Tu znajdziesz najlepsze opony w najlepszej cenie

rezulteo pomaga wybrać i kupić opony

Kiedy trzeba wymienić opony?

Od dłuższego czasu jeździsz na tych samych oponach i zastanawiasz się, jak rozpoznać, że pora na wymianę ogumienia? Czy opony wciąż są sprawne? Ile lat można używać tych samych opon? Naucz się rozpoznawać oznaki zużycia, które wskazują, że nadchodzi pora na wymianę ogumienia.
Kiedy trzeba wymienić opony?

© Fotolia

W jaki sposób opony się zużywają?

Zużyte opony wcale nie muszą być stare. Poza okresem użytkowania opon, na ich zużycie wpływa kilka innych czynników:

  • Skład mieszanki gumowej

Żywotność ogumienia zależy od jakości zastosowanych materiałów (gumy, drutów stalowych, włókien tekstylnych itp.). Dlatego przy wyborze opon warto zwrócić uwagę na wyniki testów trwałości i wydajności poszczególnych modeli.

  • Warunki pogodowe

Mimo że mieszanka gumowa jest stosunkowo odporna na wahania temperatury, należy pamiętać, że opony zużywają się znacznie szybciej w czasie mrozów i upałów.

  • Warunki użytkowania ogumienia

Stan nawierzchni drogowej, styl jazdy (prędkość, przyspieszanie, hamowanie itd.) oraz konserwacja opon (m.in. regularne pompowanie do zalecanej wartości ciśnienia) również wpływają na szybkość zużycia.

  • Miejsce montażu w pojeździe

Opony na przedniej i tylnej osi zużywają się z różną szybkością. Na przykład w samochodach z napędem na przednią oś opony przednie zużywają się około 2 razy szybciej od tylnych. Dlatego warto od czasu do czasu zamienić opony miejscami.  

Poznaj zasady rotacji kół

  • Warunki przechowywania opon

Zadbaj o odpowiednie warunki przechowywania opon letnich zimną i zimowych latem. Wentylacja pomieszczenia, wahania temperatury, warunki oświetleniowe, narażenie na rozpuszczalniki, a nawet sposób ułożenia opon podczas przechowywania mogą istotnie wpływać na szybkość zużycia.

Przeczytaj nasze porady dotyczące właściwego przechowywania opon

Jak ocenić stan zużycia opon?

Najważniejsze oznaki zużycia, które sygnalizują konieczność wymiany ogumienia:

  • Grubość bieżnika na równi ze wskaźnikiem zużycia

Przepisy obowiązujące w Europie nakazują wymianę opon, kiedy głębokość rowków bieżnika spadnie poniżej 1,6 mm. Ocenę głębokości ułatwia wskaźnik zużycia (TWI) umieszczony w rowkach między klockami bieżnika. Kiedy grubość bieżnika zrówna się z tym wskaźnikiem, należy niezwłocznie wymienić opony na nowe.

  • Różnica głębokości głównych rowków opon na tej samej osi przekracza 5 mm

Tak duże różnice w zużyciu opon zamontowanych na tej samej osi mogą niekorzystnie odbić się na zachowaniu pojazdu na drodze. Nie ryzykuj!

  • Nietypowe zużycie jednej z opon

W razie stwierdzenia nieregularnego lub jednostronnego zużycia bieżnika, czy też nadmiernego zużycia w części środkowej lub barkowej nie wystarczy sama wymiana opon – przede wszystkim należy ustalić przyczynę takiego stanu rzeczy. Może być to problem mechaniczny (zbieżność, wyważenie kół itp.) lub niewłaściwe (zbyt wysokie lub zbyt niskie) ciśnienie w oponach.

Dowiedz się, jak rozpoznać nietypowe zużycie

  • Uszkodzenie jednej z opon

Jeżeli zauważysz jakiekolwiek odkształcenia, wybrzuszenia, dziury, pęknięcia, naderwania lub inne uszkodzenia na bieżniku, w strefie barkowej lub z boku opony, nie zwlekaj z wymianą – dalsza jazda grozi przebiciem, a nawet „wystrzeleniem” opony.

Porada rezulteo:

Zwróć również uwagę, czy rozmiar stosowanych opon oraz indeks nośności i prędkości są zgodne z zaleceniami producenta samochodu.

Czym grozi jazda z wytartymi bieżnikami?

Opona zużyta w 50% traci około 20% swej nominalnej przyczepności. Przy wytartych bieżnikach znacznie spada przyczepność pojazdu i wydłuża się droga hamowania na mokrej nawierzchni. Wzrasta również ryzyko akwaplanacji i utraty kontroli nad samochodem.

Ponadto, jeżeli w toku likwidacji szkód po wypadku ubezpieczyciel stwierdzi nadmierne zużycie opon, może uznać Cię za sprawcę i odmówić wypłaty odszkodowania.

Porada rezulteo:

Nie czekaj, aż grubość bieżnika spadnie do dopuszczalnego minimum. Wymień opony wcześniej, aby zachować maksymalną przyczepność!

Trzy wskazówki dotyczące wymiany opon

  • Regularnie sprawdzaj stan zużycia ogumienia: opony starsze niż 5 lat warto kontrolować co najmniej raz do roku
  • Nie zakładaj opon starszych niż 10-letnie, nawet jeśli nigdy nie były używane i przeleżały cały ten czas w idealnych warunkach

Oznaczenie DOT pozwala sprawdzić datę produkcji opony – dowiedz się, jak je znaleźć i prawidłowo interpretować

  • Najlepiej wymienić od razu wszystkie cztery opony: jeśli jednak zdecydujesz się na wymianę tylko dwóch opon, zamontuj nowe opony na tylnej osi, aby poprawić przyczepność tylnych kół w razie gwałtownego hamowania i na ostrych zakrętach. Jazda z nowymi oponami na przedniej osi i zużytymi na tylnej grozi utratą kontroli nad samochodem, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

Musisz zmienić opony? Z porównywarką rezulteo znajdziesz opony najlepiej pasujące do Twojego samochodu oraz indywidualnych wymagań:

Wyszukaj opony

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy

Sprawdzanie zużycia opon przed przeglądem technicznym

Zaliczam przegląd techniczny

Zbliża się termin przeglądu technicznego pojazdu? W tym dziale poznasz wszystkie kryteria brane pod uwagę przy kontroli stanu opon: dopuszczalny stopień zużycia, przepisowe wymiary, montaż różnych opon na przedniej i tylnej osi itd. Poza tym nauczysz się rozpoznawać uszkodzenia i objawy zużycia, przez które auto może nie zaliczyć przeglądu i które zwyczajnie zagrażają Twojemu bezpieczeństwu, jak np. dziury, pęknięcia, wybrzuszenia itp.

Stopień zużycia opon

TPMS – system kontroli ciśnienia w oponach