Czy Twój samochód jest wyposażony w ABS, wspomaganie hamowania, układ kontroli trakcji lub stabilizacji toru jazdy? Podczas jazdy po śniegu te wyrafinowane systemy mogą czasami działać w bardzo nietypowy sposób. Naucz się przewidywać ich zachowanie, aby nie dać się zaskoczyć!

Przez Opublikowano dnia: 18 czerwca, 2021Kategorie: Jazda749 słowa3.8 minut na przeczytanie

Czy Twój samochód jest wyposażony w ABS, wspomaganie hamowania, układ kontroli trakcji lub stabilizacji toru jazdy? Podczas jazdy po śniegu te wyrafinowane systemy mogą czasami działać w bardzo nietypowy sposób. Naucz się przewidywać ich zachowanie, aby nie dać się zaskoczyć!

Jak najlepiej wykorzystać układy wspomagania podczas jazdy po śniegu?
Jak najlepiej wykorzystać układy wspomagania podczas jazdy po śniegu? © pixabay.com

Każdy system wspomagania zachowuje się inaczej podczas jazdy po śniegu

Systemy wspomagania kontrolują silnik i hamulce, aby pomóc kierowcy zachować kontrolę nad pojazdem w sytuacjach awaryjnych. Podczas jazdy po śniegu mogą one jednak zachowywać się w nieoczekiwany sposób. 

ABS – układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania

Podczas gwałtownego hamowania czujnik układu ABS (Anti-Lock Breaking System) wykrywa zablokowanie kół pojazdu i natychmiast zmniejsza nacisk hamulca na dane koło. Pozwala to zapobiec zablokowaniu się koła, a w efekcie też niekontrolowanemu poślizgowi auta. Działanie systemu ABS można łatwo stwierdzić po wyczuwalnych drganiach pedału hamulca. W takiej sytuacji droga hamowania może jednak ulec wydłużeniu. Na zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni może być nawet dwu- lub trzykrotnie dłuższa!

Czasami system ABS może też reagować w nieoczekiwany sposób, gdy „nie zrozumie” skomplikowanej sytuacji na drodze, np. różnicy w przyczepności prawych i lewych kół podczas jazdy po wyboistej drodze lub jezdni tylko częściowo pokrytej śniegiem.

Porada rezulteo: 

Podczas jazdy po śniegu zredukuj prędkość jazdy i staraj się hamować tak wcześnie, jak to tylko możliwe.

ESP – układ stabilizacji toru jazdy

Układ ESP (Electronic Stability Program) włącza się, gdy odpowiedni czujnik wykryje, że koła pojazdu wynoszone są w przeciwnym kierunku niż ustawiono kierownicę (podsterowność lub nadsterowność). W takiej sytuacji układ koryguje tor jazdy, aktywując hamulce i redukując wtrysk paliwa do silnika, co ogranicza możliwość przyspieszania i może być uciążliwe, zwłaszcza podczas jazdy pod górę.

Porada rezulteo: 

Podczas kierowania autem wyposażonym w ESP należy wziąć pod uwagę potencjalne straty prędkości generowane przez system przy nieznacznych odchyleniach toru jazdy.

BAS – wspomaganie nagłego hamowania

W sytuacjach awaryjnych może zdarzyć się, że pedał hamulca zostanie wciśnięty niedostatecznie mocno lub odrobinę za wolno. Układ wspomagania BAS (Brake Assist System) ma za zadanie skorygować te niedociągnięcia. Mierzy on prędkość wciskania pedału i zwiększa ciśnienie w hamulcach, co pozwala niemal od razu uzyskać maksymalną siłę hamowania.

ASR – układ kontroli trakcji

Układ kontroli trakcji ASR (Acceleration Slip Regulationzapobiega ślizganiu się kół napędowych podczas przyspieszania. Jest szczególnie przydatny podczas ruszania z miejsca, zwłaszcza na śniegu lub lodzie. Gdy jedno koło napędowe zaczyna buksować, układ obniża moc, ale nie przenosi jej na drugie koło (z wyjątkiem niektórych układów ze specjalnie zaprojektowanym mechanizmem różnicowym). Jeśli drugie koło napędowe również zacznie buksować, układ ASR będzie dalej obniżał moc silnika, aż do odzyskania przyczepności przez oba koła.

Podczas rozruchu na śliskiej nawierzchni, np. zaśnieżonej lub oblodzonej drodze, układ ASR może czasem ograniczyć moc silnika do tego stopnia, że auto nie będzie w stanie ruszyć z miejsca. W takim przypadku pozostaje tylko jedno wyjście – tymczasowe wyłączenie układu.

Porada rezulteo:

Jeżeli moc silnika okaże się zbyt słaba podczas ruszania pod górę na zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni, wyłącz układ ASR i uruchom go ponownie po odzyskaniu przyczepności.

Opony zimowe zaprojektowane z myślą o poprawie skuteczności układów wspomagania

W obliczu rosnącej popularności układów wspomagania producenci ogumienia rozszerzają swój asortyment o opony zoptymalizowane pod kątem tych systemów. Na przykład model TS 860 serii WinterContact firmy Continental został zaprojektowany z myślą o poprawie skuteczności układu stabilizacji toru jazdy (ESP). Wszystko to dzięki specjalnym lamelom na bieżniku, które lepiej dopasowują się do wyznaczonego kierunku jazdy.

Przeczytaj o testach tych opon przeprowadzonych przez rezulteo

Porada rezulteo: 

Niezależnie od układów wspomagania zastosowanych w Twoim aucie, podczas jazdy po śniegu zawsze pamiętaj o dostosowaniu prędkości i zachowaj bezpieczną odległość od innych samochodów na wypadek nagłego hamowania. Warto też zaopatrzyć się w łańcuchy tradycyjne lub tekstylne, które mogą okazać się bardzo pomocne w niektórych szczególnie trudnych sytuacjach.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł