System TPMS, obowiązkowo montowany we wszystkich nowych pojazdach od 1 listopada 2014 roku, na bieżąco monitoruje ciśnienie w oponach i sygnalizuje ewentualny jego spadek na desce rozdzielczej pojazdu. Prosty i praktyczny, nie wymaga szczególnych zabiegów konserwacyjnych. Oto najważniejsze informacje, które zapewnią sprawne działanie Twojego systemu TPMS.
Co należy wiedzieć o konserwacji systemu TPMS?
Aby zapewnić sprawne działanie systemu TPMS, wystarczy przestrzegać trzech prostych zasad:
- Przy każdej wizycie w warsztacie poinformuj personel, że Twoje auto wyposażone jest w TPMS.
- Sprawdź, jakiego rodzaju system posiadasz – pośredni czy bezpośredni. W tym celu wystarczy obejrzeć zawór do pompowania opon:
- Giętki zawór (zwykle z czarnego tworzywa) – pośredni TPMS.
- Sztywny zawór (z tworzywa lub aluminium) – bezpośredni TPMS.
- Jeżeli masz bezpośredni TPMS, zachowaj szczególną ostrożność w następujących sytuacjach:
- Podczas wymiany opon lub kół (z zimowych na letnie i odwrotnie) – konieczne jest sprawdzenie i regulacja przez wykwalifikowanego specjalistę.
- W razie przebicia opony – w żadnym wypadku nie używaj tzw. koła zapasowego w sprayu, ponieważ grozi to uszkodzeniem czujnika TPMS.
Obowiązki mechanika podczas konserwacji systemu TPMS
Pośredni TPMS nie wymaga żadnych szczególnych zabiegów.
Natomiast w przypadku bezpośredniego systemu TPMS mechanik powinien wykonać następujące czynności:
Przy wymianie samych opon (bez felg)
- Kontrola stanu technicznego czujników
- Wymiana uszczelek
- Regulacja zaworów i odbiornika (zależnie od modelu pojazdu i typu czujników)
- Kontrola prawidłowości przesyłu danych z czujników do odbiornika
Przy wymianie całych kół (opony i felgi)
- Sprawdzenie kompatybilności czujników i odbiornika
- Pozostałe standardowe czynności realizowane podczas wymiany opon
Wskazówka rezulteo: Przybliżona żywotność czujników ciśnienia TPMS wynosi od 5 do 7 lat.
Czy system TPMS jest obowiązkowy?