Opony bezdętkowe zrobiły zawrotną karierę od czasów ich wynalezienia ponad 90 lat temu. Stosowane są w motocyklach, rowerach szosowych i górskich oraz oczywiście w nowoczesnych samochodach. Czy znasz historię tych opon? Wiesz, kto je wynalazł? Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać odpowiedzi na te pytania.

Przez Opublikowano dnia: 21 czerwca, 2021Kategorie: Ogólnie o oponach322 słowa1.7 minut na przeczytanie
Historia opon bezdętkowych – kto wynalazł tego rodzaju ogumienie?
Opony – wynalazek o historii sięgającej XIX wieku. © iStock

Czym charakteryzują się opony bezdętkowe?

Są to opony bez osobnej dętki. Jej rolę w tym przypadku przejmuje sama opona. Dzięki swej wytrzymałości opony takie są bardziej odporne na przebicie od ogumienia z tradycyjną dętką. Wewnętrzna membrana opony oraz specjalna konstrukcja obręczy spełniają dwie podstawowe funkcje:

  • utrzymują powietrze
  • zapewniają szczelność

Kto wynalazł opony bezdętkowe?

W 1929 roku Nowozelandczyk Edward Brice Killen opracował pierwszy projekt opon bez dętki. Na swój wynalazek zgłosił patent, który wszedł w życie w 1930 r. Potem firma Michelin rozwinęła ten pomysł i w 1955 r. uruchomiła produkcję pierwszych tego typu opon. Nowy produkt szybko przyjął się na rynku i wkrótce ogumienie bezdętkowe z powodzeniem stosowano w motocyklachrowerach i oczywiście w samochodach.

Historia opon z pewnością potoczyłaby się inaczej bez kilku utalentowanych inżynierów i wynalazców. Oto najważniejsze wydarzenia, które doprowadziły do powstania opon bezdętkowych i nowoczesnego ogumienia:

  • 3500 p.n.e.: wynalezienie koła
  • 1830: Niemiecki inżynier Charles Dietz tworzy podwaliny pod współcześnie znane nam rozwiązania, umieszczając między drewnianą felgą i stalową obręczą warstwę filcu, potem korka, a wreszcie kauczuku, aby poprawić komfort pasażerów swoich pojazdów. Ten wynalazek to pierwszy krok na drodze do opon Michelin.
  • 1834: Charles Goodyear odkrywa zjawisko wulkanizacji (proces sieciowania cząstek w podwyższonej temperaturze prowadzący do otrzymania gumy)
  • 1888: John Boyd Dunlop zgłasza pierwszy patent na opony z wentylem
  • 1889: Dunlop zakłada pierwszą fabrykę, w której stosuje proces wulkanizacji odkryty przez Charlesa Goodyeara
  • 1929: Nowozelandczyk Edward Brice Killen zgłasza we Francji patent na opony bezdętkowe, który wchodzi w życie 1 kwietnia 1930 r.
  • 1955: Michelin opracowuje pierwsze opony bezdętkowe, które odnoszą niebywały sukces komercyjny
  • 1996: Michelin opracowuje technologię Pax System umożliwiającą przejechanie 80 km na przebitej oponie

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł