Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Michelin Uptis – opony odporne na przebicie w naszych samochodach już od 2024 roku?

Podczas ostatniego szczytu zrównoważonej mobilności Movin’On Michelin i General Motors zaprezentowali prototyp bezpowietrznych opon do samochodów osobowych. Innowacyjne ogumienie pod nazwą Uptis ma wejść do sprzedaży w 2024 roku.

Opony bez powietrza Michelin Uptis

© Michelin

Opony bez powietrza dla wszystkich już za 5 lat

Korzystając z okazji 3. światowego szczytu zrównoważonej mobilności Movin’On w Montrealu, Michelin przedstawił nowy projekt opon bez powietrza. Przygotowany we współpracy z General Motors prototyp otrzymał nazwę Uptis (akronim angielskiej nazwy Unique Puncture-proof Tire System, czyli unikalny system ogumienia odpornego na przebicie). Modele pasujące do wszystkich samochodów osobowych mają pojawić się w sprzedaży w 2024 roku. Obecnie trwają testy prowadzone m.in. na Chevrolecie Bolt EV.

Uptis to zespolona z felgą opona, której nie da się przebić, ponieważ nie jest nadmuchana powietrzem. W ten sposób Michelin chce ograniczyć marnotrawstwo surowców w trosce o lepszą przyszłość transportu. Według szacunków francuskiego producenta może to oznaczać oszczędność rzędu ok. 200 mln sztuk opon, które przedwcześnie kończą swój żywot z powodu przebicia, uszkodzenia na dziurawej nawierzchni bądź nierównomiernego zużycia spowodowanego źle dostosowanym ciśnieniem.

Od Vision do Uptis

Mijają właśnie dwa lata, od kiedy Michelin zaprezentował futurystyczny projekt „Vision”. Dla przypomnienia, były to również opony bez powietrza, wyjątkowo trwałe, wyposażone w czujniki łączące się z aplikacją oraz – co chyba najciekawsze – z możliwością uzupełnienia uszkodzonych fragmentów w technologii druku 3D. Wraz z ogumieniem Uptis, które ma wejść do masowej produkcji w 2024 roku, francuski producent otwiera w swej historii nowy etap, któremu przyświeca motto tegorocznej edycji Movin’On: „Od aspiracji do realizacji”.

Florent Menegaux, nowy prezes= Michelin, twierdzi, że to kolejny dowód zaangażowania producenta na rzecz przyszłości transportu. – Projekt Uptis potwierdza, że nasza wizja zrównoważonej mobilności nie jest tylko pobożnym życzeniem – stwierdził podczas szczytu Movin’On. – Współpraca ze strategicznymi partnerami takimi jak GM, z którymi zgadzamy się co do przyszłych kierunków rozwoju transportu, pozwala nam już dziś kreować jutro.

Technologiczny przełom

Koncepcja Uptis może wydawać się znajoma głównie dlatego, że Michelin oferuje już tego rodzaju ogumienie do niektórych terenowych pojazdów użytkowych. O ile w oponach Tweel wykorzystano kilka identycznych pomysłów, jak np. zintegrowana felga, szprychy przenoszące obciążenia i zewnętrzny pierścień amortyzujący nierówności, o tyle Uptis – wg zapewnień producenta – mają stanowić prawdziwy technologiczny przełom. Wszystko to dzięki zastosowaniu rewolucyjnych materiałów kompozytowych i unowocześnionej konstrukcji.

Opona Michelin Tweel

© Michelin 

– Prototyp Uptis potwierdza innowacyjność Michelin zarówno w zakresie technologii materiałowej, jak i podejścia do kwestii badawczo-rozwojowych – tłumaczy Éric Vinesse, dyrektor ds. badań i rozwoju w grupie Michelin. Rozwiązania aktualnie stosowane w oponach Tweel pozwalają unieść ciężar pojazdu, ale tylko przy stosunkowo niskiej prędkości. Tymczasem ogumienie Uptis ma zapewniać znakomite rezultaty przy prędkościach rozwijanych przez nowoczesne samochody osobowe.

CZYTAJ TAKŻE

Falken Tyre pracuje nad rozwiązaniem umożliwiającym gromadzenie energii elektrycznej generowanej przez opony

Japoński producent ogumienia Falken Tyre rozwija technologię, która pozwoli wykorzystać elektryczność statyczną powstającą w trakcie toczenia i odkształcania się opon.

Koncerny motoryzacyjne i stosowane przez nie oznaczenia opon

W niniejszym artykule przedstawimy wiodące koncerny samochodowe i opowiemy, jakie oznaczenia opon stosują niektóre z nich.

Sukces firmy Continental w segmencie oryginalnego wyposażenia

Wiodący europejscy producenci samochodów coraz chętniej sięgają po opony Continental.

Już milion razy skorzystano z usługi SnapSkan udostępnionej przez firmę Nokian

Opracowana przez Nokian Tyres cyfrowa usługa badania stanu ogumienia SnapSkan w maju tego roku obsłużyła milionowego użytkownika. Wyniki badań przeprowadzonych w Finlandii pokazują, że 10% kierowców w tym kraju jeździ na niebezpiecznie zużytych oponach.