Stoisz na poboczu drogi z dopiero co przebitą oponą i zastanawiasz się, co robić? A może szukasz wyposażenia, jakie warto mieć w aucie na wszelki wypadek? Masz do wyboru różne doraźne sposoby szybkiej naprawy przebitej opony w trasie. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się więcej na ten temat.

Przez Opublikowano dnia: 21 czerwca, 2021Kategorie: Zużycie i przebicie783 słowa4 minut na przeczytanie
Co robić w razie przebicia opony?
© www.istockphoto.com

Jak naprawić przebitą oponę?

Opony dziurawią się w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego lepiej być przygotowanym na taką ewentualność. Odpowiednie wyposażenie pozwoli łatwo naprawić oponę uszkodzoną w wyniku najazdu na wysoki krawężnik lub ostry przedmiot na drodze.

Co warto mieć zawsze pod ręką:

  • koło zapasowe w sprayu lub zestaw naprawczy
  • narzędzie do usuwania ciał obcych z bieżnika
  • kompresor (opcjonalnie)
  • trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa (obowiązkowo)

Koło zapasowe w sprayu

To rozwiązanie doraźne pozwala dojechać do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego w celu kontroli uszkodzonej opony.

Spraye można kupić w hipermarketach, na stacjach benzynowych oraz w sklepach internetowych z akcesoriami samochodowymi. Ceny wahają się od 20 do 60 zł. Uwaga jednak na tanie preparaty, które mogą nieodwracalnie uszkodzić mieszankę gumową, przez co opona nie będzie nadawać się do naprawy. Przed zakupem warto też sprawdzić datę ważności.

Zastosowanie i zalety koła zapasowego w sprayu:

  • rozwiązanie przeznaczone do opon bezdętkowych,
  • nie musisz posiadać koła zapasowego,
  • nadaje się wyłącznie do naprawy uszkodzeń w strefie bieżnika. Nie zakleisz w ten sposób pęknięcia z boku opony.

Po usunięciu ciała obcego z bieżnika należy wcisnąć zawartość opakowania do powstałego otworu. W krótkim czasie specjalna pianka uszczelni dziurę. Potem trzeba już tylko ponownie napompować oponę.

Instrukcja obsługi koła zapasowego w sprayu:

  1. Zdejmij korek z wentyla przebitej opony.
  2. Ostrożnie usuń ciało obce (gwóźdź, szkło itp.), uważając, aby nie powiększyć otworu.
  3. Wsuń końcówkę sprayu do wentyla (nie w miejsce przebicia!) i wyciśnij całą zawartość opakowania, aby zakleić dziurę. Wydostające się wraz z preparatem powietrze pozwoli do pewnego stopnia napompować oponę. Ewentualne braki ciśnienia należy uzupełnić przy użyciu kompresora lub pompki.
  4. Po ponownym uruchomieniu auta jedź powoli, aby równomiernie rozprowadzić preparat wewnątrz opony.
  5. W razie konieczności udaj się na najbliższą stację benzynową lub do warsztatu, aby dopompować naprawione koło.

Jest to rozwiązanie doraźne – umożliwia pokonanie krótkiego dystansu z ograniczoną prędkością. Tak szybko, jak to możliwe, należy oczyścić wnętrze opony z pozostałości pianki uszczelniającej.

Zestaw naprawczy ze sznurem wulkanizacyjnym

Taki zestaw składa się z następujących elementów:

  • zestaw sznurów
  • specjalny klej
  • wrzeciono do powiększania otworu
  • szydło do przewlekania sznura 

Zestaw umożliwia tymczasową naprawę opony bezdętkowej od zewnątrz. Jest dość szybki w użyciu i niedrogi (ok. 40 zł). Najpierw należy powiększyć i zaokrąglić otwór, a następnie umieścić w nim gumowy sznur pokryty klejem.

Zastosowanie zestawu naprawczego ze sznurem:

  • nadaje się wyłącznie do naprawy uszkodzeń w strefie bieżnika opony,
  • auto nie może być zbyt długo zaparkowane, ponieważ grozi to uszkodzeniem struktury opony
  • z tego samego powodu nie należy jeździć z przebitą oponą

Instrukcja obsługi zestawu naprawczego ze sznurem:

  1. Usuń ciało obce z opony
  2. Za pomocą dołączonego wrzeciona powiększ otwór do średnicy sznura
  3. Powleczony klejem sznur umieść w otworze przy użyciu szydła. Siła odśrodkowa może czasem wypchnąć sznur z powrotem na zewnątrz.

Ten sposób niestety nie gwarantuje tak dobrych efektów, jak specjalistyczna naprawa opony od wewnątrz, dlatego go nie zalecamy. Jeżeli jednak musisz skorzystać z tej metody, jak najszybciej udaj się do warsztatu, aby skontrolować opony.

Zestaw naprawczy z kołkami („grzybkami”)

To bardziej niezawodna i dlatego też droższa metoda. Wymaga dokładnego sprawdzenia opony bezdętkowej i naprawy od wewnątrz. Dlatego konieczna jest wizyta u specjalisty, który potrafi zdemontować oponę.

Dostępne na rynku zestawy naprawcze zawierają zwykle:

  • zestaw grzybków o różnych średnicach
  • pistolet
  • dysze
  • preparat wulkanizujący
  • itp.

Poznaj inne, trwałe i skuteczne metody naprawy przebitych opon

Porada rezulteo :

Po naprawie przebitej opony warto sprawdzić ciśnienie i wyregulować wyważenie kół.

Wymiana koła

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem w przypadku przebicia opony jest montaż koła zapasowego. Może to być koło o normalnych rozmiarach lub tzw. „dojazdówka”, czyli koło o mniejszej szerokości, na którym doprowadzisz samochód do najbliższego warsztatu.

Koło można wymienić przy użyciu narzędzi standardowo znajdujących się na wyposażeniu pojazdu. Ale jak to zrobić? Szczegółowe instrukcje oraz wykaz potrzebnych narzędzi znajdziesz w naszym praktycznym poradniku.  

Jeżeli uszkodzona opona nie nadaje się do naprawy, niezwłocznie wymień ją na nową, aby bezpiecznie jeździć i nie stwarzać zagrożenia dla innych użytkowników dróg.

Znajdź nowe opony

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł