Tu znajdziesz najlepsze opony w najlepszej cenie

rezulteo pomaga wybrać i kupić opony

Hałas toczenia i nierówności na drodze a komfort jazdy

Przy wyborze opon najczęściej zwracamy uwagę na czynniki takie jak bezpieczeństwo, cena czy zużycie paliwa, a także dopasowanie do stylu jazdy i modelu posiadanego samochodu. Czy myślimy też o komforcie jazdy? Rzadziej, a dobór opon ma na niego spory wpływ.
Hałas toczenia i nierówności na drodze a komfort jazdy

Opony wpływają na komfort jazdy - Copyright © www.istockphoto.com

Skąd wiedzieć, które opony zapewnią odpowiedni komfort jazdy?

Opony zapewniające wysoki komfort jazdy muszą być przede wszystkim ciche (niski hałas toczenia), a po drugie powinny amortyzować drgania odczuwalne w kabinie samochodu podczas jazdy po nierównej nawierzchni.

Nierówności nawierzchni oddziałują w różny sposób na oponę, która może albo tłumić albo właśnie wzmacniać drgania przenoszone na pozostałe części pojazdu. Wśród innych ważnych czynników wpływających na komfort jazdy obok zdolności amortyzacyjnych powłoki gumowej należy wymienić także rodzaj nawierzchni oraz jakość amortyzatorów i zawieszenia pojazdu.

Wielu producentów dąży do poprawy komfortu akustycznego i mechanicznego oferowanych opon w taki sposób, aby zniwelować poziom hałasu i drgań, zachowując jednocześnie pożądane właściwości użytkowe stosowanej gumy.

Nowe opony hałasują? 

To normalne, ponieważ nowe opony potrzebują trochę czasu na dotarcie. Stopniowo będą pracować coraz ciszej, ale tylko pod warunkiem równomiernego wycierania się bieżnika. W przeciwnym razie może bowiem dojść do powstawania uciążliwych drgań w czasie jazdy.

Opony zimowe wydają się bardziej hałaśliwe od letnich?

Faktycznie, opony letnie pracują ciszej od zimowych, które mają więcej głębszych rowków i wykonane są z twardszej gumy.

Skąd się bierze hałas podczas jazdy?

Czy słyszysz uciążliwy hałas albo odczuwasz zbyt mocne drgania podczas jazdy po nierównej nawierzchni? Komfort akustyczny Twojego pojazdu pozostawia wiele do życzenia? W większości przypadków jest to wina opon!

Podczas jazdy bieżnik stykający się z nawierzchnią wydaje dźwięk nazywany hałasem toczenia, który może nasilać się w miarę wzrostu prędkości. Opona jest stosunkowo elastyczna, dzięki czemu odkształca się, amortyzując tym samym nierówności na drodze. Dlatego stan nawierzchni, z którą styka się bieżnik, bezpośrednio wpływa na drgania przenoszone na resztę pojazdu i odczuwane przez pasażerów jako mniejsze lub większe wstrząsy. 

Różne typy hałasów generowanych przez ogumienie

Hałas emitowany przez opony ma różne przyczyny. Zależnie od rzeźby i wysokości bieżnika powstaje hałas spowodowany trzema zjawiskami:

  • Zjawisko ugięcia – w miejscu styku z nawierzchnią opona ugina się, co zwiększa natężenie emitowanego hałasu
  • Zjawisko przepływu powietrza między klockami bieżnika
  • Zjawisko ślizgania się klocków bieżnika w momencie dotykania nawierzchni i odrywania się od niej

Czy nieprawidłowa konserwacja może skutkować zwiększeniem hałasu?

Niestety tak – nieprawidłowe wyważenie lub zły stan układu jezdnego (zawieszenie, skrzynia biegów, układ kierowniczy itd.) mogą przyczynić się do znacznego wzrostu hałasu podczas jazdy.

Czy technologia produkcji opon wpływa na hałas toczenia?

Tak – źle zaprojektowane lub zdeformowane opony mogą zwiększyć hałas słyszany w kabinie pojazdu.

Skąd się biorą drgania odczuwane przez kierowcę?

Opony hałaśliwe oraz takie, które słabo amortyzują nierówności nawierzchni, mogą powodować dyskomfort i zmęczenie u kierowcy i pasażerów (a nawet ból pleców przy dłuższym narażeniu na silne drgania). Poza tym zewnętrzny hałas toczenia stanowi poważne źródło uciążliwości akustycznych na obszarach zamieszkanych.

Jak dobrać opony zapewniające maksymalny komfort jazdy przy minimalnym hałasie toczenia?

Przed zakupem opon możesz sprawdzić na etykiecie, czy dany model zapewni odpowiedni komfort jazdy, ponieważ hałas toczenia jest jednym z trzech obowiązkowo zamieszczanych tam parametrów. Piktogram wskazuje dokładną wartość hałasu toczenia w decybelach oraz poziom głośności w postaci trzech symbolicznych fal dźwiękowych obok liczby:

  • (piktogram z 1 zamalowaną falą): cicha opona
  • (piktogram z 3 zamalowanymi falami): opona o wysokim hałasie toczenia

Jak sprawdza się hałas toczenia?

Przed wprowadzeniem na rynek każda opona poddawana jest licznym testom, które zgodnie z obowiązującymi normami obejmują również pomiar hałasu toczenia. Producenci wykonują testy na torze (przy prędkości 80 km/h, z wyłączonym silnikiem, przy użyciu dwóch mikrofonów umieszczonych w odległości 7,5 m od pojazdu) oraz na specjalnej maszynie przeznaczonej do pomiaru hałasu toczenia.

Do czego można porównać poziom hałasu generowanego przez opony?

Natężenie dźwięku waha się mniej więcej od poziomu hałasu emitowanego przez włączony odkurzacz po huk przejeżdżającego pociągu. Dlatego optymalizacja komfortu akustycznego jest istotna nie tylko z punktu widzenia kierowców i pasażerów, ale także pieszych oraz mieszkańców.

W jaki sposób można zredukować hałas toczenia opon?

Jednym z prostszych, a zarazem dość skutecznych sposobów na ograniczenie hałasu i poprawę amortyzacji jest odpowiednia regulacja ciśnienia! Napompowanie opon zgodnie ze wskazaniami producenta może znacznie podnieść komfort akustyczny.

Dobór opon ma istotny wpływ na hałas toczenia i ogólną przyjemność jazdy. Ale nie jest to jedyny czynnik decydujący o komforcie. Stan techniczny auta również ma znacznie, a zwłaszcza dobrej jakości amortyzatory. Warto od czasu do czasu skontrolować ich sprawność. Innym ważnym czynnikiem jest izolacja akustyczna pojazdu. Co tu kryć – dobrze wygłuszona, luksusowa limuzyna zapewni lepszy komfort niż oszczędne auto miejskie, oczywiście pod warunkiem zamontowania opon dostosowanych do typu samochodu i preferowanego stylu jazdy.

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy