Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Przebita opona, awaria hamulców, utrata kontroli – odruchy, które ratują życie

Każdemu może przydarzyć się awaria hamulców, przebicie opony lub chwilowa utrata kontroli nad pojazdem. Przygotuj się na każdą ewentualność – dowiedz się, jak reagować i jakie działania podjąć, aby nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i pasażerów.
Jazda w sytuacjach awaryjnych

Naucz się, jak prawidłowo reagować, aby nie utracić kontroli nad pojazdem. © fotolia.com

Dwa najważniejsze odruchy sprawdzające się w każdej sytuacji

Po pierwsze, w miarę możliwości staraj się zachować zimną krew – to pomoże w podjęciu prawidłowych decyzji. Na szali waży się bezpieczeństwo Twoich pasażerów i samochodu. Oto kilka prostych zasad, które warto znać.

Dwa najważniejsze odruchy, które pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem:

  • Najpierw kierownica, potem hamulec
  • Żadnych gwałtownych manewrów przy dużej prędkości

Pamiętaj też o jak najszybszym włączeniu świateł awaryjnych, aby poinformować innych kierowców, że jesteś w tarapatach. Po opanowaniu i zatrzymaniu auta załóż kamizelkę odblaskową i ustaw trójkąt ostrzegawczy w bezpiecznym  i dobrze widocznym miejscu.

Co robić w razie przebicia opony?

Niespodziewane przebicie lub wystrzelenie opony może poważnie zagrażać bezpieczeństwu na drodze, zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością. Dwie najważniejsze sprawy, o których należy pamiętać w takich sytuacjach:

  • Pewnie chwyć obiema rękami kierownicę, aby utrzymać prosty tor jazdy podczas hamowania
  • Po odzyskaniu kontroli stopniowo zmieniaj biegi na coraz niższe, aby zwolnić i w końcu zatrzymać auto
  • Znajdź bezpieczne i w miarę możliwości płaskie miejsce do zaparkowania

Zatrzymaj samochód, zaciągnij hamulec ręczny i oceń sytuację.

Potem już możesz przystąpić do montażu koła zapasowego. Pamiętaj, że maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy z takim kołem to 80 km/h, dlatego warto czym prędzej naprawić lub wymienić uszkodzoną oponę.

Jeżeli zdecydujesz się kontynuować jazdę z przebitym kołem i opona wystrzeli, pamiętaj, że nie będzie można jej naprawić.

Co robić w przypadku awarii hamulców?

Oczywiście najlepiej byłoby uniknąć takich sytuacji, w czym pomogą regularne kontrole sprawności układu hamulcowego oraz wyrobienie nawyku testowania hamulców – w tym celu wystarczy kilkakrotnie wcisnąć środkowy pedał przed każdym stromym zjazdem i po wjechaniu w głębszą kałużę. Jeżeli mimo wszystko dojdzie jednak do awarii hamulca, bezwzględnie należy stosować się do poniższych zasad:

  • Zachowaj spokój i włącz światła awaryjne
  • Przy prędkości jazdy poniżej 30 km/h możesz delikatnie pociągnąć dźwignię hamulca ręcznego, aby wytracić szybkość
  • Natomiast powyżej 30 km/h należy bardzo uważać z hamulcem ręcznym ze względu na ryzyko zablokowania kół i utraty kontroli nad pojazdem. Stopniowo zmieniaj biegi na coraz niższe, aby zredukować prędkość
  • Spróbuj wykorzystać ukształtowanie okolicznego terenu (podjazdy, żwir itp.).
  • Po odzyskaniu kontroli nad pojazdem zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, np. na pasie awaryjnym lub na bocznej drodze, uważając na inne samochody (dobrze zjechać np. za barierki przydrożne), ponieważ pobocza są bardzo niebezpieczne

Co robić w razie utraty kontroli nad pojazdem?

Podczas jazdy w normalnych warunkach samochód zachowuje stabilność, ponieważ wszystkie 4 koła stykają się z jezdnią i obracają z jednakową prędkością. Niektóre manewry – np. zbyt gwałtowne przyspieszanie lub hamowanie, zwłaszcza na zakrętach – mogą tę stabilność poważnie zakłócić.

Jazda po linii prostej

Jak odzyskać kontrolę nad autem podczas jazdy po linii prostej:

  • Zachowaj spokój i pewnie złap kierownicę obiema rękami
  • Stopniowo zwalniaj pedał gazu
  • Nie hamuj zbyt gwałtownie i w żadnym wypadku nie używaj hamulca ręcznego, tylko stopniowo zmieniaj biegi na coraz niższe, aby zredukować prędkość
  • W razie poślizgu skoryguj tor jazdy, kręcąc kierownicą w taki sposób, aby odzyskać przyczepność i kontrolę nad samochodem

Na zakrętach

Podczas skręcania siła odśrodkowa wypycha samochód na zewnątrz łuku. Zjawisko to może doprowadzić do utraty sterowności – tylne koła pojazdu zaczynają się ślizgać po jezdni w wyniku zbyt gwałtownego hamowania, z powodu nadmiernego zużycia bieżnika lub podobnych przyczyn.

przedstawionej sytuacji

© Wikimedia

Zalecany sposób postępowania w przedstawionej sytuacji:

  • Zachowaj zimną krew i zwolnij sprzęgło, aby lepiej rozłożyć ciężar  
  • Ustaw koła w pożądanym kierunku jazdy
  • Zwolnij pedał hamulca i stopniowo zmieniaj biegi na coraz niższe, aby zredukować prędkość
  • W żadnym wypadku nie używaj hamulca ręcznego

Zbyt gwałtowne przyspieszanie na zakręcie również może skończyć się utratą kontroli nad pojazdem. Inaczej niż w przypadku hamowania, przyspieszanie na zakrętach grozi poślizgiem kół na osi napędowej. W takiej sytuacji może dojść do niebezpiecznej utraty kontroli nad przednią częścią pojazdu.

takich przypadkach

© Wikimedia

Zalecany sposób postępowania w takich przypadkach:

  • Zachowaj spokój i nie kręć zbyt mocno kierownicą
  • Zwolnij pedał gazu i zacznij delikatnie hamować
  • Jeżeli masz samochód z napędem na przednią oś, całkowicie zwolnij pedał sprzęgła, aby przywrócić napęd na przednie koła.

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy

Jazda w trudnych warunkach

Dostosowanie stylu jazdy

Sposób prowadzenia pojazdu należy dostosować do warunków panujących na drodze i ewentualnych zagrożeń. Jazda zimą, na zaśnieżonej lub mokrej nawierzchni, jazda z kołem zapasowym, z zamontowanymi łańcuchami śniegowymi lub tekstylnymi, stosowanie opon z kolcami itp. Naucz się oceniać ryzyko i dowiedz się, jak reagować za kierownicą, np. w razie akwaplanacji. W tym dziale wyjaśnimy również, jak działają układy wspomagania jazdy takie jak ABS, ESP czy ASR i jak interpretować zachowanie pojazdu w razie trudności na drodze.

Bezpieczna jazda

Porady i wskazówki na temat bezpiecznej jazdy w czasie deszczu