Pewnie momentami trudno Ci zorientować się w rozbudowanej ofercie sprzedawców opon? Nic dziwnego, istnieje przecież tyle rodzajów ogumienia o różnych parametrach, przeznaczonych do użytku w konkretnych warunkach pogodowych i typach pojazdów. Proponujemy Ci przeczytać nasz poradnik, który z pewnością pomoże Ci w doborze najwłaściwszych opon do Twojego samochodu.
Pewnie momentami trudno Ci zorientować się w rozbudowanej ofercie sprzedawców opon? Nic dziwnego, istnieje przecież tyle rodzajów ogumienia o różnych parametrach, przeznaczonych do użytku w konkretnych warunkach pogodowych i typach pojazdów. Proponujemy Ci przeczytać nasz poradnik, który z pewnością pomoże Ci w doborze najwłaściwszych opon do Twojego samochodu.
Podział opon ze względu na warunki klimatyczne
Jeżeli planujesz zakup ogumienia dostosowanego do warunków klimatycznych…
Opony letnie
Opony letnie przeznaczone są do jazdy w temperaturach powyżej 7°C.
- elastyczność
- optymalna przyczepność
- dobre trzymanie się drogi, zwłaszcza na suchej nawierzchni i przy sztywnym bieżniku. Z kolei opony z głębszym bieżnikiem lepiej sprawdzają się na mokrej nawierzchni.
Opony zimowe
Opony zimowe wykonane są z materiału, który zachowuje elastyczność w niskich temperaturach (poniżej 7°C). Bieżnik ma znacznie głębsze rowki, które umożliwiają sprawne odprowadzanie wody i śniegu. Choć polskie przepisy nie nakładają obowiązku stosowania opon zimowych, warto zamontować je w swoim samochodzie na okres od listopada do marca.
- trakcja
- hamowanie
Opony nordyckie
Opony nordyckie to opony przystosowane do użytku w temperaturach poniżej -10°C w rejonach, w których lód i śnieg zalegają na drogach przez wiele miesięcy w roku.
- Opony nordyckie bez kolców: przeznaczone do użytku w ekstremalnie niskich temperaturach, ale pozbawione metalowych wypustek zwanych kolcami
- Opony nordyckie z kolcami (lub z możliwością dodania kolców): opony wyposażone w metalowe wypustki. Przed zamontowaniem takich opon warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, ponieważ w niektórych krajach ich stosowanie jest zabronione.
- doskonała przyczepność na zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni
Opony całoroczne
Opony całoroczne (zwane też uniwersalnymi lub wielosezonowymi) to rozwiązanie kompromisowe między oponami letnimi i zimowymi, polecane przede wszystkim tam, gdzie zimy są łagodne i krótkie.
Chcę wyszukać opony całoroczne
Podział opon ze względu na typ pojazdu
Jeżeli szukasz opon do samochodu osobowego…
Standardowe opony przeznaczone do samochodów o małej i średniej mocy (sedan, minivan, samochody miejskie) dobrze sprawdzą się zarówno na zatłoczonych ulicach, jak i na autostradzie.
- trwałość
- bezpieczeństwo
- oszczędność paliwa (tzw. „opony ekologiczne” charakteryzują się mniejszym oporem toczenia)
Opony o wysokiej wydajności przeznaczone są do samochodów klasy premium oraz mocniejszych sedanów.
- lepiej znoszą większe przyspieszenia
- hamowanie
- komfort (zwłaszcza przy wyższych bokach)
- dynamiczna jazda (zwłaszcza przy niższych bokach)
Opony o wysokiej wydajności są specjalnie zaprojektowane do bardzo szybkiej jazdy (wskaźnik prędkości V, W, Y lub Z – tj. od 240 do 300 km/h) samochodami o potężnych silnikach, jak najwyższej klasy sedany czy auta sportowe. Wzorowane na ogumieniu typowo wyścigowym, zapewniają wyjątkowe osiągi przy bardzo dużych prędkościach:
- precyzja
- reaktywność
- przyczepność
- stabilność na zakrętach przy suchej i mokrej nawierzchni
Opony typu semi-slick mogą być stosowane zarówno na drogach publicznych, jak i na torach wyścigowych, co na pewno ucieszy fanów wyczynowej jazdy, ponieważ eliminuje konieczność wymiany ogumienia przed i po każdych zawodach.
