Opony zwykle dziurawią się w najmniej odpowiednim momencie, a wymiana koła na poboczu drogi może nastręczać dużych trudności. Przygotuj się na taką ewentualność i przeczytaj nasz praktyczny poradnik na temat montażu koła zapasowego.
Jak zamontować koło zapasowe?
Jeżeli przebita opona nie nadaje się do naprawy lub nie masz pod ręką zestawu do łatania dziur, pozostaje Ci stare i skuteczne rozwiązanie, czyli montaż koła zapasowego. Wbrew pozorom, nie jest to wcale takie trudne.
Wystarczy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:
1. Zadbaj o bezpieczeństwo:
- Przestaw samochód w bezpieczne miejsce, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych użytkowników drogi. Zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć pierwszy bieg.
- Załóż kamizelkę odblaskową i ustaw trójkąt ostrzegawczy co najmniej 30 metrów za samochodem.
2. Przygotuj niezbędny sprzęt:
- Lewarek.
- Koło zapasowe (może być w bagażniku, pod autem albo w innym miejscu – sprawdź w instrukcji obsługi samochodu).
- Klucz krzyżak.
3. Przygotuj koło:
- W razie konieczności zdejmij pokrywę lub kołpak.
- Poluzuj wszystkie nakrętki (ok. 2 obroty klucza w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara). W razie potrzeby możesz nacisnąć klucz nogą.
4. Ustaw lewarek
- Umieść lewarek w przewidzianym do tego celu miejscu.
- Podnieś auto na taką wysokość, aby koło przestało stykać się z podłożem.
5. Zdemontuj koło
- Wykręć wszystkie nakrętki i odłóż w bezpieczne miejsce, aby ich nie zgubić.
- Ściągnij koło.
6. Zamontuj koło zapasowe
- Umieść koło na osi.
- Załóż i dokręć wszystkie nakrętki, obracając kluczem zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
7. Opuść samochód
- Przy użyciu lewarka opuść auto na ziemię.
- Złóż lewarek.
8. Dokręć koło
- Nie dokręcaj za mocno nakrętek jeżeli koło trzeba będzie wkrótce ponownie zdemontować.
- W razie potrzeby zamontuj kołpak.
9. Pozbieraj narzędzia
- Umieść przebite koło na miejscu koła zapasowego.
- Schowaj lewarek, klucz i pozostałe narzędzia.
Porada rezulteo
Sprawdź, czy koło zapasowe jest prawidłowo napompowane.
Po zamontowaniu koła zapasowego możesz powoli i ostrożnie dojechać do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego.
Masz w aucie tzw. koło dojazdowe?
Twój samochód może być wyposażony w standardowe koło zapasowe lub w tzw. koło dojazdowe. Na czym polega różnica?
Koło dojazdowe: jest węższe od standardowego koła i przeznaczone do użytku wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Na takim kole można jeździć z prędkością nie większą niż 80 km/h.
Koło zapasowe standardowe: takie samo jak koła zamontowane w danym samochodzie. Może ewentualnie różnić się marką opony lub typem felgi. W celu dojazdu do warsztatu dopuszczalne jest zastosowanie różnych opon na tej samej osi.
Po złapaniu gumy
Pamiętaj, że zgodnie z przepisami różnica w głębokości rowków opon zamontowanych na tej samej osi nie może przekraczać 5 mm. Przy większej różnicy trzeba będzie niestety wymienić dwie opony.
Po zakupie i zamontowaniu nowej opony koniecznie umieść koło zapasowe z powrotem na swoim miejscu i sprawdź stan awaryjnego wyposażenia pojazdu. Pomocne wskazówki:
- Sprawdź ciśnienie w nowej oponie
- Sprawdź różnice w stopniu zużycia opon (w szczególności na tej samej osi)
- Sprawdź kompletność wyposażenia potrzebnego do wymiany koła: lewarek, klucz, koło zapasowe, kompresor, kamizelka odblaskowa, trójkąt ostrzegawczy itp.
- Zaopatrz się w zestaw naprawczy
- Dowiedz się, czy Twoje ubezpieczenie obejmuje usługi pomocy drogowej