Czy regularnie zamieniasz opony miejscami? To prosty sposób na zapewnienie równomiernego zużycia wszystkich czterech opon, dzięki czemu można dłużej jeździć na tym samym zestawie, a potem wymienić wszystkie opony naraz. Należy jednak przy tym przestrzegać kilku zasad, które zależą od typu bieżnika i rodzaju napędu w samochodzie.
Kiedy przełożyć opony?
Ogumienie pojazdu nie zużywa się równomiernie. Generalnie zawsze szybciej zużywają się opony zamontowane na osi napędowej, która przenosi większe obciążenia.
Dlatego właśnie co 10 do 12 tys. przejechanych kilometrów lub co najmniej raz na rok warto zamienić opony miejscami. Można to zrobić np. przy okazji wymiany opon zimowych na letnie lub odwrotnie.
W jaki sposób rotować opony?
Zasady prawidłowej rotacji zależą ściśle od rodzaju napędu (na przednią / tylną oś / na 4 koła) i typu bieżnika (symetryczny / asymetryczny / kierunkowy).
1. Zacznij od sprawdzenia rodzaju posiadanych opon.
Opony symetryczne mają taki sam kształt bieżnika po obu stronach. W tym przypadku kierunek montażu i obrotów nie ma żadnego znaczenia. Możesz dowolnie zamienić opony miejscami.
Opony asymetryczne mają inny kształt bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie. W związku z tym podczas rotacji należy zwrócić uwagę na zachowanie prawidłowego kierunku montażu. Ułatwiają to oznaczenia zamieszczone na wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony (odpowiednio „inside” i „outside”).
Opony kierunkowe mają charakterystyczny bieżnik w kształcie litery V. Podczas rotacji należy zwrócić uwagę na kierunek strzałki zamieszczonej z boku opony.
Schematy rotacji opon
Czy można zamienić miejscami opony o różnych rozmiarach?
Jeżeli opony na przedniej i tylnej osi różnią się rozmiarem, nie można ich zamienić miejscami. W takim przypadku można jedynie przełożyć opony na tej samej osi, pod warunkiem, że mają one symetryczny bieżnik.
Czy w rotacji można uwzględnić koło zapasowe?
Teoretycznie tak, pod warunkiem jednak, że jest ono dokładnie takie samo jak cztery pozostałe koła w zestawie (ten sam rozmiar, typ, marka i model) i że wszystkie mają symetryczne bieżniki.
Producenci jednak coraz rzadziej wyposażają swoje auta w takie koło zapasowe. W żadnym wypadku nie należy uwzględniać w rotacji koła dojazdowego.
Przymierzasz się do rotacji opon?
Porada rezulteo:
W przypadku samochodów z napędem na cztery koła uwzględnienie koła zapasowego w rotacji jest bardzo dobrym pomysłem. Równomierne zużycie wszystkich opon ma bowiem decydujący wpływ na sprawne działanie układu napędowego. Znaczne różnice w stopniu zużycia poszczególnych kół mogą doprowadzić do uszkodzenia elementów napędu.