- znakomita wydajność
- bardzo wysoka przyczepność, ale tylko na suchej nawierzchni
- niski komfort akustyczny i trwałość
Jeżeli szukasz opon do samochodu terenowego lub SUV-a…
Opony „drogowe” i „wysoko wydajne” z oznaczeniem H/T (Highway terrain) do samochodów terenowych i SUV-ów przeznaczone są głównie do użytku na jezdni. Mają podobne parametry co ogumienie do aut osobowych, ale charakteryzują się znacznie wyższym indeksem nośności:
- dobre trzymanie się drogi przy dużych prędkościach
- przyzwoite zachowanie na mokrej nawierzchni
- komfort jazdy trwałość
- czas jazdy w terenie < 20%
Najbardziej uniwersalne są opony z oznaczeniem A/T (All Terrain). : równie dobrze sprawdzą się na drodze, co poza nią, tak przy jeździe rekreacyjnej, jak i profesjonalnej :
- przyzwoite zachowanie na drodze
- całkiem niezła trakcja na niestabilnym lub kamienistym podłożu
- wzmocniona konstrukcja dobrze utrzymuje masę pojazdu
- czas jazdy w terenie < 50% (wydajność „drogowa” i „terenowa” zależy od modelu opony 4×4 AT)
Opony „terenowe” z oznaczeniem M/T (Mud Terrain) przeznaczone są do jazdy w wyjątkowo ciężkich warunkach, np. po kamienistym podłożu, w głębokim błocie lub na stromych zboczach. Stworzone z myślą o zawodowcach pracujących z dala od cywilizacji, zostały bardzo dobrze przyjęte przez zapalonych amatorów rajdów i wyścigów.
- nienaganna trakcja
- solidność
- wzmocniona konstrukcja dobrze utrzymuje masę pojazdu i zapewnia lepszą odporność na przebicie lub rozerwanie
- ograniczona wydajność na drodze
- słabe trzymanie się drogi
- hałas
- czas jazdy w terenie < 80 %
Jeżeli szukasz opon do samochodu użytkowego, furgonetki lub kampera…
Tego typu ogumienie przeznaczone jest zarówno do pojazdów użytkowych, jak i mniejszych furgonetek oraz kamperów. Niektóre opony mają zamieszczoną z boku literę C, która wskazuje podwyższony indeks nośności.
- bezpieczeństwo
- komfort jazdy
- trwałość
- przyzwoite zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni
- solidność
Podział opon ze względu na szczególne właściwości
Jeżeli szukasz opon o szczególnych właściwościach lub specjalnej technologii, dowiedz się najpierw, jak z nich korzystać.
Opony runflat: opony samonośne, które umożliwiają dalszą jazdę w razie przebicia. Dzięki specjalnie wzmocnionym bokom opona runflat zachowuje odpowiedni kształt nawet po utracie ciśnienia. Pozwala to ograniczyć ryzyko utraty kontroli nad pojazdem w tej szczególnej sytuacji i przejechać jeszcze nawet 80 km z maksymalną prędkością 80 km/h.
Wielu znanych producentów ogumienia posiada tego typu opony w swojej ofercie, należy jednak wziąć pod uwagę, że ich właściwości użytkowe mogą różnić w zależności od zastosowanej technologii, którą można rozpoznać po oznaczeniu zamieszczonym z boku:
Oznaczenia runflat | Producent |
EMT, SST | Dunlop |
EMT, ROF | Goodyear |
SSR | Continental |
Run on Flat | Pirelli |
RFT | Bridgestone |
ZP | Michelin |
MOE | Mercedes |
RSC | BMW |
- Opony wzmacniane: wyższy indeks nośności oznacza, że mogą wytrzymać większe obciążenie, przez co dobrze nadają się do samochodów rodzinnych, dużych limuzyn, SUV-ów i mniejszych pojazdów użytkowych. Tego typu opony można rozpoznać po specjalnych oznaczeniach umieszczonych na ścianie bocznej (które mogą różnić się nawet w przypadku ogumienia tej samej marki): XL, Renforcé, RF, Extra Load lub Reinforced.
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z polskim prawem zakazane jest montowanie w pojeździe opon o indeksie nośności niższym niż miało fabrycznie zamontowane ogumienie. Z tego powodu nie można wymienić opon wzmacnianych na standardowe.
- Opony seal: standardowe opony z dodatkową warstwą preparatu uszczelniającego, który blokuje wyciek powietrza w razie przebicia.
- Koło dojazdowe: nazywane potocznie „dojazdówką” zajmuje niewiele miejsca w bagażniku. Pozwala spokojnie dojechać do najbliższego warsztatu w razie uszkodzenia opony. Dość hałaśliwy bieżnik przypomina kierowcy, że nie powinien przekraczać 80 km/h, a maksymalny dystans, jaki można w ten sposób pokonać to 80 km.