TPMS to system monitorowania ciśnienia w oponach stanowiący obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów wprowadzonych na rynek od listopada 2014 roku. Rozróżniamy systemy bezpośrednie i pośrednie. W tym poradniku wyjaśniamy czym się one różnią i jak się nimi posługiwać.
Bezpośredni TPMS – najczęściej stosowane rozwiązanie
Jak sama nazwa wskazuje, TPMS (Tire Pressure Monitoring System)bezpośredni mierzy ciśnienie w oponach bezpośrednio w czasie rzeczywistym. Każde koło pojazdu wyposażone jest w czujnik ciśnienia, zazwyczaj podłączony do zaworu opony. Czujniki przekazują zmierzone wartości do odbiornika zamontowanego w samochodzie. W razie spadku ciśnienia system zawiadamia kierowcę. Jest to najbardziej powszechne i skuteczne rozwiązanie.
Zalety bezpośredniego systemu TPMS:
- Precyzja i szybkość działania
- Możliwość dokładnej lokalizacji problemu
Wady bezpośredniego systemu TPMS:
- Wymaga specjalnych zabiegów podczas wymiany kół
- Wymaga konserwacji (wymiana uszczelek)
- Ograniczona żywotność (od 5 do 7 lat)
Pośredni TPMS – niezwykle prosty w utrzymaniu
Pośredni system TPMS nie mierzy ciśnienia w oponach, tylko analizuje szybkość obrotową poszczególnych kół pojazdu. Za pośrednictwem systemu ABS lub ESP sprawdza, czy koła na tej samej osi obracają się z tą samą prędkością. W razie wykrycia znacznej różnicy (powyżej 20%) system informuje kierowcę o problemie za pomocą sygnału wyświetlanego na desce rozdzielczej.
Zalety pośredniego TPMS:
- Nie wymaga szczególnych zabiegów podczas wymiany opon
- Prosty i tani
- Nie wymaga konserwacji
Wady pośredniego TPMS:
- Niska precyzja i szybkość działania (zwłaszcza w przypadku powolnego spadku ciśnienia)
- Nie pokazuje, w którym kole występuje problem
TPMS pośredni | TPMS bezpośredni | |
Technologia | ||
Koszty | ||
Precyzja | ||
System czujników | ||
Serwisowanie |
Jak odróżnić bezpośredni system TPMS od pośredniego?
Bezpośredni system TPMS łatwo rozpoznać w przypadku czujników zintegrowanych z zaworami. Zewnętrzna część zaworu jest wtedy sztywna i zazwyczaj wykonana z metalu.
W przypadku pośrednich systemów TPMS stosowane są konwencjonalne zawory z giętkiego, czarnego tworzywa.
Niektórzy producenci montują w swoich pojazdach wyłącznie systemy bezpośrednie: BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Opel, Toyota itd.
Inni tylko systemy pośrednie: Seat, Skoda itd.
Jeszcze inni montują różne systemy w różnych modelach aut: Renault, Volkswagen, Audi itd.