Przymierzasz się do zakupu opon, ale nie wiesz, co oznaczają poszczególne cyfry i litery zamieszczone na bocznej ścianie? Przeczytaj nasz artykuł, aby nauczyć się bezbłędnie odczytywać rozmiary opon, indeksy prędkości i nośności oraz pozostałe oznaczenia.

Przez Opublikowano dnia: 9 czerwca, 2021Kategorie: Ogólnie o oponach1070 słowa5.7 minut na przeczytanie
Naucz się bezbłędnie odczytywać rozmiary opon, indeksy prędkości i nośności oraz pozostałe oznaczenia!
© rezulteo

Rozmiar opony

Istnieją cztery sposoby, aby znaleźć rozmiary opon pasujące do Twojego samochodu:

Z boku każdej opony podana jest jej marka, model oraz rozmiar. Weźmy na przykład opony zimowe Bridgestone Blizzak, na których zamieszczono następujące oznaczenia: 205 55 R 16 91 V. Oto, jak należy je rozumieć:

205szerokość opony w milimetrach
55stosunek wysokości boku do szerokości opony wyrażony w procentach
Rbudowa opony (R – radialna, jak w przypadku większości obecnie sprzedawanych opon)
16średnica felgi w calach
91indeks nośności
Tindeks prędkości
Jak odczytać rozmiar opony?
© rezulteo

Indeks nośności

Indeks nośności (Load Index) wskazuje maksymalne obciążenie, jakie może przenieść opona przy maksymalnej prędkości. W poniższej tabeli możesz sprawdzić, jakie maksymalne obciążenie w kilogramach może przenieść opona o danym indeksie nośności.

Indeks nośności oponyMaksymalne obciążenie w kgIndeks nośności oponyMaksymalne obciążenie w kg
75387101825
76400102850
77412103875
78425104900
79437105925
80450106950
81462107975
824751081000
834871091030
845001101060
855151111090
865301121120
875451131150
885601141180
895801151215
906001161250
916151171285
926301181320
936501191360
946701201400
956901211450
967101221500
977301231550
987501241600
997751251650
1008001261700

Indeks prędkości

Indeks prędkości (Speed Index) wskazuje maksymalną dopuszczalną prędkość eksploatacji danej opony. W poniższej tabeli możesz sprawdzić maksymalną prędkość eksploatacji opon o danym indeksie prędkości.

Indeks prędkości oponyMaksymalna prędkość w km/h
Q160
R170
S180
T190
U200
H210
V240
ZR>240
W270
Y300

Oznaczenia techniczne

Na bocznej ścianie opony można również odnaleźć pewne oznaczenia techniczne, np. M + S (Mud + Snow) wymagane w niektórych krajach dla opon zimowych oraz 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake), czyli symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. To drugie oznaczenie gwarantuje maksymalną wydajność opon w warunkach zimowych.

Istnieją również opony specjalnie zaprojektowane do wysokiej klasy aut czołowych producentów, takich jak Porsche czy Mercedes. W takim przypadku symbole na bocznej ścianie wskazują homologację danego producenta.

Pewne oznaczenia można spotkać na oponach różnych marek, inne tylko na niektórych produktach.

Oznaczenia zamieszczane na oponach różnych marek

M + S
© rezulteo
Oznaczenie Mud + Snow spotykane na oponach zimowych, 4×4 i całorocznych wskazuje lepszą przyczepność na trudnym podłożu (śniegu, błocie itp.)
3PMSF
© By-Oregon-Department-of-Transportation-commons.wikimedia.org
Symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich („Three Peak Mountain Snow Flake”) zamieszczany na oponach przeznaczonych do jazdy w trudnych warunkach zimowych, m.in. na zaśnieżonej nawierzchni 
RF lub Renforcé(XL, Extraload lub Reinforced) Opony o wyższym indeksie nośności przeznaczone do cięższych pojazdów, m.in. minivanów, kombi, dużych limuzyn oraz samochodów użytkowych
TL lub Tubeless
© Michelin
Opony ze zintegrowanym uszczelnieniem, które nie wymagają stosowania dętki
TT lub Tube Type Opony wymagające zastosowania dętki
TWI Wskaźnik zużycia (Trade Wear Indicator)
MO Specyfikacja Mercedesa
N0/N1/N2 itd. Specyfikacja Porsche
M3 BMW M3
R01 Audi
*
© BMW
Homologacja BMW
J Jaguar
G1 Oryginalne ogumienie niektórych samochodów (C6, Laguna 2, Espace 4 itd.)
B Bentley lub Audi
C1 Chrysler Viper
F lub K1 Ferrari
S8 Lexus RX300
AMS Aston Martin
OWL Litery z białym obrysem (Outline White Letter)
ULW Opony o ultralekkiej budowie
MFS Rant ochronny na felgę (Max Flange Shield)
RBL Wklęsłe, czarne litery (Recessed Black Letter)
WLT
© BFGoodrich
Białe litery (White Letter)
RWL Wypukłe, białe litery
FR Rant ochronny na felgę
ML Rant ochronny
FP Osłona felgi
WW Biały pasek
RB Czarne litery
RW Białe litery

Oznaczenia stosowane przez niektórych producentów

Oznakowanie opon Bridgestone

RFTOpony umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat)
RWOpony umożliwiające jazdę po przebiciu przeznaczone do aut Mercedesa

Oznakowanie opon Continental

SSROpony ze wzmocnionymi bokami umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat)
VmaxOpony przeznaczone do aut sportowych o wysokich osiągach
ContiSealSpecjalna substancja uszczelniająca umieszczona po wewnętrznej stronie opony przy bieżniku zapobiega uciekaniu powietrza w razie przebicia
ContiSilentTechnologia obniżająca poziom hałasu dzięki zastosowaniu pianki poliuretanowej

Oznakowanie opon Dunlop

FLLewa przednia opona
FRPrawa przednia opona
RunonflatOpony umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat)
Noise ShieldTechnologia obniżająca poziom hałasu wewnątrz pojazdu dzięki zastosowaniu pianki poliuretanowej

Oznakowanie opon Goodyear

EMT lub ROFOpony umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat)
SoundComfortTechnologia obniżająca poziom hałasu wewnątrz pojazdu dzięki zastosowaniu pianki poliuretanowej

Oznakowanie opon Michelin

ZpOpony umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat) – zero pressure
Green XEkologiczne opony charakteryzujące się niskim zużyciem paliwa, dużą trwałością i dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni

Oznakowanie opon Pirelli

Run flatOpony umożliwiające jazdę po przebiciu
AllroadAudi allroad
Seal InsideSpecjalna konstrukcja umożliwia dalszą jazdę bez utraty ciśnienia po przebiciu opony

Oznaczenia przepisowe: DOT, UTQG itp.

Prawodawstwo niektórych krajów nakłada obowiązek umieszczenia określonych oznaczeń.

W Europie na przykład wszystkie opony przeznaczone do samochodów osobowych podlegają przepisom w sprawie hałasu. Zamieszczony na oponie numer homologacji (np.: E2 02-03 527) potwierdza spełnienie wymagań tych przepisów.

W Stanach Zjednoczonych obowiązkowe są następujące oznaczenia:

Oznaczenie DOT (Department of Transportation)

Potwierdza ono spełnienie norm bezpieczeństwa określonych przez Departament Transportu USA. Oznaczenie to wskazuje m.in. miejsce oraz datę produkcji ogumienia.

Oznaczenie UTQG (Uniform Tire Quality Grade – Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon)

Ma na celu ułatwienie oceny różnych modeli opon w trzech kryteriach wydajnościowych:

  • Treadwearodporność na zużycie (wartość od 60 do 620)
  • Tractionprzyczepność na mokrej nawierzchni (od A do C, gdzie A oznacza najwyższą ocenę, a C minimalną dopuszczalną wartość)
  • Temperatureodporność na nagrzewanie (ocena od A do C, gdzie C oznacza minimalną dopuszczalną wartość)

Należy mieć na uwadze, że wartości te są testowane we własnym zakresie przez poszczególnych producentów ogumienia. W związku z tym nie pozwalają one na wiarygodne porównanie opon różnych marek. Dlatego jeżeli chcesz trafnie określić parametry użytkowe danej opony, radzimy przede wszystkim kierować się oznaczeniami na etykiecie i oceną rezulteo, która opiera się na wynikach badań przeprowadzonych przez ekspertów z branży.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł