Opony zwykle dziurawią się w najmniej odpowiednim momencie, a wymiana koła na poboczu drogi może nastręczać dużych trudności. Przygotuj się na taką ewentualność i przeczytaj nasz praktyczny poradnik na temat montażu koła zapasowego.

Przez Opublikowano dnia: 21 czerwca, 2021Kategorie: Zużycie i przebicie558 słowa2.9 minut na przeczytanie
Instrukcja montażu koła zapasowego
© www.istockphoto.com

Jak zamontować koło zapasowe?

Jeżeli przebita opona nie nadaje się do naprawy lub nie masz pod ręką zestawu do łatania dziur, pozostaje Ci stare i skuteczne rozwiązanie, czyli montaż koła zapasowego. Wbrew pozorom, nie jest to wcale takie trudne.

Wystarczy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:    

     1. Zadbaj o bezpieczeństwo:

  • Przestaw samochód w bezpieczne miejsce, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych użytkowników drogi. Zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć pierwszy bieg.
  • Załóż kamizelkę odblaskową i ustaw trójkąt ostrzegawczy co najmniej 30 metrów za samochodem.

     2. Przygotuj niezbędny sprzęt:

  • Lewarek.
  • Koło zapasowe (może być w bagażniku, pod autem albo w innym miejscu – sprawdź w instrukcji obsługi samochodu).
  • Klucz krzyżak.

      3. Przygotuj koło:

  • W razie konieczności zdejmij pokrywę lub kołpak.
  • Poluzuj wszystkie nakrętki (ok. 2 obroty klucza w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara). W razie potrzeby możesz nacisnąć klucz nogą.

      4. Ustaw lewarek

  • Umieść lewarek w przewidzianym do tego celu miejscu.
  • Podnieś auto na taką wysokość, aby koło przestało stykać się z podłożem.

      5. Zdemontuj koło

  • Wykręć wszystkie nakrętki i odłóż w bezpieczne miejsce, aby ich nie zgubić.
  • Ściągnij koło. 

      6. Zamontuj koło zapasowe

  • Umieść koło na osi.
  • Załóż i dokręć wszystkie nakrętki, obracając kluczem zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

      7. Opuść samochód

  • Przy użyciu lewarka opuść auto na ziemię.
  • Złóż lewarek.  

      8. Dokręć koło

  • Nie dokręcaj za mocno nakrętek jeżeli koło trzeba będzie wkrótce ponownie zdemontować.
  • W razie potrzeby zamontuj kołpak.

      9. Pozbieraj narzędzia

  • Umieść przebite koło na miejscu koła zapasowego.
  • Schowaj lewarek, klucz i pozostałe narzędzia.
© rezulteo

Porada rezulteo 

Sprawdź, czy koło zapasowe jest prawidłowo napompowane.

Po zamontowaniu koła zapasowego możesz powoli i ostrożnie dojechać do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego. 

Masz w aucie tzw. koło dojazdowe?

Twój samochód może być wyposażony w standardowe koło zapasowe lub w tzw. koło dojazdowe. Na czym polega różnica?

Koło dojazdowe: jest węższe od standardowego koła i przeznaczone do użytku wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Na takim kole można jeździć z prędkością nie większą niż 80 km/h.

Koło zapasowe standardowe: takie samo jak koła zamontowane w danym samochodzie. Może ewentualnie różnić się marką opony lub typem felgi. W celu dojazdu do warsztatu dopuszczalne jest zastosowanie różnych opon na tej samej osi.

Po złapaniu gumy

Pamiętaj, że zgodnie z przepisami różnica w głębokości rowków opon zamontowanych na tej samej osi nie może przekraczać 5 mm. Przy większej różnicy trzeba będzie niestety wymienić dwie opony.

Po zakupie i zamontowaniu nowej opony koniecznie umieść koło zapasowe z powrotem na swoim miejscu i sprawdź stan awaryjnego wyposażenia pojazdu. Pomocne wskazówki:

  • Sprawdź ciśnienie w nowej oponie
  • Sprawdź różnice w stopniu zużycia opon (w szczególności na tej samej osi)
  • Sprawdź kompletność wyposażenia potrzebnego do wymiany koła: lewarek, klucz, koło zapasowe, kompresor, kamizelka odblaskowa, trójkąt ostrzegawczy itp.
  • Zaopatrz się w zestaw naprawczy
  • Dowiedz się, czy Twoje ubezpieczenie obejmuje usługi pomocy drogowej

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł