Coraz więcej punktów sprzedaży i warsztatów oferuje możliwość pompowania opon azotem. Gaz ten od dawna jest używany do pompowania opon w samochodach wyścigowych, ciężarówkach i samolotach. Czy jednak ma to sens w przypadku Twojego auta? Dowiedz się czym różni się pompowanie opon azotem od zwykłego napełniania powietrzem. Odkryj zalety i wady każdej z metod.
Azot a powietrze – na czym polega różnica?
Pompowanie ma na celu wytworzenie odpowiedniego ciśnienia w oponach. Jazda z niedopompowanymi oponami grozi:
- Szybszym wytarciem bieżnika i większym zużyciem paliwa, co przekłada się na realnie wyższe wydatki
- Utratą przyczepności i gorszym trzymaniem się drogi, a nawet pęknięciem niedopompowanej opony na skutek jej przegrzania!
Opony pompowane powietrzem należy co najmniej raz w miesiącu kontrolować pod kątem ciśnienia. Jest to zalecane, ponieważ ciśnienie w oponach stopniowo spada w miarę eksploatacji.
Przy pompowaniu azotem zjawisko to występuje w znacznie mniejszym stopniu:
- Dzieje się tak dlatego, że cząsteczki azotu są większe od cząsteczek tlenu zawartych w powietrzu i trudniej im przedostać się przez warstwę gumy.
- Ponadto azot jest mniej podatny na zmiany temperatury zewnętrznej niż tlen, który kurczy się pod wpływem zimna i rozszerza pod wpływem ciepła.
Różnice te nie są jednak bardzo duże, ponieważ powietrze atmosferyczne składa się w 78% z azotu. Dlatego nawet przy pompowaniu azotem warto regularnie kontrolować ciśnienie w oponach.
Ponadto azot nie wytwarza pary wodnej w przeciwieństwie do tlenu, który może reagować z wodorem zawartym w powietrzu, w wyniku czego powstają cząsteczki wody. Stosowanie azotu do pompowania opon ogranicza więc ryzyko korozji metalowych elementów opony, a tym samym wydłuża jej żywotność.
Wady stosowania azotu do pompowania opon
Zasadniczo jedyną wadą azotu jest to, że nie jest on oferowany bezpłatnie, jak to zwykle ma miejsce w przypadku powietrza. Aby napompować opony azotem, należy udać się do warsztatu lub serwisu opon. Pierwsze pompowanie azotem kosztuje ok. 5 zł od koła. Większość punktów oferuje kolejne regulacje ciśnienia nieodpłatnie.
Chcę napompować opony azotem
ZNAJDŹ FACHOWCA >W razie potrzeby, oponę napompowaną początkowo azotem można uzupełnić powietrzem. Łatwo ją zidentyfikować dzięki zielonej nakrętce wentyla. Jeśli w momencie, w którym potrzebujesz wyregulować ciśnienie opon, znajdujesz się daleko o warsztatu samochodowego, możesz ponownie napompować je zwykłym powietrzem na dowolnej stacji paliwowej. W takim wypadku, tracisz oczywiście korzyści płynące z pompowania azotem.