Przymierzasz się do zakupu opon, ale nie wiesz jaki bieżnik wybrać – symetryczny, asymetryczny, a może kierunkowy? Pamiętaj, że typ bieżnika wpływa na zachowanie opon w różnych warunkach drogowych. Dowiedz się więcej o zaletach i wadach różnych rodzajów bieżników i wybierz taki, który najlepiej sprawdzi się w Twoim samochodzie.

Przez Opublikowano dnia: 18 czerwca, 2021Kategorie: Wybrać i porównać opony699 słowa3.7 minut na przeczytanie

Przymierzasz się do zakupu opon, ale nie wiesz jaki bieżnik wybrać – symetryczny, asymetryczny, a może kierunkowy? Pamiętaj, że typ bieżnika wpływa na zachowanie opon w różnych warunkach drogowych. Dowiedz się więcej o zaletach i wadach różnych rodzajów bieżników i wybierz taki, który najlepiej sprawdzi się w Twoim samochodzie.

Jaki bieżnik opon wybrać – symetryczny, asymetryczny czy kierunkowy?
© rezulteo

Opony symetryczne – pewny wybór

opona symetryczna
© Kumho

Jak sama nazwa wskazuje, opony symetryczne mają taki sam kształt bieżnika po obu stronach. Są najczęściej stosowane w samochodach kompaktowych oraz miejskich i dostępne głównie w małych rozmiarach (13, 14 i 15 cali średnicy).

Zalety opon symetrycznych

  • Korzystny stosunek jakości do ceny, mniejszy koszt zakupu niż w przypadku opon asymetrycznych czy kierunkowych, długi okres użytkowania.
  • Duża stabilność jazdy po prostej, dobre trzymanie się drogi, wysoki komfort jazdy.
  • Kierunek montażu nie ma znaczenia, co bardzo ułatwia zakładanie i rotację oraz wyklucza możliwość pomyłki.

Wady opon symetrycznych

  • Brak atutów opon asymetrycznych czy kierunkowych.
  • Wyraźnie gorsze zachowanie na mokrej nawierzchni.
  • Nie nadają się do aut sportowych ani samochodów o mocniejszych silnikach.

Idealne dla niewymagających kierowców – niezła wydajność za rozsądną cenę.

Opony asymetryczne – optymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach

opona asymetryczna
© Bridgestone

 

W przeciwieństwie do ogumiena o bieżniku symetrycznym, opony asymetryczne mają inny kształt bieżnika po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. Klocki bieżnika po stronie zewnętrznej są zazwyczaj nieco większe, co zapewnia lepszą przyczepność na zakrętach. Strona wewnętrzna natomiast jest mocniej ponacinana i wyposażona w wiele rowków i lamelek, co pozwala na lepsze odprowadzanie wody przy jeździe po mokrej nawierzchni. Opony tego typu dostępne są w średnich i dużych rozmiarach (od 19 cali wzwyż), montowane zwykle w mocniejszych pojazdach średniej i wysokiej klasy.

Zalety opon asymetrycznych

  • Znakomita stabilność i zwrotność na zakrętach.
  • Optymalny poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni i mniejsze ryzyko akwaplanacji.
  • Cichsza jazda niż w przypadku opon symetrycznych – wyższy komfort akustyczny.

Wady opon asymetrycznych

  • Wyższy koszt zakupu niż w przypadku opon symetrycznych i krótszy okres użytkowania z racji obecności miękkich i bardziej podatnych na zużycie elementów.
  • Przy montażu należy zwrócić uwagę, czy napis „outside” znajduje się po zewnętrznej stronie opony.

Idealne do aut sportowych i większych samochodów osobowych, ogumienie asymetryczne zapewnia bezpieczeństwo na wszystkich rodzajach dróg.

Opony kierunkowe – do jazdy zimowej

opona kierunkowa
© BF Goodrich

Charakterystyczny bieżnik w kształcie litery V umożliwia sprawne odprowadzanie dużych ilości wody nawet przy większych prędkościach. Tego rodzaju bieżniki najczęściej spotka się w oponach zimowych nowej generacji, głównie z powodu znakomitych własności trakcyjnych na śniegu.

Zalety opon kierunkowych

  • Wyjątkowo skuteczne odprowadzanie wody na mokrej nawierzchni i znacznie ograniczone niebezpieczeństwo akwaplanacji.
  • Lepsze właściwości trakcyjne na wszystkich rodzajach śniegu (śnieg zbity, błoto pośniegowe itp.).

Wady opon kierunkowych

  • Wyższy koszt i krótszy okres użytkowania z racji obecności miękkich i bardziej podatnych na zużycie elementów.
  • Nieco wyższy hałas toczenia, zwłaszcza przy silnym zużyciu.
  • Przy montażu należy zwrócić uwagę na kierunek strzałki zamieszczonej z boku – opony kierunkowe zaprojektowane są do jazdy w ściśle określonym kierunku.

Opony kierunkowe – pierwotnie przeznaczone do aut sportowych – okazały się znakomitym remedium na wszelkie trudności pogodowe w czasie zimy.

Asymetryczne opony kierunkowe – prawdziwa rzadkość

Wciąż rzadko spotykane na rynku połączenie technologii asymetrycznej i kierunkowej. Przeznaczone dla kierowców sportowych, którzy chcą wycisnąć maksimum ze swoich pojazdów. Opony prawe (R) różnią się od lewych (L), a w przypadku różnych średnic na przedniej i tylnej osi każda opona z zestawu jest inna.

Zalety opon asymetrycznych kierunkowych 

  • Specjalnie zaprojektowane do konkretnego modelu pojazdu, przez co zapewniają maksymalne osiągi.

Wady opon asymetrycznych kierunkowych

  • Rzadko dostępne i bardzo drogie.
  • Wymagany montaż w ściśle określonym położeniu, jak w przypadku opon kierunkowych.

Specjalnie zaprojektowane z myślą o kierowcach, którzy chcą wycisnąć maksimum ze swoich aut sportowych.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł