Tu znajdziesz najlepsze opony w najlepszej cenie

rezulteo pomaga wybrać i kupić opony

Opony symetryczne, asymetryczne czy kierunkowe – jaki bieżnik wybrać?

Przymierzasz się do zakupu opon, ale nie wiesz jaki bieżnik wybrać – symetryczny, asymetryczny, a może kierunkowy? Pamiętaj, że typ bieżnika wpływa na zachowanie opon w różnych warunkach drogowych. Dowiedz się więcej o zaletach i wadach różnych rodzajów bieżników i wybierz taki, który najlepiej sprawdzi się w Twoim samochodzie.

Crédits photos - Copyright : rezulteo

Opony symetryczne – pewny wybór

opona-z-bieżnikiem-symetrycznym

Copyright © Kumho

Jak sama nazwa wskazuje, opony symetryczne mają taki sam kształt bieżnika po obu stronach. Są najczęściej stosowane w samochodach kompaktowych oraz miejskich i dostępne głównie w małych rozmiarach (13, 14 i 15 cali średnicy).

Zalety

  • Korzystny stosunek jakości do ceny, mniejszy koszt zakupu niż w przypadku opon asymetrycznych czy kierunkowych, długi okres użytkowania.
  • Duża stabilność jazdy po prostej, dobre trzymanie się drogi, wysoki komfort jazdy.
  • Kierunek montażu nie ma znaczenia, co bardzo ułatwia zakładanie i rotację oraz wyklucza możliwość pomyłki.

Wady

  • Brak atutów opon asymetrycznych czy kierunkowych.
  • Wyraźnie gorsze zachowanie na mokrej nawierzchni.
  • Nie nadają się do aut sportowych ani samochodów o mocniejszych silnikach.

Idealne dla niewymagających kierowców – niezła wydajność za rozsądną cenę.

Opony asymetryczne – optymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach

opona-z-bieżnikiem-asymetrycznym

Copyright © Bridgestone

W przeciwieństwie do opon symetrycznych mają inny kształt bieżnika po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. Klocki bieżnika po stronie zewnętrznej są zazwyczaj nieco większe, co zapewnia lepszą przyczepność na zakrętach. Strona wewnętrzna natomiast jest mocniej ponacinana i wyposażona w wiele rowków i lamelek, co pozwala na lepsze odprowadzanie wody przy jeździe po mokrej nawierzchni. Opony tego typu dostępne są w średnich i dużych rozmiarach (od 19 cali wzwyż), montowane zwykle w mocniejszych pojazdach średniej i wysokiej klasy.

Zalety

  • Znakomita stabilność i zwrotność na zakrętach.
  • Optymalny poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni i mniejsze ryzyko akwaplanacji.
  • Cichsza jazda niż w przypadku opon symetrycznych – wyższy komfort akustyczny.

Wady

  • Wyższy koszt zakupu niż w przypadku opon symetrycznych i krótszy okres użytkowania z racji obecności miękkich i bardziej podatnych na zużycie elementów.
  • Przy montażu należy zwrócić uwagę, czy napis „outside” znajduje się po zewnętrznej stronie opony.

Idealne do aut sportowych i większych samochodów osobowych, zapewniają bezpieczeństwo na wszystkich rodzajach dróg

Opony kierunkowe – do jazdy zimowej

opona-z-bieżnikiem-kierunkowym

Copyright © BF Goodrich

Charakterystyczny bieżnik w kształcie litery V umożliwia sprawne odprowadzanie dużych ilości wody nawet przy większych prędkościach. Tego rodzaju bieżniki najczęściej spotka się w oponach zimowych nowej generacji, głównie z powodu znakomitych własności trakcyjnych na śniegu.

Zalety

  • Wyjątkowo skuteczne odprowadzanie wody na mokrej nawierzchni i znacznie ograniczone niebezpieczeństwo akwaplanacji.
  • Lepsze właściwości trakcyjne na wszystkich rodzajach śniegu (śnieg zbity, błoto pośniegowe itp.).

Wady

  • Wyższy koszt i krótszy okres użytkowania z racji obecności miękkich i bardziej podatnych na zużycie elementów.
  • Nieco wyższy hałas toczenia, zwłaszcza przy silnym zużyciu.
  • Przy montażu należy zwrócić uwagę na kierunek strzałki zamieszczonej z boku – opony kierunkowe zaprojektowane są do jazdy w ściśle określonym kierunku.

Opony kierunkowe – pierwotnie przeznaczone do aut sportowych – okazały się znakomitym remedium na wszelkie trudności pogodowe w czasie zimy.

Asymetryczne opony kierunkowe – prawdziwa rzadkość

Wciąż rzadko spotykane na rynku połączenie technologii asymetrycznej i kierunkowej. Przeznaczone dla kierowców sportowych, którzy chcą wycisnąć maksimum ze swoich pojazdów. Opony prawe (R) różnią się od lewych (L), a w przypadku różnych średnic na przedniej i tylnej osi każda opona z zestawu jest inna.

Zalety

  • Specjalnie zaprojektowane do konkretnego modelu pojazdu, przez co zapewniają maksymalne osiągi.

Wady

  • Rzadko dostępne i bardzo drogie.
  • Wymagany montaż w ściśle określonym położeniu, jak w przypadku opon kierunkowych.

Specjalnie zaprojektowane z myślą o kierowcach, którzy chcą wycisnąć maksimum ze swoich aut sportowych.

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy