Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Pośrednie i bezpośrednie systemy TMPS – jak ich używać?

TPMS to system monitorowania ciśnienia w oponach stanowiący obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów wprowadzonych na rynek od listopada 2014 roku. Rozróżniamy systemy pośrednie i bezpośrednie. W tym dziale wyjaśnimy, czym się różnią te dwa rodzaje i jak się nimi posługiwać.
Dwa systemów monitorowania ciśnienia w oponach

Copyright © fr.fotolia.com

Bezpośredni TPMS – najczęściej stosowane rozwiązanie

Jak sama nazwa wskazuje, mierzy ciśnienie bezpośrednio w czasie rzeczywistym. Każde koło pojazdu wyposażone jest w czujnik ciśnienia, zazwyczaj podłączony do zaworu opony. Czujniki przekazują zmierzone wartości do odbiornika zamontowanego w samochodzie. W razie spadku ciśnienia system zawiadamia kierowcę. Jest to najbardziej powszechne i skuteczne rozwiązanie.

Bezpośredni TPMS

© rezulteo

Zalety:

  • Precyzja i szybkość działania
  • Możliwość dokładnej lokalizacji problemu

Wady:

  • Wymaga specjalnych zabiegów podczas wymiany kół
  • Wymaga konserwacji (wymiana uszczelek)
  • Ograniczona żywotność (od 5 do 7 lat)

Pośredni TPMS – niezwykle prosty w utrzymaniu

Pośredni system TPMS nie mierzy ciśnienia w oponach, tylko analizuje szybkość obrotową poszczególnych kół pojazdu. Za pośrednictwem systemu ABS lub ESP sprawdza, czy koła na tej samej osi obracają się z tą samą prędkością. W razie wykrycia znacznej różnicy (powyżej 20%) system informuje kierowcę o problemie za pomocą sygnału wyświetlanego na desce rozdzielczej.

Pośredni TPMS

© rezulteo

Zalety pośredniego TPMS:

  • Nie wymaga szczególnych zabiegów podczas wymiany opon
  • Prosty i tani
  • Nie wymaga konserwacji

Wady pośredniego TPMS:

  • Niska precyzja i szybkość działania (zwłaszcza w przypadku powolnego spadku ciśnienia)
  • Nie pokazuje, w którym kole występuje problem

TPMS pośredni

TPMS bezpośredni

Technologia

Smiley neutral
Smiley positive

Koszty

Smiley positive
Smiley neutral

Precyzja

Smiley negative
Smiley positive

System czujników

Smiley negative
Smiley positive

Serwisowanie

Smiley positive
Smiley negative

Jak odróżnić bezpośredni system TPMS od pośredniego?

Bezpośredni system TPMS łatwo rozpoznać w przypadku czujników zintegrowanych z zaworami. Zewnętrzna część zaworu jest wtedy sztywna i zazwyczaj wykonana z metalu.  

Bezpośredni TPMS

© rezulteo

W przypadku pośrednich systemów TPMS stosowane są konwencjonalne zawory z giętkiego, czarnego tworzywa.

Pośredni TPMS

© fr.fotolia.com

Niektórzy producenci montują w swoich pojazdach wyłącznie systemy bezpośrednie: BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Opel, Toyota itd.

Inni tylko systemy pośrednie: Seat, Skoda itd.

Jeszcze inni montują różne systemy w różnych modelach aut: Renault, Volkswagen, Audi itd.

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy

TPMS – czujniki ciśnienia

TPMS – system kontroli ciśnienia w oponach
Z mojej opony uszło powietrze

Z mojej opony uszło powietrze

Słabo napompowana opona zagraża Twojemu bezpieczeństwu! Naucz się rozpoznawać alarmy czujnika ciśnienia i wykrywać ewentualne nieszczelności. Poznaj różne metody naprawy opon. W tym dziale znajdziesz wszystkie istotne wskazówki dotyczące utrzymania prawidłowego ciśnienia w oponach.