Przed zakupem opon zazwyczaj trzeba porównać interesujące nas produkty. Porównanie to ułatwiają oceny przyznawane w trzech kategoriach: opór toczenia, hamowanie na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Naucz się odczytywać etykiety opon i poznaj najważniejsze czynniki, jakie należy wziąć pod uwagę przy wyborze.

Przez Opublikowano dnia: 18 czerwca, 2021Kategorie: Wybrać i porównać opony949 słowa4.8 minut na przeczytanie

Przed zakupem opon zazwyczaj trzeba porównać interesujące nas produkty. Porównanie to ułatwiają oceny przyznawane w trzech kategoriach: opór toczenia, hamowanie na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Naucz się odczytywać etykiety opon i poznaj najważniejsze czynniki, jakie należy wziąć pod uwagę przy wyborze.

Naucz się odczytywać etykiety opon
@ rezulteo

Ocena oporu toczenia opony i zużycia paliwa

Pierwszym kryterium oceny opony na europejskiej etykiecie jest opór toczenia. Im większy opór, tym więcej opona zużywa energii podczas jazdy. Jeżeli chcesz ograniczyć zużycie paliwa, wybierz opony o możliwie jak najniższym oporze toczenia.

Opory toczenia oznaczane są na etykiecie literami od A do G, przy czym A to najniższy, a G – najwyższy opór. Różnica w zużyciu paliwa między oponami klasy A i G jest całkiem spora: opony klasy A pozwalają zaoszczędzić średnio 0,5 l na 100 km, co przy zakładanym przebiegu rocznym 15 000 km oznacza 80 litrów mniej spalonego paliwa, czyli oszczędność rzędu kilkuset złotych.

Jeżeli chodzi o emisję CO2 do atmosfery, to samochód wyposażony w opony klasy A na każdy przejechany kilometr emituje o 12 g CO2 mniej niż auto z oponami klasy G, co oznacza 0,18 t CO2 mniej w skali roku (przy takim samym rocznym przebiegu).

Oczywiście są to dane przybliżone, a rzeczywiste wartości zależą od typu samochodu, stylu jazdy i warunków pogodowych.

Ocena skuteczność hamowania opony na mokrej nawierzchni

Bardzo istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa skuteczność hamowania opony na mokrej nawierzchni oznaczana jest literami od A (najwyższa) do F (najniższa).

Również w tym przypadku różnica między najlepszym i najgorszym wynikiem jest znacząca: na mokrej nawierzchni droga hamowania samochodu wyposażonego w opony klasy A i jadącego z prędkością 80 km/h będzie o 18 metrów krótsza niż w przypadku opon klasy F – jest to mniej więcej czterokrotna długość auta!

Ocena zewnętrznego hałasu toczenia opony

Ostatnim z ocenianych parametrów opony jest zewnętrzny hałas toczenia, który wpływa na jakość środowiska akustycznego. Nie chodzi tu o hałas słyszany wewnątrz pojazdu, ale ten, na który narażeni są przechodnie i inni użytkownicy dróg.  

Hałas ten jest mierzony w decybelach (dB) i klasyfikowany według 3 poziomów hałasu: A, B lub C. Opony o najlepszych osiągach i najmniejszym poziomie hałasu to te, które na etykiecie mają oznaczenie A.

Jeśli weźmiemy pod uwagę dwie opony o tym samym rozmiarze poruszające się z tą samą prędkością, opona klasy A będzie 2 razy mniej hałaśliwa niż opona klasy B i 4 razy mniej hałaśliwa niż opona klasy C.

nowa etykieta europejska opon
© rezulteo

Dlaczego opony zimowe mają dużo słabsze wyniki od letnich?

Przeglądając etykiety opon, być może zauważysz, że opony zimowe są zwykle dużo gorzej notowane od letnich. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ europejski system oceny opon uwzględnia kryteria, w których ogumienie letnie wypada znacznie lepiej od zimowego.

Opony zimowe mają zapewniać optymalny poziom bezpieczeństwa w niskich temperaturach (poniżej 7°C), na zimnej, śliskiej, zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Dlatego hamowanie na mokrej drodze nie jest ich mocną stroną.

Co więcej, głębokie rzeźbienia bieżnika, zapewniające lepszą przyczepność i trakcję na śniegu czy lodzie, hałasują znacznie bardziej niż delikatniej zarysowane bieżniki opon letnich.

Uwaga! Opony z symbolem płatka śniegu (3PMSF) i symbolem lodu (IceGrip) na etykiecie są dopuszczone do jazdy w zimie, po śniegu, gołoledzi i/lub lodzie.

Dodatkowe trzy ważne kryteria, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie opon

System ocen stosowany na etykietach nie jest idealny. Uwzględnia on bowiem tylko trzy kryteria, podczas gdy w większości testów prowadzonych przez instytucje badawcze bierze się pod uwagę kilkanaście kryteriów.

Aby prawidłowo ocenić wydajność opony, czy to w zakresie bezpieczeństwa, oszczędności, czy komfortu, należy rozpatrzyć wiele innych czynników, z których trzy najważniejsze to:

1. Żywotność opony

Wolne i równomierne ścieranie się bieżnika może przedłużyć żywotność opon nawet o rok! Dlatego przy zakupie nowych opon warto zwrócić uwagę na ich trwałość, która ma niebagatelny wpływ na rzeczywisty koszt nabycia.

2. Hamowanie na suchej nawierzchni

Jedynym istotnym z punktu widzenia bezpieczeństwa kryterium uwzględnionym na etykiecie jest hamowanie na mokrej nawierzchni. A nie jest to wcale najważniejszy czynnik. Wręcz przeciwnie, z danych Instytutu Badania Wypadków Drogowych (VUFO) przy Uniwersytecie Drezdeńskim wynika, że aż 70% wypadków przydarza się na suchej drodze! Dlatego przed podjęciem decyzji w sprawie zakupu nie zapomnij sprawdzić, jak poszczególne modele, które bierzesz pod uwagę, radzą sobie z hamowaniem na suchej nawierzchni.

3. Przyczepność na zakrętach

Według specjalistów z Uniwersytetu Drezdeńskiego aż jedna czwarta wypadków przydarza się na zakrętach. Z tego powodu przed podjęciem decyzji zakupowej warto uważniej przyjrzeć się kryterium przyczepności na zakrętach.

Aby zaoferować możliwie najpełniejsze informacje na temat właściwości użytkowych opon, w serwisie rezulteo zbieramy wyniki badań przeprowadzonych przez niezależne instytucje i prezentujemy je w formie oceny opartej na systemie 5 gwiazdek.

Przejrzysty system oceny rezulteo uwzględnia 9 kryteriów wydajności dla opon letnich oraz 13 dla zimowych, m.in. odporność na zjawisko akwaplanacji, trzymanie się drogi na suchej i mokrej nawierzchni, stabilność przy wysokiej prędkości, zdolność amortyzacji nierówności itd.

Wybierz najlepsze opony korzystając z porównywarki rezulteo

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł