Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Pośrednie i bezpośrednie systemy TMPS – jak ich używać?

TPMS to system monitorowania ciśnienia w oponach stanowiący obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów wprowadzonych na rynek od listopada 2014 roku. Rozróżniamy systemy pośrednie i bezpośrednie. W tym dziale wyjaśnimy, czym się różnią te dwa rodzaje i jak się nimi posługiwać.
Dwa systemów monitorowania ciśnienia w oponach

Copyright © fr.fotolia.com

Bezpośredni TPMS – najczęściej stosowane rozwiązanie

Jak sama nazwa wskazuje, mierzy ciśnienie bezpośrednio w czasie rzeczywistym. Każde koło pojazdu wyposażone jest w czujnik ciśnienia, zazwyczaj podłączony do zaworu opony. Czujniki przekazują zmierzone wartości do odbiornika zamontowanego w samochodzie. W razie spadku ciśnienia system zawiadamia kierowcę. Jest to najbardziej powszechne i skuteczne rozwiązanie.

Bezpośredni TPMS

© rezulteo

Zalety:

  • Precyzja i szybkość działania
  • Możliwość dokładnej lokalizacji problemu

Wady:

  • Wymaga specjalnych zabiegów podczas wymiany kół
  • Wymaga konserwacji (wymiana uszczelek)
  • Ograniczona żywotność (od 5 do 7 lat)

Pośredni TPMS – niezwykle prosty w utrzymaniu

Pośredni system TPMS nie mierzy ciśnienia w oponach, tylko analizuje szybkość obrotową poszczególnych kół pojazdu. Za pośrednictwem systemu ABS lub ESP sprawdza, czy koła na tej samej osi obracają się z tą samą prędkością. W razie wykrycia znacznej różnicy (powyżej 20%) system informuje kierowcę o problemie za pomocą sygnału wyświetlanego na desce rozdzielczej.

Pośredni TPMS

© rezulteo

Zalety pośredniego TPMS:

  • Nie wymaga szczególnych zabiegów podczas wymiany opon
  • Prosty i tani
  • Nie wymaga konserwacji

Wady pośredniego TPMS:

  • Niska precyzja i szybkość działania (zwłaszcza w przypadku powolnego spadku ciśnienia)
  • Nie pokazuje, w którym kole występuje problem

TPMS pośredni

TPMS bezpośredni

Technologia

Koszty

Precyzja

System czujników

Serwisowanie

Jak odróżnić bezpośredni system TPMS od pośredniego?

Bezpośredni system TPMS łatwo rozpoznać w przypadku czujników zintegrowanych z zaworami. Zewnętrzna część zaworu jest wtedy sztywna i zazwyczaj wykonana z metalu.  

Bezpośredni TPMS

© rezulteo

W przypadku pośrednich systemów TPMS stosowane są konwencjonalne zawory z giętkiego, czarnego tworzywa.

Pośredni TPMS

© fr.fotolia.com

Niektórzy producenci montują w swoich pojazdach wyłącznie systemy bezpośrednie: BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Opel, Toyota itd.

Inni tylko systemy pośrednie: Seat, Skoda itd.

Jeszcze inni montują różne systemy w różnych modelach aut: Renault, Volkswagen, Audi itd.

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy

TPMS – czujniki ciśnienia

TPMS – system kontroli ciśnienia w oponach
Z mojej opony uszło powietrze

Z mojej opony uszło powietrze

Słabo napompowana opona zagraża Twojemu bezpieczeństwu! Naucz się rozpoznawać alarmy czujnika ciśnienia i wykrywać ewentualne nieszczelności. Poznaj różne metody naprawy opon. W tym dziale znajdziesz wszystkie istotne wskazówki dotyczące utrzymania prawidłowego ciśnienia w oponach.