Z pewnością nie umknęło Twojej uwadze, że ciśnienie w oponach stopniowo spada w miarę eksploatacji. Nie ma w tym nic dziwnego – powietrze powoli ucieka z opon, ponieważ guma nie jest stuprocentowo szczelna. Dlatego właśnie warto regularnie kontrolować ich ciśnienie. Właściwe pompowanie nie tylko podnosi poziom bezpieczeństwa na drodze, ale pozwala również uniknąć przedwczesnego zużycia opon i poprawić ich wydajność energetyczną. Pamiętaj, że nieprawidłowy poziom ciśnienia jest najczęstszą przyczyną uszkodzenia opon. Dowiedz się, jak prawidłowo dbać o ciśnienie w kołach, kiedy pompować opony i do jakiej wartości.
Czym grozi jazda na źle napompowanych oponach?
Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach może poważnie zagrażać Twojemu bezpieczeństwu, a także narazić Cię na wymierne straty finansowe:
- Szybsze zużycie opon
- Dłuższa droga hamowania
- Gorsze trzymanie się drogi i mniejsza kontrola nad pojazdem
- Większe ryzyko akwaplanacji
- Większe zużycie paliwa
Zbyt mocno napompowane opony wybrzuszają się, co ogranicza ich powierzchnię styku z podłożem, a w konsekwencji obniża przyczepność i zdolność amortyzowania nierówności. W takim przypadku bieżnik zużywa się znacznie szybciej w strefie środkowej.
Z kolei przy zbyt niskim ciśnieniu w oponach boczne ściany narażone są na duże obciążenia, co prowadzi do przegrzewania się gumy i może spowodować groźne w skutkach rozerwanie opony i utratę kontroli nad pojazdem. Zanim jednak do tego dojdzie, z pewnością zorientujesz się, że Twoje auto więcej pali i dużo gorzej trzyma się drogi, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.
Do jakiego ciśnienia należy pompować opony?
Zalecane wartości ciśnienia opon znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu, a w niektórych modelach pojazdów również po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub pod klapką wlewu paliwa.
Niekiedy producenci zalecają inne ciśnienie dla przednich i tylnych kół. Najważniejsze, aby opony na tej samej osi były nadmuchane jednakowo.
W niektórych przypadkach należy zastosować nieco wyższe ciśnienie, np.:
- Jeśli ciągniesz przyczepę, dopompuj tylne koła o 0,5 do 0,8 bara.
- Zimą dopompuj wszystkie opony o 0,2 bara powyżej zalecanej wartości, aby wyrównać spadek ciśnienia spowodowany niższą temperaturą.
Kiedy należy sprawdzać ciśnienie w oponach?
Kontroluj ciśnienie opon przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą dalszą podróżą. Możesz w tym celu wykorzystać urządzenia dostępne na stacjach benzynowych albo własny sprzęt (manometr, sprężarka, pompka nożna).
Nieregularne zużycie bieżnika lub wyraźnie odczuwalne drgania podczas jazdy mogą świadczyć o nieprawidłowym napompowaniu opon – w takim przypadku warto częściej kontrolować ciśnienie.
Porada Rezulteo:
Nie zapomnij o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym!
Jak prawidłowo pompować opony?
Ciśnienie zawsze należy kontrolować na zimno, czyli przed przejechaniem 3 km (z niską prędkością) lub po co najmniej 2-godzinnym postoju. Jeżeli musisz dopompować opony na ciepło, dodaj 0,3 bara do zalecanej wartości ciśnienia. Nie mierz ciśnienia podczas upałów ani po dłuższym postoju auta w pełnym słońcu.
Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, odkręć zaślepkę wentyla, przyłóż do niego końcówkę urządzenia i odczytaj wartość na wskaźniku. Następnie możesz wyregulować ciśnienie przy użyciu przycisków „+” i „–”.
Nie zapomnij o ponownym założeniu zaślepek na wentyle.
Porada Rezulteo:
W żadnym wypadku nie spuszczaj powietrza z ciepłych opon – rozszerzalność temperaturowa gazu to naturalne zjawisko, które wpływa na wzrost ciśnienia. Aby zapewnić precyzyjny pomiar ciśnienia, poczekaj, aż opony ostygną.