Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Systemy TPMS niedługo obowiązkowe w SUV-ach i lekkich pojazdach użytkowych

Rada Unii Europejskiej zaproponowała przepisy rozszerzające obowiązek stosowania systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) na lekkie pojazdy użytkowe i SUV-y.

TPMS już niedługo na liście obowiązkowego wyposażenia SUV-ów i lekkich pojazdów użytkowych

TPMS i inne systemy bezpieczeństwa już niedługo na liście obowiązkowego wyposażenia SUV-ów i lekkich pojazdów użytkowych. © Adobe

Rozszerzenie obowiązku na SUV-y i lekkie pojazdy użytkowe

Od 1 listopada 2014 roku wszystkie nowe samochody osobowe muszą być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach zwany w skrócie TPMS (od angielskiej nazwy Tyre Pressure Monitoring System). Do tej pory nie dotyczyło to jednak SUV-ów, ale ten stan rzeczy wkrótce się zmieni. Rada Unii Europejskiej ogłosiła właśnie przepisy zmuszające producentów do wyposażenia nowych pojazdów w tę i inne technologie. TPMS to system, który na bieżąco informuje kierowcę o stopniu napompowania opon. W razie wykrycia nieprawidłowości, na desce rozdzielczej pojazdu wyświetlane jest ostrzeżenie, dzięki któremu kierowca wie, że powinien jak najszybciej zatrzymać auto i sprawdzić ciśnienie, co pozwoli ograniczyć ryzyko wypadku drogowego.

Inne obowiązkowe zabezpieczenia

Obowiązkowe wyposażenie SUV-ów i lekkich pojazdów użytkowych w systemy TPMS nie jest jedyną nowością proponowaną przez Radę UE. W projekcie rozporządzenia znalazły się również zapisy wprowadzające obowiązek wyposażenia tych aut w szereg rozwiązań wymaganych do tej pory tylko w nowych samochodach osobowych. Oprócz wspomnianego systemu TPMS chodzi m.in o inteligentnego asystenta prędkości, alkomat blokujący rozruch pojazdu, funkcję ostrzegania o zmęczeniu oraz sygnał zatrzymania awaryjnego.

Rada UE proponuje także kilka nowości do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, m.in. rejestrowanie danych o prędkości i zadziałaniu systemów bezpieczeństwa przed, w trakcie i po wypadku, a także powiększenie stref ochronnych dla pieszych i rowerzystów. Projekt rozporządzenia będzie teraz przedmiotem debaty w Parlamencie Europejskim, który zadecyduje o jego ostatecznym kształcie.

 

Nasze artykuły o czujnikach ciśnienia TPMS

CZYTAJ TAKŻE

Pirelli Track Adrenaline – aplikacja pozwalająca wycisnąć maksimum z opon P Zero

Na 89. międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie Pirelli zaprezentował nowe rozwiązanie do komunikacji z oponami: Track Adrenaline.

Show Pirelli P Zero w Genewie

Na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie Pirelli zapowiedział ciekawe dodatki do swojej serii sportowej P Zero, między innymi specjalne oznakowanie „Elect” oraz ogumienie „Color Edition”, które będzie fabrycznie montowane w niektórych autach.

Goodyear Golden Sahara II – prototyp autonomicznego samochodu z lat 50 z przezroczystymi oponami

Amerykański producent ogumienia Goodyear zaprezentował prototyp samochodu z lat 50, do którego opracował przezroczyste opony. Odnaleziony po latach Golden Sahara II można podziwiać na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie.

Goodyear Aero – prototypowe opony do samochodów latających i autonomicznych

Goodyear nie przestaje zaskakiwać gości międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie. W 2016 roku amerykański producent zaprezentował opony kuliste, w zeszłym roku – ogumienie na bazie włókien roślinnych, a na tegorocznych targach pokazuje innowacyjny prototyp opon do autonomicznych samochodów przyszłości.