Rezulteo
Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

Nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Opony bezdętkowe – opis i historia współczesnego ogumienia

Opony bezdętkowe zrobiły zawrotną karierę od czasów ich wynalezienia ponad 90 lat temu. Stosowane są w motocyklach, rowerach szosowych i górskich oraz oczywiście w nowoczesnych samochodach. Czy znasz historię tych opon? Wiesz, kto je wynalazł? Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać odpowiedzi na te pytania.

Historia opon bezdętkowych – kto wynalazł tego rodzaju ogumienie?

Opony – wynalazek o historii sięgającej XIX wieku. © iStock

Czym charakteryzują się opony bezdętkowe?

Są to opony bez osobnej dętki. Jej rolę w tym przypadku przejmuje sama opona. Dzięki swej wytrzymałości opony takie są bardziej odporne na przebicie od ogumienia z tradycyjną dętką. Wewnętrzna membrana opony oraz specjalna konstrukcja obręczy spełniają dwie podstawowe funkcje:

  • utrzymują powietrze
  • zapewniają szczelność

Kto wynalazł opony bezdętkowe?

W 1929 roku Nowozelandczyk Edward Brice Killen opracował pierwszy projekt opon bez dętki. Na swój wynalazek zgłosił patent, który wszedł w życie w 1930 r. Potem firma Michelin rozwinęła ten pomysł i w 1955 r. uruchomiła produkcję pierwszych tego typu opon. Nowy produkt szybko przyjął się na rynku i wkrótce ogumienie bezdętkowe z powodzeniem stosowano w motocyklach, rowerach i oczywiście w samochodach.

Historia opon z pewnością potoczyłaby się inaczej bez kilku utalentowanych inżynierów i wynalazców. Oto najważniejsze wydarzenia, które doprowadziły do powstania opon bezdętkowych i nowoczesnego ogumienia:

  • 3500 p.n.e.: wynalezienie koła
  • 1830: Niemiecki inżynier Charles Dietz tworzy podwaliny pod współcześnie znane nam rozwiązania, umieszczając między drewnianą felgą i stalową obręczą warstwę filcu, potem korka, a wreszcie kauczuku, aby poprawić komfort pasażerów swoich pojazdów. Ten wynalazek to pierwszy krok na drodze do opon Michelin.
  • 1834: Charles Goodyear odkrywa zjawisko wulkanizacji (proces sieciowania cząstek w podwyższonej temperaturze prowadzący do otrzymania gumy)
  • 1888: John Boyd Dunlop zgłasza pierwszy patent na opony z wentylem
  • 1889: Dunlop zakłada pierwszą fabrykę, w której stosuje proces wulkanizacji odkryty przez Charlesa Goodyeara
  • 1929: Nowozelandczyk Edward Brice Killen zgłasza we Francji patent na opony bezdętkowe, który wchodzi w życie 1 kwietnia 1930 r.
  • 1955: Michelin opracowuje pierwsze opony bezdętkowe, które odnoszą niebywały sukces komercyjny
  • 1996: Michelin opracowuje technologię Pax System umożliwiającą przejechanie 80 km na przebitej oponie

CZYTAJ TAKŻE

Samochodowy szyk Pirelli i Junya Watanabe na Tygodniu Mody w Paryżu

Ubrania spod znaku znanego producenta opon zaczynają być modne. Pirelii i kreator mody Junya Watanabe zaprezentowali na Tygodniu Mody w Paryżu nową, czteroczęściową kolekcję odzieży męskiej na sezon jesień/zima 2020. To odważna linia ubrań łączących modę vintage ze sportami motorowymi.

Jak producenci ogumienia walczą z globalnym ociepleniem?

W miarę wzrostu świadomości nadciągającej katastrofy ekologicznej, zarówno firmy jak i konsumenci poszukują zrównoważonych rozwiązań mających na celu ograniczenie możliwych szkód. Branża oponiarska nie jest pod tym względem wyjątkiem. Do produkcji opon potrzeba surowców naturalnych i rozmaitych chemikaliów. Zużyte ogumienie wymaga złożonego procesu recyklingu, o ile tylko nie zostało beztrosko porzucone w lesie. W jaki sposób producenci starają się ograniczać negatywny wpływ swojej działalności na środowisko? Jakie podejmują działania na rzecz ekologicznego rozwoju?

Nowo odkryty gatunek w rezerwacie Michelin Ouro Verde

Naukowcy z rezerwatu przyrodniczego Michelin Ouro Verde w brazylijskim stanie Bahia odkryli nieznany dotychczas gatunek owada. To wspaniała wiadomość w tak ponurych czasach dla bioróżnorodności naszej planety.

Michelin Uptis – obsypane nagrodami bezpowietrzne opony, których nie da się przebić

Na początku 2019 roku Michelin zaprezentował prototyp odpornych na przebicie opon Uptis (z ang. Unique Puncture-proof Tire System), które powstały dzięki dodatkowym nakładom francuskiego producenta na badania i rozwój. Efekt tych prac został doceniony prestiżowymi nagrodami za innowacyjne rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa, oszczędności i zrównoważonego transportu.