Porównaj opony i znajdź je w najlepszej cenie!

Jakie opony wybrać na zimę – zwykłe zimowe, nordyckie, z kolcami czy całoroczne?

Zima za pasem, a Ty wciąż zastanawiasz się jakie opony zamontować w swoim samochodzie? Niezależnie od tego, czy musisz jeździć po śniegu, lodzie, czy po nawierzchni śliskiej od marznącego deszczu, opony zimowe to niezbędny element wyposażenia zapewniający bezpieczną jazdę w niedogodnych warunkach pogodowych. Dowiedz się jakie opony najlepiej pasują do Twojego stylu i warunków jazdy: zwykłe zimowe, nordyckie, z kolcami czy całoroczne – z pewnością wybierzesz coś dla siebie!

Copyright © www.istockphoto.com

Kiedy zamontować opony zimowe?

Nie czekaj z montażem opon zimowych na pierwsze opady śniegu! Już w temperaturach poniżej 7°C opony letnie nie gwarantują maksimum bezpieczeństwa. Dzieje się tak dlatego, że guma, z której są wykonane, bardzo twardnieje, co w rezultacie obniża wydajność hamowania i napędu.

Natomiast opony zimowe są specjalnie zaprojektowane do temperatur poniżej 7°C. Domieszka krzemionki i kauczuku pozwala zachować elastyczność w niskich temperaturach, zapewniając tym samym najlepszą przyczepność nawet na suchym podłożu. Ponadto głębsze rowki bieżnika umożliwiają szybsze odprowadzanie wody i śniegu.

Czy wiesz, że opony zimowe mają do pięciu razy więcej lameli niż letnie? Zwiększają one przyczepność i zapewniają niezbędną siłę napędową na ośnieżonej nawierzchni. Pozwala to znacznie skrócić drogę hamowania, a także zmniejszyć niebezpieczeństwo poślizgu czy akwaplanacji.

Dodatkową zaletą wymiany opon co sezon jest dłuższy przebieg. Opony dostosowane do warunków pogodowych zużywają się wolniej i pozwalają zaoszczędzić paliwo.

Wybór odpowiedniej opony na zimę jest bardzo prosty – wystarczy znać warunki pogodowe panujące w regionie, w którym zamierzasz jeździć. Różne rodzaje opon zimowych na różne warunki!

Opony całoroczne jako alternatywa na łagodne zimy

Spędzasz zimę w miejscu, gdzie temperatura rzadko spada poniżej 7°C? W takim przypadku opona całoroczna może okazać się całkiem niezłym wyjściem.

Musisz jednak pamiętać, że ogumienie całoroczne to rozwiązanie kompromisowe między oponami letnimi i zimowymi. Nigdy nie będą tak dobre na suchej nawierzchni jak opony letnie, ani tak wydajne na śniegu i lodzie jak opony zimowe. W dodatku opony całoroczne są często krytykowane za niższą wydajność hamowania i większe zużycie paliwa.

Zwykła opona zimowa na umiarkowane zimy

Temperatura w Twoim regionie często spada poniżej 7°C? Najlepszym wyjściem w takim przypadku będą opony zimowe. Uniwersalna opona zimowa tak samo dobrze sprawdza się na ośnieżonej, oblodzonej czy mokrej nawierzchni, jak na drodze suchej w temperaturach poniżej 7°C.

Bardziej elastyczna mieszanka gumowa zapewnia optymalną przyczepność na śliskiej nawierzchni. Głębsze rowki bieżnika z kolei gwarantują lepsze przenoszenie napędu i pewniejsze hamowanie oraz ograniczają niebezpieczeństwo akwaplanacji.

Opona nordycka na surową zimę

Temperatury w Twoim regionie spadają poniżej -10°C, zimy są ciężkie, a drogi często bywają zaśnieżone lub oblodzone? Postaw na opony nordyckie. Specjalny skład mieszanki zapewnia wysoką wytrzymałość w bardzo niskich temperaturach, a bieżnik z dużą liczbą lameli gwarantuje optymalną trakcję na lodzie i w głębokim śniegu.

Takie opony jednak nieco gorzej zachowują się na asfalcie i podnoszą zużycie paliwa. Opony tego typu znajdują zastosowanie wyłącznie w krajach skandynawskich i na obszarach górskich, gdzie śnieg i lód występują przez cały okres zimowy.

Na rynku dostępne są również opony nordyckie z metalowymi kolcami, przeznaczone głównie do jazdy po lodzie. Na drodze zużywają się bardzo szybko, słabiej trzymają nawierzchni, bardzo podnoszą zużycie paliwa i hałasują. W dodatku niszczą asfalt, przez co ich stosowanie w niektórych krajach jest zakazane lub dozwolone tylko okresowo. W Polsce na przykład opony kolcowane mogą być wykorzystywane w pojazdach biorących udział w rajdach i wyścigach zimowych za zgodą administratora drogi, a więc m.in. zarządu województwa, zarządu powiatu bądź wójta (burmistrza, prezydenta miasta), w zależności od kategorii drogi, na której odbywa się impreza.

jakie opony na zime

© rezulteo

Oznaczenia M+S i 3PMSF – które z nich gwarantuje odpowiednie właściwości opon w warunkach zimowych?

Większość opon zimowych posiada oznaczenie M+S (Mud+Snow), które pierwotnie miało wskazywać przydatność do jazdy po śniegu i w błotnistym terenie. W praktyce jednak oznaczenie to jest stosowane dość dowolnie przez producentów ogumienia i nie daje realnej gwarancji prawidłowego zachowania opony w warunkach zimowych. Dlatego lepiej zaufać oznaczeniu 3PMSF, które przyznawane jest w oparciu o wymagające testy i zapewnia skuteczność opon zimowych nawet przy silnych opadach śniegu.

Porada rezulteo

Jeżeli posiadasz samochód sportowy lub z bardzo mocnym silnikiem, wiedz, że istnieją tzw. „wysokowydajne” (high performance) opony zimowe (specjalnie zaprojektowane do pojazdów o większej masie, a także do większych prędkości i bardziej dynamicznej jazdy). Opony te zapewniają lepsze trzymanie się drogi, doskonałą przyczepność i dużą stabilność na zakrętach.

Czy opony letnie z łańcuchami śniegowymi to dobre rozwiązanie na urlop zimowy?

Z warunkami zimowymi stykasz się tylko przy wypadach na narty i nie wiesz, czy warto inwestować w specjalne opony na takie okazje? Oczywiście nie musisz, bo wystarczą dobre łańcuchy śniegowe lub tekstylne. Ale pamiętaj, że maksymalna prędkość jazdy z takim wyposażeniem to 50 km/h, a bez łańcuchów Twój samochód będzie odczuwalnie mniej sterowny. Tylko opony zimowe gwarantują odpowiednie trzymanie się drogi i przyczepność na górskich drogach.

Kilka danych liczbowych, które ułatwią podjęcie właściwego wyboru:

  • Na zimnej i mokrej nawierzchni droga hamowania opony letniej może być 2 razy dłuższa niż w przypadku opony zimowej.
  • Na śniegu lub lodzie może ona być nawet 8 razy dłuższa.

Porady rezulteo

Przed montażem nie zapomnij o sprawdzeniu ciśnienia w oponach zimowych.

W różnych krajach obowiązują różne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych (zwłaszcza z kolcami). Sprawdź to, zanim wyjedziesz za granicę! W Polsce nie ma obowiązku stosowania opon zimowych (choć jest to zalecane od listopada do marca), ale już np. w Niemczech czy we Włoszech jest to wymagane prawem.

Czy ta informacja była pomocna?

Kontynuując nawigację na stronie akceptujesz, że będziemy wykorzystywać pliki Cookies do udoskonalania doświadczeń użytkownika oraz statystyk. Więcej informacji na temat naszej polityki prywatności znajdziesz w regulaminie.