Być może masz już dość sezonowych zmian ogumienia i myślisz o zakupie opon całorocznych. Czy to dobry wybór z punktu widzenia bezpieczeństwa? Jak sprawują się opony całoroczne zimą? Poznaj najważniejsze różnice między oponami zimowymi i całorocznymi.

Przez Opublikowano dnia: 10 czerwca, 2021Kategorie: Sezony473 słowa2.4 minut na przeczytanie
Najważniejsze różnice między oponami zimowymi i całorocznymi.
Co lepsze – opony całoroczne czy zimowe? © Nokian

Czym są opony całoroczne?

Opony całoroczne (wielosezonowe) to uniwersalne ogumienie, na którym można jeździć przez cały rok. Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie kompromisowe, które pod względem wydajności nie dorównuje oponom letnim na suchej nawierzchni, ani oponom zimowym na zaśnieżonej, oblodzonej czy mokrej drodze lub w niskich temperaturach.

Rozwiązanie praktyczne, ale nie do końca bezpieczne i opłacalne, o czym można przekonać się w dalszej części artykułu.

Mylące oznakowanie opon 

Opony całoroczne, podobnie jak zimowe, oznaczone są symbolem M+S (Mud & Snow). Należy przez to rozumieć tylko tyle, że konstrukcja opony nadaje się do jazdy po błotnistych lub zaśnieżonych drogach. W praktyce oznaczenie to jest stosowane dość dowolnie przez producentów ogumienia i nie daje realnej gwarancji prawidłowego zachowania opony w warunkach zimowych.

Tylko niektóre modele opon całorocznych, jak np. Nokian Weatherproof czy Vector 4Seasons Gen-2 marki Goodyear, posiadają oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), które jako jedyne potwierdza rzeczywistą skuteczność opony na zaśnieżonych drogach w oparciu o wyniki standardowych testów.

Porównanie wydajności opon całorocznych i zimowych

Zostawmy jednak oznaczenia i przyjrzyjmy się bardziej miarodajnym wynikom testów przeprowadzonych przez Touring Club Suisse (TCS), których celem było porównanie wydajności opon letnich, zimowych i całorocznych w temperaturze 10°C oraz 20°C. Rezultaty jasno pokazują, że opony całoroczne sprawują się gorzej od letnich na suchej nawierzchni i są mniej wydajne od zimowych na mokrych drogach i na śniegu.

Parametr Warunki testowe Opony letnie Opony zimowe Opony całoroczne
Droga hamowania na suchej nawierzchni 100 à 0 km/h
± 10°C
38 m 51 m 49 m
  100 à 0 km/h  
± 20°C
38 m 57 m 52 m
Droga hamowania na mokrej nawierzchni 80 à 0 km/h
± 10°C
43 m 40 m 44 m
  80 à 0 km/h
± 20°C
40 m 45 m 47 m
Droga hamowania na śniegu 40 à 0 km/h 61 m 29 m 42 m
Zużycie 
paliwa
      7,5 l/100 km     7,6 l/100 km          7,9 l/100 km
Zużycie ± 10°C             105 %          100 %                115 %
  ± 20°C             100 %          115 %                110 %

(Źródło: Touring Club suisse)

Co się bardziej opłaca: opony całoroczne czy sezonowa wymiana ogumienia?

Jak widać w ostatnich wierszach tabeli, opony całoroczne zużywają się szybciej, a wyposażony w nie samochód więcej pali.

A zatem oszczędności tylko pozorne? W istocie – z obliczeń przeprowadzonych przez TCS wynika, że sezonowa wymiana ogumienia na dłuższą metę opłaca się bardziej niż stosowanie opon uniwersalnych przez cały rok.

Porada rezulteo: 

Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie i oszczędności, zapomnij o oponach całorocznych i postaw na sezonową wymianę ogumienia. 
Stosowanie opon wielosezonowych można wziąć ewentualnie pod uwagę w regionach o umiarkowanym klimacie, gdzie temperatura rzadko spada poniżej 7°C, a opady śniegu zdarzają się sporadycznie.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł