TPMS to system monitorowania ciśnienia w oponach stanowiący obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów wprowadzonych na rynek od listopada 2014 roku. Rozróżniamy systemy bezpośrednie i pośrednie. W tym poradniku wyjaśniamy czym się one różnią i jak się nimi posługiwać.

Przez Opublikowano dnia: 21 czerwca, 2021Kategorie: Pompowanie i system TPMS344 słowa2 minut na przeczytanie
Dwa systemów monitorowania ciśnienia w oponach
Copyright © fr.fotolia.com

Bezpośredni TPMS – najczęściej stosowane rozwiązanie

Jak sama nazwa wskazuje, TPMS (Tire Pressure Monitoring System)bezpośredni mierzy ciśnienie w oponach bezpośrednio w czasie rzeczywistym. Każde koło pojazdu wyposażone jest w czujnik ciśnienia, zazwyczaj podłączony do zaworu opony. Czujniki przekazują zmierzone wartości do odbiornika zamontowanego w samochodzie. W razie spadku ciśnienia system zawiadamia kierowcę. Jest to najbardziej powszechne i skuteczne rozwiązanie.

© rezulteo

Zalety bezpośredniego systemu TPMS:

  • Precyzja i szybkość działania
  • Możliwość dokładnej lokalizacji problemu

Wady bezpośredniego systemu TPMS:

  • Wymaga specjalnych zabiegów podczas wymiany kół
  • Wymaga konserwacji (wymiana uszczelek)
  • Ograniczona żywotność (od 5 do 7 lat)

Pośredni TPMS – niezwykle prosty w utrzymaniu

Pośredni system TPMS nie mierzy ciśnienia w oponach, tylko analizuje szybkość obrotową poszczególnych kół pojazdu. Za pośrednictwem systemu ABS lub ESP sprawdza, czy koła na tej samej osi obracają się z tą samą prędkością. W razie wykrycia znacznej różnicy (powyżej 20%) system informuje kierowcę o problemie za pomocą sygnału wyświetlanego na desce rozdzielczej.

© rezulteo

Zalety pośredniego TPMS:

  • Nie wymaga szczególnych zabiegów podczas wymiany opon
  • Prosty i tani
  • Nie wymaga konserwacji

Wady pośredniego TPMS:

  • Niska precyzja i szybkość działania (zwłaszcza w przypadku powolnego spadku ciśnienia)
  • Nie pokazuje, w którym kole występuje problem
  TPMS pośredni TPMS bezpośredni
Technologia    
Koszty    
Precyzja    
System czujników    
Serwisowanie    

Jak odróżnić bezpośredni system TPMS od pośredniego?

Bezpośredni system TPMS łatwo rozpoznać w przypadku czujników zintegrowanych z zaworami. Zewnętrzna część zaworu jest wtedy sztywna i zazwyczaj wykonana z metalu.

© rezulteo

W przypadku pośrednich systemów TPMS stosowane są konwencjonalne zawory z giętkiego, czarnego tworzywa.

© fr.fotolia.com

Niektórzy producenci montują w swoich pojazdach wyłącznie systemy bezpośrednie: BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Opel, Toyota itd.

Inni tylko systemy pośrednie: Seat, Skoda itd.

Jeszcze inni montują różne systemy w różnych modelach aut: Renault, Volkswagen, Audi itd.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł