Jakie opony najlepiej pasują do Twojego samochodu, sposobu jego użytkowania i aktualnych warunków pogodowych? Czy koniecznie trzeba zmieniać ogumienie co sezon, czy można jeździć na oponach zimowych latem i odwrotnie? Poznaj zalety i wady poszczególnych rodzajów ogumienia i dowiedz się, czym się od siebie różnią.

Przez Opublikowano dnia: 10 czerwca, 2021Kategorie: Sezony573 słowa3 minut na przeczytanie
Czym różnią się opony letnie od zimowych?
Opony zimowe przeznaczone są do użytku w innych warunkach niż letnie © rezulteo

Dlaczego opony zimowe lepiej sprawdzają się zimą od opon letnich?

Stosowane opony powinny umożliwiać zachowanie kontroli nad pojazdem we wszystkich niesprzyjających warunkach drogowych takich jak śnieg, oblodzenia, zmarznięta, mokra i śliska nawierzchnia. Opony zimowe są specjalnie zaprojektowane z myślą o takich właśnie warunkach:

  • Ich mieszanka gumowa jest przystosowana do pracy w ujemnych temperaturach: dzięki dodatkowi krzemionki zachowuje elastyczność na mrozie, zapewniając tym samym optymalną przyczepność.
  • Głębokie rowki bieżnika umożliwiają szybkie i sprawne odprowadzanie wody i śniegu.
  • Liczne lamele pomagają utrzymać dobrą przyczepność i trakcję.

Opony letnie z kolei są zoptymalizowane pod kątem dodatnich temperatur. Zimą ich guma twardnieje, przez co spada przyczepność, skuteczność hamowania i zdolność przenoszenia napędu. Ponadto bieżnik z mniejszą liczbą rowków i lameli znacznie gorzej radzi sobie na śniegu.

Dowody w liczbach:

  • Na zimnej i mokrej nawierzchni droga hamowania opon letnich może być do 2 razy dłuższa niż w przypadku opon zimowych.
  • Na śniegu lub lodzie może ona być nawet 8 razy dłuższa.
Droga hamowania opon letnich i zimowych
© rezulteo

Wniosek: nie używaj opon letnich zimą. Tylko opony zimowe zapewniają optymalną przyczepność i trakcję oraz krótszą drogę hamowania i mniejsze ryzyko poślizgu lub akwaplanacji.

Dlaczego opony letnie lepiej sprawdzają się latem od opon zimowych?

Opony letnie mają wyraźną przewagę nad zimowymi w cieplejszym sezonie. Ich mieszanka gumowa jest przystosowana do pracy w temperaturach powyżej 7°C, sztywny bieżnik dobrze trzyma się suchej drogi, a odpowiednio zaprojektowane rowki dobrze odprowadzają wodę podczas jazdy na mokrej nawierzchni.

Co zrobić, jeśli na wiosnę okaże się, że moje opony zimowe są zbyt zużyte, aby przetrwać kolejną zimę? Czy można zostawić je na lato i zużyć do końca? Zasadniczo nie ma zakazu stosowania opon zimowych latem – obowiązujące przepisy wymagają jedynie, aby głębokość rowków bieżnika była większa niż 1,6 mm.

Trzeba jednak pamiętać, że opony zimowe są mniej bezpieczne w wysokich temperaturach. Mają dłuższą drogę hamowania na suchej nawierzchni, a ryzyko akwaplanacji na mokrej drodze jest większe. Dlatego jeżeli zdecydujesz się zostawić opony zimowe na lato, aby zużyć je do końca, odpowiednio dostosuj styl jazdy i ogranicz prędkość, mając na uwadze słabszą wydajność ogumienia.

Ile warte są opony całoroczne latem i zimą?

Największą zaletą opon całorocznych jest brak konieczności sezonowej wymiany ogumienia. Z kolei do największych wad należy zaliczyć słabszą wydajność – opony całoroczne wypadają średnio w testach sprawności w każdych warunkach pogodowych, dlatego zalecane są głównie do użytku w regionach o łagodnych zimach. Opony całoroczne to rozwiązanie kompromisowe między ogumieniem letnim i zimowym. Nigdy nie będą tak dobre na suchej nawierzchni jak opony letnie, ani tak wydajne na śniegu i lodzie jak opony zimowe.  

Według testów przeprowadzonych przez TCS (Touring Club Suisse) opony całoroczne:

  • mają dłuższą drogę hamowania latem na suchej nawierzchni w porównaniu do opon letnich.
  • mają dłuższą drogę hamowania zimą na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni w porównaniu do opon zimowych.

Podsumowując, zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i z przyczyn finansowych, lepiej zmieniać opony co sezon niż stosować ogumienie całoroczne. Tak więc sezonowa wymiana ogumienia to czysty zysk!

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł