jego fabryk. 

Renault Clio nowy asortyment

© Renault

Renault

Powstały w 1898 roku Renault jest obecnie największym francuskim producentem samochodów ze sprzedażą ponad 2,5 mln sztuk w 2018 roku. Założona przez braci Renault firma wchodzi w skład międzynarodowego koncernu o tej samej nazwie. Renault ma w ofercie ponad 30 typów pojazdów, w tym kilka wielkich hitów jak miejskie Clio czy SUV Captur. Oryginalne opony można rozpoznać po oznaczeniu RE. 

Nissan

Japoński producent samochodów początkowo nazywał się Datsun. Obecną nazwę przyjął dopiero w 1934 roku. Mimo pierwotnych sukcesów w branży motoryzacyjnej przedsiębiorstwo popadło w poważne tarapaty i pod koniec lat 90. znalazło się na skraju bankructwa. Aby uchronić się przed upadkiem, w 1999 roku zawiązało strategiczny sojusz z francuskim koncernem Renault. W jego wyniku powstało kilka udanych modeli, jak Nissan Micra, Qashqai czy Nissan Note

Mitsubishi

Japońska firma motoryzacyjna Mitsubishi Motors narodziła się w 1970 roku. Specjalizuje się głównie w SUV-ach sprzedawanych za granicą i mini-samochodach przeznaczonych na krajowy rynek. Obecny w 14 krajach świata Mitsubishi w 2017 roku sprzedał ponad milion samochodów.

Dacia

Dacia to rumuński producent samochodów powstały w 1966 roku. Nazwa pochodzi od „Dacie”, czyli ojczyzny starożytnych Rumunów. Przejęta przez koncern Renault w 1999 roku Dacia oferuje 5 typów pojazdów, w tym bardzo udane modele Duster, Logan i Sandero. W Europie sprzedawane są pod oryginalną marką Dacia, a na pozostałych kontynentach pod marką Renault.

Renault-Samsung

Renault-Samsung to południowokoreański producent pojazdów powstały w 1995 roku pod nazwą Samsung Motors. Po przejęciu spółki przez Renault sprzedaje swoje auta pod dwiema markami: Samsung w Korei i Chile oraz Renault w pozostałych krajach. W 2018 roku Renault-Samsung osiągnął sprzedaż na poziomie 85 000 sztuk. 

Lada

Łada to pierwszy rosyjski producent samochodów powstały w 1966 roku w Togliatti, pierwotnie pod nazwą AwtoWAZ. Od 2017 wchodzi w skład koncernu Renault i sprzedaje swoje pojazdy w 30 krajach. Niedawno z taśmy produkcyjnej zjechał 2,5-milionowy egzemplarz Łady Niva z napędem 4x4. 

Alpine

Będąca własnością Renault marka Alpine założona została w 1955 roku przez Jeana Rédélé w normandzkim mieście Dieppe. Nazwę swą zawdzięcza licznym zwycięzcom założyciela – amatora sportów motorowych – odniesionym na alpejskich trasach. Kultowy model A110 przyniósł Alpinie wiele zaszczytnych tytułów.  W 2017 roku marka wznowiła produkcję po 22 latach nieobecności.

Infiniti

Infiniti to założona w 1989 roku marka luksusowych samochodów należąca do koncernu Nissan. Początkowo sprzedawano je wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, ale od 2008 roku dostępne są również na rynku europejskim. Obecnie Infiniti ma w ofercie 15 modeli SUV-ów i sedanów. 

Venucia

Powstała w 2010 roku Venucia to chińska marka motoryzacyjna będąca własnością Nissana i Dongfeng Motor Corporation. Produkuje głównie ekonomiczne pojazdy przeznaczone na lokalny rynek. 

Datsun

Marka Datsun sięga początków japońskiej motoryzacji. W 1981 roku, po sprzedaniu 20 milionów samochodów do 190 krajów świata, została stopniowo zastąpiona nazwą Nissan, pod którą spółka postanowiła zawojować międzynarodowe rynki. W 2013 roku Datsun powrócił do gry jako niskobudżetowa marka Nissana. 

Toyota

Japoński koncern Toyota, właściciel marek Toyota, Lexus, Daihatsu, Subaru i Hino (ciężarówki i autobusy), to obecnie jeden z największych światowych producentów pojazdów. W latach 2008-2015 Toyota szturmem zdobyła światowe rynki, a w 2014 roku pobiła konkurencję na głowę, sprzedając ponad 10 milionów.

Toyota Prius 2019

© Toyota

Toyota

Toyota została założona w 1937 roku przez Kiichiro Toyodę za pieniądze uzyskane ze sprzedaży patentu na automatyczny warsztat tkacki wynaleziony przez jego ojca. Producent Yarisa i hybrydowego modelu Prius opracował i wdrożył innowacyjny model organizacji pracy, który z powodzeniem zastosowano w wielu innych zakładach. Podstawowym założeniem tej filozofii jest minimalizacja strat poprzez unikanie nadprodukcji. Obecnie samochody Toyota dostępne są w sprzedaży w ponad 160 krajach świata. Opony z homologacją Toyoty oznaczone są literą A.

Lexus

Lexus to utworzona w 1989 roku marka luksusowych samochodów osobowych należąca do Toyoty. Pierwszy model marki to Lexus LS400. W ciągu trzydziestu lat od powstania Lexus wyprodukował 10 milionów samochodów, z czego 1,45 mln to hybrydy. Na marginesie warto wspomnieć, że to pierwszy producent luksusowych samochodów, który zdecydował się na wprowadzenie wersji hybrydowych.

Daihatsu

Daihatsu to należąca do koncernu Toyota marka, która specjalizuje się w produkcji tzw. keijidōsha, czyli przeznaczonych na rynek japoński małych samochodów cieszących się specjalnymi przywilejami, zwłaszcza niższymi stawkami podatkowymi i składkami na ubezpieczenie. Założony w 1907 roku Daihatsu jest najstarszym japońskim producentem samochodów. 

Subaru

Subaru to japoński producent samochodów powstały w 1953 roku. Jako pierwszy wypuścił na rynek osobowe auto z napędem na cztery koła, stając się niekwestionowanym pionierem na tym polu, a od tego czasu sprzedał już ponad 18 milionów takich pojazdów na całym świecie. W Europie znany jest przede wszystkim ze swojego flagowego modelu Impreza. Opony z homologacją Subaru mają oznaczenie LV lub SUBARU. 

Koncern BMW

Znany z wysokiej klasy pojazdów koncern BMW jest właścicielem marek BMW, Mini i Rolls-Royce. Niemiecka grupa z siedzibą w Monachium w 2018 roku sprzedała prawie 2,5 mln pojazdów, osiągając obroty w wysokości 97,5 mld euro. 

BMW X6 opona

© BMW

BMW

BMW, czyli Bayerische Motoren Werke (Bawarska Fabryka Silników), powstał w 1916 roku w Monachium. W pierwszych latach działalności firma zajmowała się produkcją silników do samolotów. Po pierwszej wojnie światowej musiała przestawić się na motoryzację w związku z postanowieniami traktatu wersalskiego, który zakazywał Niemcom produkcji statków powietrznych. Obecnie marka jest rozpoznawana na całym świecie dzięki samochodom sportowym klasy high-end. Opony z homologacją BMW mają na bocznej ścianie symbol gwiazdki, ewentualnie oznaczenie BMW i M3.

Alpina

Alpina zajmuje się małoseryjną produkcją wysokowydajnych aut na bazie modeli BMW.  Firma została założona w latach 60. przez Burkarda Bovensiepena, który opracował zestaw do tuningu BMW. Zyskała uznanie niemieckiego producenta, który zobowiązał się do utrzymania pełnej gwarancji na przerobione samochody, a w 1983 roku stała się samodzielną marką. Ostatnimi czasy sprzedawała ponad 1500 pojazdów rocznie. Opony z homologacją Alpiny oznaczone są literami ALP. 

MINI

MINI to angielski producent samochodów powstały w 1959 roku, który obecnie należy do koncernu BMW. Ambicją marki było stworzenie samochodu, który stanowiłby konkurencję dla Garbusa i Fiata 500, które w owym czasie biły rekordy popularności. Dzisiaj MINI ma w ofercie 6 modeli samochodów, w tym kultowy miejski Cooper oraz SUV Countryman.

Rolls-Royce

Fabryka Rolls-Royce została założona na początku ubiegłego wieku przez inżyniera Henry’ego Royce’a i arystokratę-pasjonata motoryzacji Charlesa Rollsa. Marka od samego początku słusznie kojarzona jest z prestiżem i luksusem – wspomnijmy choćby takie modele jak Silver, Ghost, Phantom, Wraith itd. Dzięki niezrównanej jakości wykonania ponad 60% wszystkich wyprodukowanych przez Rolls-Royce’a samochodów nadal znajduje się w użytku.

Daimler

Daimler jest jednym z największych na świecie producentów samochodów klasy premium i największym na świecie producentem pojazdów użytkowych. Koncern z siedzibą w Stuttgarcie sprzedaje pojazdy marki Mercedes-Benz, Smart i Maybach. Zatrudnia niemal 300 000 osób, a w 2018 roku osiągnął obrót w wysokości 167 mln euro. 

Mercedes Benz GLS 400 D 4MATIC

© Mercedes Benz

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz to niemiecka marka koncernu Daimler odpowiedzialna za produkcję luksusowych samochodów. W 2018 roku Mercedes-Benz osiągnął rekordową sprzedaż 2 mln pojazdów na całym świecie. Najlepiej sprzedają się SUV-y i auta kompaktowe. Poszczególne modele opon z homologacją Mercedesa można rozpoznać po oznaczeniach MOE, MO-V, MO lub MO1. 

Smart

Założony w 1994 roku Smart specjalizuje się w produkcji dwumiejscowych mikro-samochodów miejskich. Marka powstała w wyniku współpracy Mercedesa-Benza i szwajcarskiego producenta zegarków Swatch. Flagowy model Smart Fortwo ma zaledwie 2,7 metra długości, dzięki czemu można go zaparkować niemal wszędzie. 

Maybach

Maybach to niemiecki producent samochodów z najwyższej półki. Jednym z jego ciekawszych osiągnięć jest prototypowy Maybach Exelero opracowany we współpracy z producentem ogumienia Fulda do testowania najnowszych opon o wysokiej wydajności. Samochód o długości 6 metrów został sprzedany za bajeczną sumę 8 milionów dolarów. 

General Motors

General Motors, niegdysiejszy lider motoryzacji, powstał w 1908 roku w Stanach Zjednoczonych. Obecnie amerykański koncern jest właścicielem ośmiu marek samochodów. Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Holden, Baojun, Wuling i Jiefang. W poszukiwaniu jak najbardziej dochodowych rynków General Motors wycofał się z Europy.

Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover to angielski koncern motoryzacyjny powstały w 2008 roku, gdy Tata Motors odkupił marki Jaguar i Land Rover od Forda. Siedziba spółki mieści się w angielskim Coventry. 

Logo Jaguar XE

© Jaguar

Jaguar

Firma założona w 1922 roku początkowo nazywała się Swallow Sidecar Company – w skrócie SSC. Po drugiej wojnie światowej nazwę zmieniono na Jaguar, aby uniknąć nieprzyjemnych skojarzeń z niemieckimi oddziałami SS. Od 1989 do 2008 roku marka należała do amerykańskiego Forda. Dla wielu osób kultowym modelem pozostaje do dziś Jaguar XJ. Mimo że marka w dalszym ciągu kojarzy się z luksusem w typowo angielskim stylu, dzisiaj produkuje głównie auta przeznaczone dla masowych odbiorców. Na rynku dostępne są opony z homologacją Jaguara, które można rozpoznać po oznaczeniu J lub JRS. 

Land Rover

Krótko po drugiej wojnie światowej brytyjski producent pojazdów Rover wypuścił na rynek nowe auto o nazwie Land. Był to samochód terenowy z napędem 4x4 wyraźnie inspirowany Jeepem. Potem Land Rover stał się odrębną marką, pod którą sprzedano wiele udanych pojazdów terenowych, w tym Defender, Range Rover oraz Discovery. Opony z homologacją Land Rovera sprzedawane są z różnymi oznaczeniami w zależności od modelu: LR, LR1, LRO, LRO1. 

Aston Martin / Prodrive

Prodrive to brytyjska firma zajmująca się projektowaniem, konstrukcją i przygotowaniem samochodów wyścigowych i rajdowych. We współpracy z producentem luksusowych samochodów Aston Martin utworzyła zespół wyścigowy Aston Martin Racing. W 2007 roku Prodrive odkupiła markę Aston Martin od amerykańskiego Forda. 

Aston Martin DBS Superleggera

© Aston Martin

Aston Martin

Pierwszy samochód angielskiej marki prestiżowych samochodów sportowych Aston Martin powstał w 1913 roku i w założeniu miał być konkurencją dla Bugatti. W 1922 roku model Bunny pobił rekord świata, jeżdżąc przez 16,5 godziny ze średnią prędkością 125 km/h. Największą sławę marce przyniosła jednak seria filmów o Jamesie Bondzie, której tytułowy bohater poruszał się takim właśnie pojazdem. Opony z homologacją Aston Martin mają rozmaite oznaczenia: AMX, AMR, AML, AM2, AM6, AM4, AMP, AMS, A6A, AM5, AM9, AM8, AMV.

Ferrari

Ferrari 458 Italia

© Ferrari

Legendarną włoską firmę Ferrari założył w 1947 roku Enzo Ferrari, który wcześniej pracował jako kierowca testowy dla Alfa Romeo. Marka z logo czarnego rumaka do dziś wyznacza trendy zarówno w zawodach wyścigowych, jak i w segmencie aut sportowych klasy premium. Ich znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczny czerwony kolor lakieru. Wziął się on stąd, że swego czasu stosowano oznaczenia kolorystyczne bolidów, które miały ułatwiać ich rozróżnianie podczas zawodów międzynarodowych. Kolor czerwony był zarezerwowany dla Włochów. W 2018 roku legendarna marka sprzedała ponad 9000 samochodów, osiągając obroty w wysokości 787 mln euro. Homologowane opony Ferrari, np. Pirelli P Zero, oznaczone są symbolami K2, K3, K1, F01, F, F03 lub F02.

Ford

Ford 2017 EcoSport

© Ford

Pierwszy samochód Forda opuścił fabrykę w 1903 roku, ale dopiero wyprodukowany pięć lat później Ford T odniósł nieprawdopodobny sukces komercyjny. Popyt przewyższający podaż zmusił założyciela marki Henry’ego Forda do opracowania rozwiązań, które pozwoliłyby zwiększyć tempo produkcji. W ten sposób narodził się fordyzm, który zrewolucjonizował ówczesny przemysł. Obecnie Ford ceniony jest w Europie za swoje SUV-y Kuga i EcoSport. Opony z homologacją Forda mają oznaczenia FO2, FO1 lub FO.
McLaren

McLaren 720S Spider opona

© McLaren

Miłośnicy wyścigów zaliczają angielską markę McLaren do legendy sportów motorowych. Jest znana przede wszystkim z wielu spektakularnych sukcesów w Formule 1. Od 1989 roku McLaren oprócz bolidów produkuje również seryjne samochody dla bardziej wymagających odbiorców. Homologowane opony do tych pojazdów można rozpoznać po oznaczeniach MC lub MC1 umieszczonych na ścianie bocznej. 

CZYTAJ TAKŻE

Conti CARE – prototypowe opony Continental

Niemiecki producent ogumienia Continental zaprezentował na targach IAA we Frankfurcie innowacyjny prototyp opony zintegrowanej z felgą, która potrafi łączyć się z zewnętrzną aplikacją pozwalającą na lepsze zarządzanie mobilnością.

Michelin dostarczy wirtualne ogumienie w grze Gran Turismo Sport

Francuski producent ogumienia Michelin poinformował o nawiązaniu porozumienia z Sony i PlayStation w sprawie oficjalnej współpracy w zakresie technologii opon dla gry wyścigowej Gran Turismo.

Toyo Tires wkrótce otworzy pierwszy ośrodek badawczo-rozwojowy w Europie

Japoński producent ogumienia Toyo Tires oficjalnie potwierdził zamiar otworzenia nowego ośrodka badawczo-rozwojowego w Niemczech, pierwszej tego typu placówki firmy w Europie.

Falken Tyre pracuje nad rozwiązaniem umożliwiającym gromadzenie energii elektrycznej generowanej przez opony

Japoński producent ogumienia Falken Tyre rozwija technologię, która pozwoli wykorzystać elektryczność statyczną powstającą w trakcie toczenia i odkształcania się opon.