Każdemu może przydarzyć się awaria hamulców, przebicie opony lub chwilowa utrata kontroli nad pojazdem. Przygotuj się na każdą ewentualność – dowiedz się, jak reagować i jakie działania podjąć, aby nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i pasażerów.
Każdemu może przydarzyć się awaria hamulców, przebicie opony lub chwilowa utrata kontroli nad pojazdem. Przygotuj się na każdą ewentualność – dowiedz się, jak reagować i jakie działania podjąć, aby nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i pasażerów.
Dwa najważniejsze odruchy za kierownicą sprawdzające się w każdej sytuacji
Po pierwsze, w miarę możliwości staraj się zachować zimną krew – to pomoże w podjęciu prawidłowych decyzji. Na szali waży się bezpieczeństwo Twoich pasażerów i samochodu. Oto kilka prostych zasad, które warto znać.
Dwa najważniejsze odruchy, które pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem:
- Najpierw kierownica, potem hamulec
- Żadnych gwałtownych manewrów przy dużej prędkości
Pamiętaj też o jak najszybszym włączeniu świateł awaryjnych, aby poinformować innych kierowców, że jesteś w tarapatach. Po opanowaniu i zatrzymaniu auta załóż kamizelkę odblaskową i ustaw trójkąt ostrzegawczy w bezpiecznym i dobrze widocznym miejscu.
Co robić w razie przebicia opony?
Niespodziewane przebicie lub wystrzelenie opony może poważnie zagrażać bezpieczeństwu na drodze, zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością. Dwie najważniejsze sprawy, o których należy pamiętać w takich sytuacjach:
- Pewnie chwyć obiema rękami kierownicę, aby utrzymać prosty tor jazdy podczas hamowania
- Po odzyskaniu kontroli stopniowo zmieniaj biegi na coraz niższe, aby zwolnić i w końcu zatrzymać auto
- Znajdź bezpieczne i w miarę możliwości płaskie miejsce do zaparkowania
Zatrzymaj samochód, zaciągnij hamulec ręczny i oceń sytuację.
Potem już możesz przystąpić do montażu koła zapasowego. Pamiętaj, że maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy z takim kołem to 80 km/h, dlatego warto czym prędzej naprawić lub wymienić uszkodzoną oponę.
Jeżeli zdecydujesz się kontynuować jazdę z przebitym kołem i opona wystrzeli, pamiętaj, że nie będzie można jej naprawić.
Co robić w przypadku awarii hamulców?
Oczywiście najlepiej byłoby uniknąć takich sytuacji, w czym pomogą regularne kontrole sprawności układu hamulcowego oraz wyrobienie nawyku testowania hamulców – w tym celu wystarczy kilkakrotnie wcisnąć środkowy pedał przed każdym stromym zjazdem i po wjechaniu w głębszą kałużę. Jeżeli mimo wszystko dojdzie jednak do awarii hamulca, bezwzględnie należy stosować się do poniższych zasad:
- Zachowaj spokój i włącz światła awaryjne
- Przy prędkości jazdy poniżej 30 km/h możesz delikatnie pociągnąć dźwignię hamulca ręcznego, aby wytracić szybkość
- Natomiast powyżej 30 km/h należy bardzo uważać z hamulcem ręcznym ze względu na ryzyko zablokowania kół i utraty kontroli nad pojazdem. Stopniowo zmieniaj biegi na coraz niższe, aby zredukować prędkość
- Spróbuj wykorzystać ukształtowanie okolicznego terenu (podjazdy, żwir itp.).
- Po odzyskaniu kontroli nad pojazdem zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, np. na pasie awaryjnym lub na bocznej drodze, uważając na inne samochody (dobrze zjechać np. za barierki przydrożne), ponieważ pobocza są bardzo niebezpieczne
Co robić w razie utraty kontroli nad pojazdem?
Podczas jazdy w normalnych warunkach samochód zachowuje stabilność, ponieważ wszystkie 4 koła stykają się z jezdnią i obracają z jednakową prędkością. Niektóre manewry – np. zbyt gwałtowne przyspieszanie lub hamowanie, zwłaszcza na zakrętach – mogą tę stabilność poważnie zakłócić.
Jazda po linii prostej
Jak odzyskać kontrolę nad autem podczas jazdy po linii prostej:
- Zachowaj spokój i pewnie złap kierownicę obiema rękami
- Stopniowo zwalniaj pedał gazu
- Nie hamuj zbyt gwałtownie i w żadnym wypadku nie używaj hamulca ręcznego, tylko stopniowo zmieniaj biegi na coraz niższe, aby zredukować prędkość
- W razie poślizgu skoryguj tor jazdy, kręcąc kierownicą w taki sposób, aby odzyskać przyczepność i kontrolę nad samochodem
Na zakrętach
Podczas skręcania siła odśrodkowa wypycha samochód na zewnątrz łuku. Zjawisko to może doprowadzić do utraty sterowności – tylne koła pojazdu zaczynają się ślizgać po jezdni w wyniku zbyt gwałtownego hamowania, z powodu nadmiernego zużycia bieżnika lub podobnych przyczyn.
Zalecany sposób postępowania w razie utraty kontroli nad pojazdem na zakręcie:
- Zachowaj zimną krew i zwolnij sprzęgło, aby lepiej rozłożyć ciężar
- Ustaw koła w pożądanym kierunku jazdy
- Zwolnij pedał hamulca i stopniowo zmieniaj biegi na coraz niższe, aby zredukować prędkość
- W żadnym wypadku nie używaj hamulca ręcznego
Zbyt gwałtowne przyspieszanie na zakręcie również może skończyć się utratą kontroli nad pojazdem. Inaczej niż w przypadku hamowania, przyspieszanie na zakrętach grozi poślizgiem kół na osi napędowej. W takiej sytuacji może dojść do niebezpiecznej utraty kontroli nad przednią częścią pojazdu.
Zalecany sposób postępowania w takich przypadkach:
- Zachowaj spokój i nie kręć zbyt mocno kierownicą
- Zwolnij pedał gazu i zacznij delikatnie hamować
- Jeżeli masz samochód z napędem na przednią oś, całkowicie zwolnij pedał sprzęgła, aby przywrócić napęd na przednie koła.