Tu znajdziesz najlepsze opony w najlepszej cenie

rezulteo pomaga wybrać i kupić opony

Jak rozpoznać nietypowe zużycie opon?

Zastanawiasz się, czy Twoje opony są w porządku? Guma w niektórych miejscach wydaje Ci się mocniej wytarta? Uważaj! Być może Twoje opony narażone są na nietypowe zużycie z powodu niewłaściwego montażu lub nieprawidłowego ciśnienia. Dowiedz się, jak rozpoznawać nietypowe zużycie i jak mu zaradzić.
Jak rozpoznać nietypowe zużycie opon?

© rezulteo

Ograniczona przydatność wskaźnika zużycia

W głównych rowkach bieżnika znajdują się wskaźniki zużycia, które ułatwiają określenie stanu ogumienia. To małe paski gumy o grubości 1,6 mm, które wskazują minimalną dopuszczalną grubość bieżnika. Kiedy bieżnik zrówna się ze wskaźnikiem, należy wymienić opony na nowe.

Czasem jednak wymiana ogumienia może okazać się konieczna na długo zanim bieżnik na całym obwodzie opony wytrze się do wysokości wskaźnika zużycia. Chodzi tu przede wszystkim o przypadki nadmiernego zużycia niektórych stref opony. Poniżej omawiamy różne rodzaje nietypowego zużycia opon, z którymi możesz się spotkać.

Cztery podstawowe rodzaje nietypowego zużycia opon

Nierównomierne zużycie opon może mieć różne przyczyny. Najczęściej chodzi o problemy natury mechanicznej (brak zbieżności, niewyważenie kół, zawieszenie, przenoszenie napędu), nieprawidłowe ciśnienie (zbyt wysokie lub zbyt niskie) lub zbyt agresywny styl jazdy.

Oto podstawowe rodzaje nietypowego zużycia opon, które musisz nauczyć się rozpoznawać:

Zużycie nieregularne

Cechą charakterystyczną są duże różnice w stopniu zużycia poszczególnych klocków bieżnika. Jedną z oznak tego rodzaju zużycia jest stopniowo nasilający się hałas podczas jazdy.

Zjawisko to zazwyczaj występuje jednocześnie na obu oponach przednich, niekiedy również na tylnych. Do możliwych przyczyn należy nieprawidłowe wyważenie kół, zły stan techniczny amortyzatorów lub nietypowa konstrukcja podwozia. Jeżeli zauważysz objawy nieregularnego zużycia opon, niezwłocznie udaj się do specjalistycznego warsztatu.

nieregularne-zuzycie-opony

© rezulteo

Porada rezulteo:

Aby zapewnić bardziej równomierne zużycie opon, warto regularnie zamieniać miejscami koła przednie i tylne, oczywiście zgodnie z  zasadami rotacji dla danego modelu samochodu i typu ogumienia.

Asymetryczne ząbkowanie bieżnika

Zdecydowanie wyraźniejsze wytarcie gumy po zewnętrznej stronie opony.

Zazwyczaj problem ten występuje jednocześnie na obu oponach tej samej osi. Najczęstszą przyczyną jest nieprawidłowe tarcie o nawierzchnię spowodowane brakiem zbieżności kół. Problem ten może dodatkowo nasilać się przy agresywnej jeździe.

Asymetryczne ząbkowanie bieżnika

© rezulteo

Porada rezulteo:

Uwaga: tego rodzaju zużycie prowadzi do spadku wydajności opon, zwłaszcza w zakresie przyczepności. Dla własnego bezpieczeństwa jak najszybciej udaj się do specjalistycznego warsztatu.

Zużycie środkowej części bieżnika

Wyraźniejsze zużycie w środkowej części bieżnika niż przy brzegach zazwyczaj świadczy o nieprawidłowym ciśnieniu. Prawdopodobną przyczyną takiego stanu rzeczy jest długa jazda z nadmiernie napompowanymi oponami.

Zużycie środkowej części bieżnika

© rezulteo

Porada rezulteo:

Przynajmniej raz na miesiąc sprawdź i wyreguluj ciśnienie w oponach. Zbyt mocno napompowane opony szybciej się zużywają i tracą pierwotną wydajność, zagrażając Twojemu bezpieczeństwu.

Zużycie w części barkowej opony

Odwrotnie niż w poprzednim przypadku, wyraźniejsze zużycie przy brzegach niż w środkowej części opony zazwyczaj świadczy o niedostatecznym ciśnieniu. Najczęstszą przyczyną tego problemu jest długa jazda z niedopompowanymi oponami.  

Zużycie w części barkowej opony

© rezulteo

Porada rezulteo:

Przynajmniej raz na miesiąc sprawdź i wyreguluj ciśnienie w oponach. Niedopompowane opony mają krótszą żywotność i znacznie podnoszą zużycie paliwa ze względu na większy opór toczenia. Nie zapewniają też optymalnej przyczepności na mokrej nawierzchni.

Oprócz czterech wyżej wymienionych rodzajów zużycia możesz spotkać się z innymi uszkodzeniami, które kwalifikują ogumienie do wymiany: pęknięcia, rozerwanie gumy, a także wybrzuszenia lub wgłębienia. W razie wątpliwości nie ryzykuj i zleć kontrolę opon w wyspecjalizowanym warsztacie. Jazda ze zużytym lub uszkodzonym ogumieniem grozi przebiciem opony, akwaplanacją podczas opadów deszczu oraz utratą przyczepności.

Chcę znaleźć fachowca w mojej okolicy

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy

Sprawdzanie zużycia opon przed przeglądem technicznym

Zaliczam przegląd techniczny

Zbliża się termin przeglądu technicznego pojazdu? W tym dziale poznasz wszystkie kryteria brane pod uwagę przy kontroli stanu opon: dopuszczalny stopień zużycia, przepisowe wymiary, montaż różnych opon na przedniej i tylnej osi itd. Poza tym nauczysz się rozpoznawać uszkodzenia i objawy zużycia, przez które auto może nie zaliczyć przeglądu i które zwyczajnie zagrażają Twojemu bezpieczeństwu, jak np. dziury, pęknięcia, wybrzuszenia itp.

Przebita opona

Przebita lub uszkodzona opona

Co robić w przypadku przebicia opony? W tym dziale dowiesz się wszystkiego o kole zapasowym i jego konserwacji, poznasz różne sposoby naprawy przebitych opon (zestaw naprawczy itd.) oraz środki ostrożności, jakie należy zachować podczas jazdy z naprawianą oponą. Dowiesz się również, jak rozpoznać uszkodzenia opon: nadmierne zużycie, wybrzuszenia, pęknięcia itp. Wszystko to dla własnego bezpieczeństwa!

Stopień zużycia opon

TPMS – system kontroli ciśnienia w oponach