Być może masz już dość sezonowych zmian ogumienia i myślisz o zakupie opon całorocznych. Czy to dobry wybór z punktu widzenia bezpieczeństwa? Jak sprawują się opony całoroczne zimą? Poznaj najważniejsze różnice między oponami zimowymi i całorocznymi.
Czym są opony całoroczne?
Opony całoroczne (wielosezonowe) to uniwersalne ogumienie, na którym można jeździć przez cały rok. Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie kompromisowe, które pod względem wydajności nie dorównuje oponom letnim na suchej nawierzchni, ani oponom zimowym na zaśnieżonej, oblodzonej czy mokrej drodze lub w niskich temperaturach.
Rozwiązanie praktyczne, ale nie do końca bezpieczne i opłacalne, o czym można przekonać się w dalszej części artykułu.
Mylące oznakowanie opon
Opony całoroczne, podobnie jak zimowe, oznaczone są symbolem M+S (Mud & Snow). Należy przez to rozumieć tylko tyle, że konstrukcja opony nadaje się do jazdy po błotnistych lub zaśnieżonych drogach. W praktyce oznaczenie to jest stosowane dość dowolnie przez producentów ogumienia i nie daje realnej gwarancji prawidłowego zachowania opony w warunkach zimowych.
Tylko niektóre modele opon całorocznych, jak np. Nokian Weatherproof czy Vector 4Seasons Gen-2 marki Goodyear, posiadają oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), które jako jedyne potwierdza rzeczywistą skuteczność opony na zaśnieżonych drogach w oparciu o wyniki standardowych testów.
Porównanie wydajności opon całorocznych i zimowych
Zostawmy jednak oznaczenia i przyjrzyjmy się bardziej miarodajnym wynikom testów przeprowadzonych przez Touring Club Suisse (TCS), których celem było porównanie wydajności opon letnich, zimowych i całorocznych w temperaturze 10°C oraz 20°C. Rezultaty jasno pokazują, że opony całoroczne sprawują się gorzej od letnich na suchej nawierzchni i są mniej wydajne od zimowych na mokrych drogach i na śniegu.
Parametr | Warunki testowe | Opony letnie | Opony zimowe | Opony całoroczne |
Droga hamowania na suchej nawierzchni | 100 à 0 km/h ± 10°C |
38 m | 51 m | 49 m |
100 à 0 km/h ± 20°C |
38 m | 57 m | 52 m | |
Droga hamowania na mokrej nawierzchni | 80 à 0 km/h ± 10°C |
43 m | 40 m | 44 m |
80 à 0 km/h ± 20°C |
40 m | 45 m | 47 m | |
Droga hamowania na śniegu | 40 à 0 km/h | 61 m | 29 m | 42 m |
Zużycie paliwa |
– | 7,5 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Zużycie | ± 10°C | 105 % | 100 % | 115 % |
± 20°C | 100 % | 115 % | 110 % |
(Źródło: Touring Club suisse)
Co się bardziej opłaca: opony całoroczne czy sezonowa wymiana ogumienia?
Jak widać w ostatnich wierszach tabeli, opony całoroczne zużywają się szybciej, a wyposażony w nie samochód więcej pali.
A zatem oszczędności tylko pozorne? W istocie – z obliczeń przeprowadzonych przez TCS wynika, że sezonowa wymiana ogumienia na dłuższą metę opłaca się bardziej niż stosowanie opon uniwersalnych przez cały rok.
Porada rezulteo:
Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie i oszczędności, zapomnij o oponach całorocznych i postaw na sezonową wymianę ogumienia.
Stosowanie opon wielosezonowych można wziąć ewentualnie pod uwagę w regionach o umiarkowanym klimacie, gdzie temperatura rzadko spada poniżej 7°C, a opady śniegu zdarzają się sporadycznie.