Rezulteo
Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

Nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Michelin Uptis – opony odporne na przebicie w naszych samochodach już od 2024 roku?

Podczas ostatniego szczytu zrównoważonej mobilności Movin’On Michelin i General Motors zaprezentowali prototyp bezpowietrznych opon do samochodów osobowych. Innowacyjne ogumienie pod nazwą Uptis ma wejść do sprzedaży w 2024 roku.

Opony bez powietrza Michelin Uptis

© Michelin

Opony bez powietrza dla wszystkich już za 5 lat

Korzystając z okazji 3. światowego szczytu zrównoważonej mobilności Movin’On w Montrealu, Michelin przedstawił nowy projekt opon bez powietrza. Przygotowany we współpracy z General Motors prototyp otrzymał nazwę Uptis (akronim angielskiej nazwy Unique Puncture-proof Tire System, czyli unikalny system ogumienia odpornego na przebicie). Modele pasujące do wszystkich samochodów osobowych mają pojawić się w sprzedaży w 2024 roku. Obecnie trwają testy prowadzone m.in. na Chevrolecie Bolt EV.

Uptis to zespolona z felgą opona, której nie da się przebić, ponieważ nie jest nadmuchana powietrzem. W ten sposób Michelin chce ograniczyć marnotrawstwo surowców w trosce o lepszą przyszłość transportu. Według szacunków francuskiego producenta może to oznaczać oszczędność rzędu ok. 200 mln sztuk opon, które przedwcześnie kończą swój żywot z powodu przebicia, uszkodzenia na dziurawej nawierzchni bądź nierównomiernego zużycia spowodowanego źle dostosowanym ciśnieniem.

Od Vision do Uptis

Mijają właśnie dwa lata, od kiedy Michelin zaprezentował futurystyczny projekt „Vision”. Dla przypomnienia, były to również opony bez powietrza, wyjątkowo trwałe, wyposażone w czujniki łączące się z aplikacją oraz – co chyba najciekawsze – z możliwością uzupełnienia uszkodzonych fragmentów w technologii druku 3D. Wraz z ogumieniem Uptis, które ma wejść do masowej produkcji w 2024 roku, francuski producent otwiera w swej historii nowy etap, któremu przyświeca motto tegorocznej edycji Movin’On: „Od aspiracji do realizacji”.

Florent Menegaux, nowy prezes= Michelin, twierdzi, że to kolejny dowód zaangażowania producenta na rzecz przyszłości transportu. – Projekt Uptis potwierdza, że nasza wizja zrównoważonej mobilności nie jest tylko pobożnym życzeniem – stwierdził podczas szczytu Movin’On. – Współpraca ze strategicznymi partnerami takimi jak GM, z którymi zgadzamy się co do przyszłych kierunków rozwoju transportu, pozwala nam już dziś kreować jutro.

Technologiczny przełom

Koncepcja Uptis może wydawać się znajoma głównie dlatego, że Michelin oferuje już tego rodzaju ogumienie do niektórych terenowych pojazdów użytkowych. O ile w oponach Tweel wykorzystano kilka identycznych pomysłów, jak np. zintegrowana felga, szprychy przenoszące obciążenia i zewnętrzny pierścień amortyzujący nierówności, o tyle Uptis – wg zapewnień producenta – mają stanowić prawdziwy technologiczny przełom. Wszystko to dzięki zastosowaniu rewolucyjnych materiałów kompozytowych i unowocześnionej konstrukcji.

Opona Michelin Tweel

© Michelin 

– Prototyp Uptis potwierdza innowacyjność Michelin zarówno w zakresie technologii materiałowej, jak i podejścia do kwestii badawczo-rozwojowych – tłumaczy Éric Vinesse, dyrektor ds. badań i rozwoju w grupie Michelin. Rozwiązania aktualnie stosowane w oponach Tweel pozwalają unieść ciężar pojazdu, ale tylko przy stosunkowo niskiej prędkości. Tymczasem ogumienie Uptis ma zapewniać znakomite rezultaty przy prędkościach rozwijanych przez nowoczesne samochody osobowe.

CZYTAJ TAKŻE

Covid-19 – Michelin zamierza produkować milion masek wielorazowego użytku tygodniowo

Giganci przemysłu mobilizują się do walki z koronawirusem. Michelin zapowiedział, że 10 jego zakładów w rożnych krajach Europy aktywnie włączy się do walki z pandemią, produkując maski klasy FFP1 i FFP2.

Goodyear w Lexusie LF-30 – opony chłodzące silnik w trakcie jazdy

Targi motoryzacyjne Genewa 2020 to znakomita okazja do zaprezentowania innowacyjnych pomysłów na transport przyszłości. Podczas imprezy zaprezentowano prototyp elektrycznego Lexusa LF-30 wyposażonego w komplet opon Goodyear zaprojektowanych z myślą o poprawie funkcjonalności tego luksusowego samochodu.

Samochodowy szyk Pirelli i Junya Watanabe na Tygodniu Mody w Paryżu

Ubrania spod znaku znanego producenta opon zaczynają być modne. Pirelii i kreator mody Junya Watanabe zaprezentowali na Tygodniu Mody w Paryżu nową, czteroczęściową kolekcję odzieży męskiej na sezon jesień/zima 2020. To odważna linia ubrań łączących modę vintage ze sportami motorowymi.

Jak producenci ogumienia walczą z globalnym ociepleniem?

W miarę wzrostu świadomości nadciągającej katastrofy ekologicznej, zarówno firmy jak i konsumenci poszukują zrównoważonych rozwiązań mających na celu ograniczenie możliwych szkód. Branża oponiarska nie jest pod tym względem wyjątkiem. Do produkcji opon potrzeba surowców naturalnych i rozmaitych chemikaliów. Zużyte ogumienie wymaga złożonego procesu recyklingu, o ile tylko nie zostało beztrosko porzucone w lesie. W jaki sposób producenci starają się ograniczać negatywny wpływ swojej działalności na środowisko? Jakie podejmują działania na rzecz ekologicznego rozwoju?