Zima za pasem, a Ty wciąż zastanawiasz się jakie opony zamontować w swoim samochodzie? Niezależnie od tego, czy musisz jeździć po śniegu, lodzie, czy po nawierzchni śliskiej od marznącego deszczu, opony zimowe to niezbędny element wyposażenia zapewniający bezpieczną jazdę w niedogodnych warunkach pogodowych. Dowiedz się jakie opony najlepiej pasują do Twojego stylu i warunków jazdy: zwykłe zimowe, nordyckie, z kolcami czy całoroczne – z pewnością wybierzesz coś dla siebie!

Przez Opublikowano dnia: 10 czerwca, 2021Kategorie: Sezony960 słowa4.9 minut na przeczytanie
Wybór opon zimowych
© www.istockphoto.com

Kiedy zamontować opony zimowe?

Nie czekaj z montażem opon zimowych na pierwsze opady śniegu! Już w temperaturach poniżej 7°C opony letnie nie gwarantują maksimum bezpieczeństwa. Dzieje się tak dlatego, że guma, z której są wykonane, bardzo twardnieje, co w rezultacie obniża wydajność hamowania i napędu.

Natomiast opony zimowe są specjalnie zaprojektowane do temperatur poniżej 7°C. Domieszka krzemionki i kauczuku pozwala zachować elastyczność w niskich temperaturach, zapewniając tym samym najlepszą przyczepność nawet na suchym podłożu. Ponadto głębsze rowki bieżnika umożliwiają szybsze odprowadzanie wody i śniegu.

Czy wiesz, że opony zimowe mają do pięciu razy więcej lameli niż letnie? Zwiększają one przyczepność i zapewniają niezbędną siłę napędową na ośnieżonej nawierzchni. Pozwala to znacznie skrócić drogę hamowania, a także zmniejszyć niebezpieczeństwo poślizgu czy akwaplanacji.

Dodatkową zaletą wymiany opon co sezon jest dłuższy przebieg. Opony dostosowane do warunków pogodowych zużywają się wolniej i pozwalają zaoszczędzić paliwo.

Wybór odpowiedniej opony na zimę jest bardzo prosty – wystarczy znać warunki pogodowe panujące w regionie, w którym zamierzasz jeździć. Różne rodzaje opon zimowych na różne warunki!

Opony całoroczne jako alternatywa na łagodne zimy

Spędzasz zimę w miejscu, gdzie temperatura rzadko spada poniżej 7°C? W takim przypadku opona całoroczna może okazać się całkiem niezłym wyjściem.

Musisz jednak pamiętać, że ogumienie całoroczne to rozwiązanie kompromisowe między oponami letnimi i zimowymi. Nigdy nie będą tak dobre na suchej nawierzchni jak opony letnie, ani tak wydajne na śniegu i lodzie jak opony zimowe. W dodatku opony całoroczne są często krytykowane za niższą wydajność hamowania i większe zużycie paliwa.

Zwykła opona zimowa na umiarkowane zimy

Temperatura w Twoim regionie często spada poniżej 7°C? Najlepszym wyjściem w takim przypadku będą opony zimowe. Uniwersalna opona zimowa tak samo dobrze sprawdza się na ośnieżonej, oblodzonej czy mokrej nawierzchni, jak na drodze suchej w temperaturach poniżej 7°C.

Bardziej elastyczna mieszanka gumowa zapewnia optymalną przyczepność na śliskiej nawierzchni. Głębsze rowki bieżnika z kolei gwarantują lepsze przenoszenie napędu i pewniejsze hamowanie oraz ograniczają niebezpieczeństwo akwaplanacji.

Opona nordycka na surową zimę

Temperatury w Twoim regionie spadają poniżej -10°C, zimy są ciężkie, a drogi często bywają zaśnieżone lub oblodzone? Postaw na opony nordyckie. Specjalny skład mieszanki zapewnia wysoką wytrzymałość w bardzo niskich temperaturach, a bieżnik z dużą liczbą lameli gwarantuje optymalną trakcję na lodzie i w głębokim śniegu.

Takie opony jednak nieco gorzej zachowują się na asfalcie i podnoszą zużycie paliwa. Opony tego typu znajdują zastosowanie wyłącznie w krajach skandynawskich i na obszarach górskich, gdzie śnieg i lód występują przez cały okres zimowy.

Na rynku dostępne są również opony nordyckie z metalowymi kolcami, przeznaczone głównie do jazdy po lodzie. Na drodze zużywają się bardzo szybko, słabiej trzymają nawierzchni, bardzo podnoszą zużycie paliwa i hałasują. W dodatku niszczą asfalt, przez co ich stosowanie w niektórych krajach jest zakazane lub dozwolone tylko okresowo. W Polsce na przykład opony kolcowane mogą być wykorzystywane w pojazdach biorących udział w rajdach i wyścigach zimowych za zgodą administratora drogi, a więc m.in. zarządu województwa, zarządu powiatu bądź wójta (burmistrza, prezydenta miasta), w zależności od kategorii drogi, na której odbywa się impreza.

Jakie opony na zimę?
© rezulteo

Oznaczenia M+S i 3PMSF – które z nich gwarantuje odpowiednie właściwości opon w warunkach zimowych?

Większość opon zimowych posiada oznaczenie M+S (Mud+Snow), które pierwotnie miało wskazywać przydatność do jazdy po śniegu i w błotnistym terenie. W praktyce jednak oznaczenie to jest stosowane dość dowolnie przez producentów ogumienia i nie daje realnej gwarancji prawidłowego zachowania opony w warunkach zimowych. Dlatego lepiej zaufać oznaczeniu 3PMSF, które przyznawane jest w oparciu o wymagające testy i zapewnia skuteczność opon zimowych nawet przy silnych opadach śniegu.

Porada rezulteo

Jeżeli posiadasz samochód sportowy lub z bardzo mocnym silnikiem, wiedz, że istnieją tzw. „wysokowydajne” (high performance) opony zimowe (specjalnie zaprojektowane do pojazdów o większej masie, a także do większych prędkości i bardziej dynamicznej jazdy). Opony te zapewniają lepsze trzymanie się drogi, doskonałą przyczepność i dużą stabilność na zakrętach.

Czy opony letnie z łańcuchami śniegowymi to dobre rozwiązanie na urlop zimowy?

Z warunkami zimowymi stykasz się tylko przy wypadach na narty i nie wiesz, czy warto inwestować w specjalne opony na takie okazje? Oczywiście nie musisz, bo wystarczą dobre łańcuchy śniegowe lub tekstylne. Ale pamiętaj, że maksymalna prędkość jazdy z takim wyposażeniem to 50 km/h, a bez łańcuchów Twój samochód będzie odczuwalnie mniej sterowny. Tylko opony zimowe gwarantują odpowiednie trzymanie się drogi i przyczepność na górskich drogach.

Kilka danych liczbowych, które ułatwią podjęcie właściwego wyboru:

  • Na zimnej i mokrej nawierzchni droga hamowania opony letniej może być 2 razy dłuższa niż w przypadku opony zimowej.
  • Na śniegu lub lodzie może ona być nawet 8 razy dłuższa.

Porady rezulteo

Przed montażem nie zapomnij o sprawdzeniu ciśnienia w oponach zimowych.

W różnych krajach obowiązują różne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych (zwłaszcza z kolcami). Sprawdź to, zanim wyjedziesz za granicę! W Polsce nie ma obowiązku stosowania opon zimowych (choć jest to zalecane od listopada do marca), ale już np. w Niemczech czy we Włoszech jest to wymagane prawem.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł