Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Geometria i wyważenie kół gwarancją bezpiecznej jazdy

Podczas jazdy czujesz uciążliwe drgania szczególnie wyraźne na kierownicy? Masz wrażenie, że samochód ściąga w lewo lub w prawo? Opony zużywają się nieregularnie – bieżnik jest miejscami znacznie mocniej wytarty? To typowe oznaki nieprawidłowego wyważenia kół lub źle wyregulowanej geometrii. Dowiedz się, jak rozpoznać te nieprawidłowości i co w takim przypadku zrobić.
Upewnij się, czy Twoje koła są dobrze wyważone!

Upewnij się, czy Twoje koła są dobrze wyważone! © All Rights Reserved

Kąt pochylenia to pionowe nachylenie kół względem podłoża. Jeżeli jest zbyt duże, opony będą szybciej zużywały się po bokach.

Wyważanie kół

W jakim celu wyważa się koła?

Czynność tę standardowo wykonuje się przy montażu opon. Ma to na celu zapobiec biciu kół w trakcie jazdy. Eliminacja bić nie tylko poprawia komfort podróży, ale pozwala również wydłużyć żywotność opon i podzespołów mechanicznych (zawieszenie, układ kierowniczy i łożyska).

W jaki sposób wyważa się koła?

Aby zapobiec biciu, ciężar koła musi być równomiernie rozłożony wokół osi jego obrotu. Wyważanie polega na umieszczeniu na kole małych ciężarków w celu uzyskania równomiernego rozkładu masy.

Regulację tę należy od czasu do czasu poprawić. Ciężar kół może bowiem zmienić się wskutek naturalnego zużycia bieżnika lub w wyniku gwałtownego najazdu na krawężnik.

Oznaki nieprawidłowego wyważenia

Oznaki, które mogą sygnalizować nieprawidłowe wyważenie kół:

  • Wyczuwalne drgania kierownicy podczas jazdy.
  • Nierównomierne zużycie ogumienia – jeżeli w porę nie poprawisz wyważenia kół, bieżnik może wyraźnie wytrzeć się po jednej stronie opony.

W razie zauważenia takich nieprawidłowości nie zwlekaj i czym prędzej udaj się do najbliższego warsztatu.

Na czym polega regulacja geometrii?

Koła należy ustawić w taki sposób, aby były prostopadłe do podłoża i równoległe do siebie nawzajem. Zapewnia to lepszą przyczepność i pozwala wydłużyć okres użytkowania opon. Geometrię kół reguluje mechanik samochodowy zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Nie należy mylić geometrii ze zbieżnością

Kierowcy często mówią o tym, jak ważna jest zbieżność kół. Owszem, ale warto pamiętać, że to tylko jeden z trzech ważnych czynników branych pod uwagę przy regulacji geometrii. Równie istotny jest kąt pochylenia i kąt wyprzedzenia.

  • Zbieżność to równoległość kół zamontowanych na tej samej osi. Przy nieprawidłowej zbieżności kół opony zużywają się szybko i nieregularnie, co można łatwo wyczuć gołą dłonią.
Zbieżność

© rezulteo

  •  Kąt pochylenia to pionowe nachylenie kół względem podłoża. Jeżeli jest zbyt duże, opony będą szybciej zużywały się po bokach.
Kąt pochylenia

© rezulteo

  • Kąt wyprzedzenia to odległość między osią obrotu koła a osią pionową. Ma wpływ na prowadzenie pojazdu i trzymanie się drogi.
Kąt wyprzedzenia

© rezulteo

Kiedy należy skorygować geometrię?

Geometria kół może rozregulować się wskutek silniejszego wstrząsu (najazd na wysoki krawężnik, wjechanie w dziurę w jezdni, stłuczka itp.), co negatywnie wpływa na zachowanie pojazdu.

Sygnały ostrzegawcze, na które warto zwrócić uwagę:

  • Auto ściąga na bok.
  • Podczas jazdy w linii prostej kierownica nie jest ustawiona prosto lub nie wraca na swoje miejsce po skręcie.
  • Samochód wyraźnie gorzej trzyma się drogi.
  • Bieżnik zużywa się szybciej niż zwykle lub w sposób nierównomierny.

Porada Rezulteo:

Po uderzeniu w krawężnik lub wjechaniu w dziurę sprawdź ogumienie pod kątem ewentualnych uszkodzeń (wgniecenia, wybrzuszenia, pęknięcia itp.), zwracając uwagę na objawy, które mogą wskazywać rozregulowanie geometrii lub wyważenia kół.

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat