Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Czy systemy wspomagania naprawdę ułatwiają jazdę po śniegu?

Czy Twój samochód jest wyposażony w ABS, wspomaganie hamowania, układ kontroli trakcji lub stabilizacji toru jazdy? Podczas jazdy po śniegu te wyrafinowane systemy mogą czasami działać w bardzo nietypowy sposób. Naucz się przewidywać ich zachowanie, aby nie dać się zaskoczyć!
Układy wspomagania a jazda po śniegu

Jak najlepiej wykorzystać układy wspomagania podczas jazdy po śniegu? © pixabay.com

Każdy układ wspomagania zachowuje się inaczej podczas jazdy po śniegu

Układy wspomagania kontrolują silnik i hamulce, aby pomóc kierowcy zachować kontrolę nad pojazdem w sytuacjach awaryjnych. Podczas jazdy po śniegu mogą one jednak zachowywać się w nieoczekiwany sposób. Przeczytaj więcej na ten temat, aby nie dać się zaskoczyć.

ABS – układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania

Podczas gwałtownego hamowania czujnik układu ABS wykrywa zablokowanie kół pojazdu i natychmiast zmniejsza nacisk hamulca na dane koło. Pozwala to zapobiec zablokowaniu się koła, a w efekcie też niekontrolowanemu poślizgowi auta. Zadziałanie układu ABS można łatwo stwierdzić po wyczuwalnych drganiach pedału hamulca. W takiej sytuacji droga hamowania może jednak ulec wydłużeniu. Na zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni może być nawet dwu- lub trzykrotnie dłuższa!

Czasami układ ABS może też reagować w nieoczekiwany sposób, gdy „nie zrozumie” skomplikowanej sytuacji na drodze, np. różnicy w przyczepności prawych i lewych kół podczas jazdy po wyboistej drodze lub jezdni tylko częściowo pokrytej śniegiem.

Porada rezulteo 

Podczas jazdy po śniegu zredukuj prędkość jazdy i staraj się hamować tak wcześnie, jak to tylko możliwe.

ESP – układ stabilizacji toru jazdy

Układ ESP włącza się, gdy odpowiedni czujnik wykryje, że koła pojazdu wynoszone są w przeciwnym kierunku niż ustawiono kierownicę (podsterowność lub nadsterowność). W takiej sytuacji układ koryguje tor jazdy, aktywując hamulce i redukując wtrysk paliwa do silnika, co ogranicza możliwość przyspieszania i może być uciążliwe, zwłaszcza podczas jazdy pod górę.

Porada rezulteo 

Podczas kierowania autem wyposażonym w ESP należy wziąć pod uwagę potencjalne straty prędkości generowane przez system przy nieznacznych odchyleniach toru jazdy.

BAS – wspomaganie nagłego hamowania

W sytuacjach awaryjnych może zdarzyć się, że pedał hamulca zostanie wciśnięty niedostatecznie mocno lub odrobinę za wolno. Układ wspomagania ma za zadanie skorygować te niedociągnięcia. Mierzy on prędkość wciskania pedału i zwiększa ciśnienie w hamulcach, co pozwala niemal od razu uzyskać maksymalną siłę hamowania.

ASR – układ kontroli trakcji

W sytuacjach awaryjnych może zdarzyć się, że pedał hamulca zostanie wciśnięty niedostatecznie mocno lub odrobinę za wolno. Układ wspomagania ma za zadanie skorygować te niedociągnięcia. Mierzy on prędkość wciskania pedału i zwiększa ciśnienie w hamulcach, co pozwala niemal od razu uzyskać maksymalną siłę hamowania.

Układ kontroli trakcji zapobiega ślizganiu się kół napędowych podczas przyspieszania. Jest szczególnie przydatny podczas ruszania z miejsca, zwłaszcza na śniegu lub lodzie. Gdy jedno koło napędowe zaczyna buksować, układ obniża moc, ale nie przenosi jej na drugie koło (z wyjątkiem niektórych układów ze specjalnie zaprojektowanym mechanizmem różnicowym). Jeśli drugie koło napędowe również zacznie buksować, układ ASR będzie dalej obniżał moc silnika, aż do odzyskania przyczepności przez oba koła.

Podczas rozruchu na śliskiej nawierzchni, np. zaśnieżonej lub oblodzonej drodze, układ ASR może czasem ograniczyć moc silnika do tego stopnia, że auto nie będzie w stanie ruszyć z miejsca. W takim przypadku pozostaje tylko jedno wyjście – tymczasowe wyłączenie układu.

Porada rezulteo

Jeżeli moc silnika okaże się zbyt słaba podczas ruszania pod górę na zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni, wyłącz układ ASR i uruchom go ponownie po odzyskaniu przyczepności.

Opony zimowe zaprojektowane z myślą o poprawie skuteczności układów wspomagania

W obliczu rosnącej popularności układów wspomagania producenci ogumienia rozszerzają swój asortyment o opony zoptymalizowane pod kątem tych systemów. Na przykład model TS 860 serii WinterContact firmy Continental został zaprojektowany z myślą o poprawie skuteczności układu stabilizacji toru jazdy (ESP). Wszystko to dzięki specjalnym lamelom na bieżniku, które lepiej dopasowują się do wyznaczonego kierunku jazdy.

Przeczytaj o testach tych opon przeprowadzonych przez rezulteo

Porada rezulteo 

Niezależnie od układów wspomagania zastosowanych w Twoim aucie, podczas jazdy po śniegu zawsze pamiętaj o dostosowaniu prędkości i zachowaj bezpieczną odległość od innych samochodów na wypadek nagłego hamowania. Warto też zaopatrzyć się w łańcuchy tradycyjne lub tekstylne, które mogą okazać się bardzo pomocne w niektórych szczególnie trudnych sytuacjach.

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy

Jazda w trudnych warunkach

Dostosowanie stylu jazdy

Sposób prowadzenia pojazdu należy dostosować do warunków panujących na drodze i ewentualnych zagrożeń. Jazda zimą, na zaśnieżonej lub mokrej nawierzchni, jazda z kołem zapasowym, z zamontowanymi łańcuchami śniegowymi lub tekstylnymi, stosowanie opon z kolcami itp. Naucz się oceniać ryzyko i dowiedz się, jak reagować za kierownicą, np. w razie akwaplanacji. W tym dziale wyjaśnimy również, jak działają układy wspomagania jazdy takie jak ABS, ESP czy ASR i jak interpretować zachowanie pojazdu w razie trudności na drodze.

Wypad na narty

Wypad na narty

Wybierasz się na urlop w góry? Aby bezpiecznie jeździć zimą, zwłaszcza na dłuższych trasach, zadbaj o właściwe wyposażenie: opony zimowe, łańcuchy śniegowe itd. Dowiedz się, jak wyregulować ciśnienie w oponach w zależności od panującej temperatury, kiedy i jak zakładać łańcuchy, a także jak dostosować sposób prowadzenia pojazdu. Zanim ruszysz w drogę, dla własnego bezpieczeństwa koniecznie pamiętaj, aby sprawdzić ciśnienie i stopień zużycia opon.